Verdubbeling inschrijvingsgeld DKO: Nee! Brief aan Minister Smet

Juri Cosman

/ #122 Re: jos

2012-12-04 01:21

#109: jos - jos

Je hebt natuurlijk volkomen gelijk als je stelt dat mensen in financiële nood eten en medicijnen belangrijken  vinden dan muzieklessen.Maar is dat nu een argument tegen kunstonderwijs?Muzieklessen zijn in elk geval veel nuttiger en minder schadelijk dan de activiteiten van de speculanten die reeds zoveel ellende hebben veroorzaakt in Europa.Het zijn niet de muziekleraars die de crisis hebben veroorzaakt.Jouw anekdotische argumentatie is volkomen naast de kwestie.Ik wil trouwens nog altijd eens proberen je duidelijk te maken dat kunstonderwijs meer is dan gewoon maar wat amusement.Je lijkt het echt nog steeds niet te snappen maar uiteindelijk ben ik een pedagoog...Dus ik probeer het nog eens uit te leggen.

Als mensen ervoor kiezen om 3 keer per week les te  willen volgen en dan ook nog proberen dagelijks te oefenen om om zich verder te bekwamen in hun kunst dan kun je dit eigenlijk geen amusement meer noemen.Kunstonderwijs is er voor de algemene ontwikkeling van iedereen en dat deze ontwikkeling ook leuk kan zijn is nog steeds geen argument om die te bestempelen als amusement.Cultuur moet voor iedereen toegankelijk blijven.Het gaat om zoveel meer dan alleen maar een beetje gitaar spelen.Mensen die muziek-of ander kunstonderwijs hebben genoten zulen niet noodzakelijkerwijs blijven muziek maken of tekenen maar datgene dat ze hebben meegekregen blijft hen bij voor de rest van hun leven.Het grote probleem van een kunstopleiding is natuurlijk dat men er zeer individueel moet werken om enig resultaat te bekomen.En dat is inderdaad duur.Mensen die bijvoorbeeld tangoles volgen betalen elk een bijdrage aan de leerkracht en de optelsom van een groep van ongeveer 20 mensen samen is dan het lesgeld .Individueel muziekonderwijs krijgen van professionnele leraars is echter voor velen onbetaalbaar.Vergeet trouwens niet dat de instrumenten nog altijd zelf aangekocht moeten worden en dat niemand eraan denkt daar" zomaar geld voor te vragen aan de maatschappij"

En omdat ik vermoed dat mijn argumenten je nog steeds niet zullen overtuigd hebben, mensen zoals u zijn nu eenmaal niet vatbaar  voor andere argumenten dan economische, wou ik er graag nog aan toevoegen dat indien voor veel mensen de toegang tot de academie  onmogelijk wordt er ook nog wel een aantal economische gevolgen zouden zijn.Er zouden dan immers minder instrumenten,boeken ,partituren enz. aangekocht worden.En ik heb het dan nog niet over de potentiële talentvolle kunstenaars die we zouden missen omdat ze de kans niet meer krijgen om het te worden!