Verdubbeling inschrijvingsgeld DKO: Nee! Brief aan Minister Smet

jos

#1 n,

2012-11-30 11:52

Kunst is luxe. Mensen met talent zullen altijd een creatieve weg vinden om hun talent te laten floreren. Het gaat niet op dat de maatschappij mensen laat ziek zijn omdat ze daar de centen gaat halen om kunst te betalen. Er is momenteel een tsunami van gesubsidieerde kunst, kwantiteit wordt steeds belangrijker dan kwaliteit. Iedereen zou natuurlijk zijn brood liever verdienen met op een gitaar te tokkelen, maar dit is vrije tijd en heeft helemaal niets met arbeid te maken. Mvg, jos
Devious

#2 Re: n,

2012-11-30 11:58

#1: jos - n,

"Kunst is luxe?" Dat zouden ze jou in de Joodse ghetto's tijdens de Tweede Wereldoorlog graag hebben horen zeggen, beste Jos.

Zij het niet te vaak, natuurlijk.

Toch bedankt voor het ventileren van je mening.

Mvg, Dirk

Hilde Van der Biest
De auteur van deze petitie

#3 Re: n,

2012-11-30 12:49

#1: jos - n,

Beste Jos,

Kunst is geen luxe. Zonder kunst is elke mens dood. Léven van kunst is voor sommige wél een "luxe" (en soms eerder een must.) Kan jij zonder radio, zonder tv, zonder boeken/kranten/weekbladen, zonder films, ...? 't Zal een triestig leven worden...

En dit heeft ook met arbeid te maken: alle leerkrachten van het DKO op de dop. U ziet het zitten?

Vriendelijke groet,

Hilde.

Guido

#4

2012-11-30 12:52

Zoals steeds weer de onwaarschijnlijke kortzichtigheid van onze overheid.

En ik ben absoluut niet a-politiek!
Steven

#5 Re: n,

2012-11-30 12:59

#1: jos - n,  

Beste jos, Is geen vrije tijd noch hobby maar meer job dan jouw waarschijnlijke 9to5. Alsnog vríendelijke groet Steven

 

Bert Lietaert

#6 Re: n,

2012-11-30 13:00

#1: jos - n,

Ben het helemaal niet met je mening eens, Jos. En of kunst al dan niet luxe is, is in deze ook niet echt een relevante vraag/bedenking.

Het gaat hier over het belang van cultuureducatie. Ben je van mening dat het van wezenlijk belang is dat kinderen en jongeren naast wiskunde, taal, wereldbeschouwing, etc. ook een artistieke opleiding krijgen? Ik alvast wel, en studies hebben ook het belang daarvan aangetoond. Als je een andere mening toebedeeld bent stopt hier de discussie. Indien je het belang ervan onderschrijft volgt de volgende vraag:

Is het aan de overheid om te verzekeren dat elk kind toegang krijgt tot cultuureducatie? De overtuiging van het ministerie dat dat zo is, en dat een aantal doelgroepen in het huidig systeem nog al te vaak de boot missen, was 1 van de aanzetten van deze hervorming. Waarom dan zoveel ongenoegen, en deze petitie? Omdat het ministerie een bocht lijkt gemaakt te hebben, en (uiteraard zonder dat ook met zoveel woorden toe te geven, maar de tekst spreekt voor zich), vooral een besparingsronde wil doorvoeren. Wat zeg nu zelf, als het op vandaag zo is dat we vooral de blanke middenklasse aanspreken, breng je daar dan verandering in door het inschrijvingsgeld te verdubbelen?

Slechts een klein deel van ons publiek droomt er overigens van zijn brood te verdienen door op een gitaar te tokkelen. En als wij (mensen die les geven in het DKO) bij die dromers talent en werkkracht zien om het ook waar te maken, dan steunen wij dat op alle mogelijke manieren. Maar ook de overgrote meerderheid die bakker, verpleger, dokter, advocaat, leraar, ... wordt houdt iets over aan zijn DKO opleiding. Hij heeft geleerd op een andere dan de meest voor de hand liggende manier naar iets te kijken. Hij heeft op een podium gestaan, heeft geleerd en ondervonden dat hij sterktes en zwaktes heeft. Heeft geleerd dat er veel tijd en energie in kruipt om zijn beperkingen bij te schaven, maar heeft ook geleerd wat hij allemaal kan doen met zijn sterktes. Hij heeft ondervonden hoe het voelt om een publiek te beklijven en te beroeren.

Ik vind het wat pijnlijk telkens weer dezelfde veralgemeningen te lezen (gaat dan niet over de DKO hervorming, maar toch actueel naar aanleiding van de verhoogde heffing op inkomsten uit auteursrechten). De artiesten die te lui zijn om echt te werken en aan de subsidiebaxter liggen. Ik denk te mogen aannemen dat je er weinig persoonlijk kent. De artiest die ik ken is in het merendeel van de gevallen een moderne ondernemer, die creëert, realiseert, investeert, promotie voert, administratie voert, etc. Hij beseft ook maar al te goed dat de keuze voor zijn passie niet de gemakkelijkste keuze is, minder zekerheid zal bieden dan mocht hij bankbediende of buschauffeur geworden zijn. Dat mensen durven te kiezen voor hun passie vind ik bewonderenswaardig. Daar neerbuigend over doen komt op mij vaak over als een uiting van frustratie omdat iemand zelf niet de moed heeft gehad. Misschien hebt u ooit de Stanford speech van Steve Jobs gehoord. Indien niet: zeker eens kijken op youtube. Hij verwoordt het zoveel beter dan ik.

Stay hungry, stay foolish!!

 

Carlotta

#7

2012-11-30 15:52

Ongelooflijk! Daar zie je maar weer: wie geld heeft mag alles!
Juist kinderen en volwassenen die het niet zo breed hebben moeten al zoveel ontzien en dan op die manier, als ze het inschrijvingsgeld niet meer kunnen betalen, alles wegnemen? Kunstonderwijs is een heel belangrijke bijdrage aan een sociaal leven!!!
amu-nos

#8 MENSENRECHTEN

2012-11-30 17:57

kunst is voor mij een levensfilosofie en een manier om te overleven in een reeds verloederde maatschappij; het is tevens een 'gezonde' drug! liever een geestesverrijkende drug dan een geestes- en lichaams-vernielende passie of verslaving; de beslissing dit af te nemen van iemand is een tenietdoen van recht op keuze en een regelrechte SCHENDING VAN DE MENSENRECHTEN !
JEfke

#9 Hervorming

2012-11-30 18:21

Dat Smet enerzijds het kunstonderwijs wilt toegankelijk maken voor iedereen en langs de andere kant de prijzen gaat verhogen klopt wel niet he!
kellehen

#10

2012-11-30 19:54

Volledig met ééns ,iedereen heeft toch recht op betaalbare studie na zijn hard labeur.Moet dit beetje ontspanning echt ondermijnd worden? Hoeveel mensen gaan s'avonds niet naar kunstacademies, en die plaatsen worden dan nog ééns ingenomen door Nederlanders aan de grensstreken .Awel laat die dubbel betalen , dank u

Gast

#11

2012-11-30 20:00

overschot van gelijk!

Gast

#12

2012-11-30 23:23

Van iemand die uit een arbeidersgezin komt zou je toch zulke voorstellen toch niet verwachten maar neen dus....

Gast

#13

2012-12-01 00:05

Kunstonderwijs is als deel van het verplichte onderwijs met zijn eindtermen zeker op zijn plaats. Als iemand daarenboven graag nog extra opleiding nodig heeft, dan kost dit geld. Iemand moet dit betalen. De keuze van vandaag is: mensen laten sterven en met de uitgespaarde centen op medische zorg andere mensen piano te leren spelen of naaktmodellen te sponsoren. Er is niets op tegen dat talenten zich ontwikkelen, bij de rijkste mensen ter wereld zijn er verschillende kunstenaars, alleen is het niet correct dat een maatschappij mensen laat ziek zijn om het vermaak van anderen te kunnen betalen. Een euro kan je maar 1 keer uitdelen.
Hoe komt het dat kunstambtenaren zich niet de vraag durven stellen waar het geld vandaan moet komen? Hoe komt het dat auteursrechten minder belast moet zijn dat ander arbeidsgeld??? . En wie denkt dat er zonder subsidie geen kunst meer zou zijn weet toch echt niet meer hoe de wereld in mekaar zit! Dus minister, privatisering van het kunstonderwijs is het meest correcte. Talent zonder centen zal dan makkelijker sponsors vinden en voor anderen zijn er voldoende andere mogelijkheden.

bram de neve

#14

2012-12-01 00:18

Neem kunst (in gelijk welke vorm) weg, beste Jos, en er zullen nog meer zieken vallen. Dan heb ik het niet enkel over mensen die er hun brood, onderdak, hygiëne mee verdienen maar ook over de amateurs die hun uitlaatklep vinden in het creatieve proces dat elke kunstvorm met zich meebrengt. Depressies zullen nog meer de kop opsteken wanneer dit erdoor komt. Maar tegen dan zal de gezondheidssector genoeg geld hebben waarschijnlijk om al deze mensen op te vangen. Maar goed, ook u heeft recht op een mening...
Katrien

#15

2012-12-01 00:19

@ gast #13: Elke euro kan inderdaad maar eenmaal uitgegeven worden. Uw vergelijkende 'keuze van vandaag': "mensen laten sterven en met de uitgespaarde centen op medische zorg andere mensen piano te leren spelen" gaat echter niet op. Gezondheidszorg wordt gefinancierd vanuit de sociale zekerheid. Het DKO wordt gefinancierd via de algemene middelen.
Bert Lietaert

#16 Re:

2012-12-01 00:41

#13: -  

 

Waar haalt u dergelijke onzin eigenlijk vandaan? Alsof een hervorming van het DKO van belang is om de volksgezondheid veilig te stellen. Alsof mensen vandaag niet de zorgen krijgen die ze nodig hebben omdat anderen piano- of toneelles volgen (los van het feit dat beiden uit andere potten gefinancierd worden). Mensen als u doen me in alle geval geloven dat het onderwijs dat u indertijd genoten heeft schromelijk te kort geschoten heeft.
Rani

#17

2012-12-01 01:55

Ik denk dat allen die hier op deze petitie terecht gekomen zijn het goed voorhebben met het DKO; zij die het echter nodig vinden om hier hun mening te ventileren over het al dan niet nuttig zijn van kunst, zoeken gewoon aandacht. Geef hen geen voldoening door die te schenken; het is water naar de zee dragen. Zij zullen immers nooit het belang snappen van 'kunst' voor de samenleving.
Benny 'Mooohman'

#18 DKO

2012-12-01 02:33

Mijn vrouw en ik zijn beiden muzikanten en we zouden ons kinderen graag een opleiding muziek geven. Als het zo verder gaat zullen we het ons zelfs niet kunnen permiteren! Als je eens verder denkt, wanneer dit al niet kan, waar gaan onze kinderen eindigen?? Het is al meermaals bewezen dat moeilijke en/of slecht functionerende jongeren hun doorkomst vinden in een cultuuropleiding, dit behoed hun om niet op het "slechte pad" te raken!! Want die miserie kost de staat OOK handenvol geld!!

Gast

#19

2012-12-01 10:11

Door de verdubbeling van het inschrijvingsgeld zou dko enkel nog voor de rijkeren beschikbaar zijn en zorg je ervoor dat mensen die niet zo rijk zijn zich niet verder kunnen ontwikkelen. zo keren we terug naar de patricische maatschappij van weleer.

Gast

#20

2012-12-01 10:24

Stop de bezuiniging in het onderwijs.
Eric Naulaerts
Gast

#21

2012-12-01 11:25

Toen ik als volwassene begon, werden de opleidingscheques afgevoerd, gevolg, een verdubbeling van de inschrijvingskost voor mij. Nu zal dat nogmaals ongeveer verdubbelen. Terwijl cultuur strikt nodzakelijk is.

Dries Geusens

#22 DKO

2012-12-01 12:01

Nu werd zelfs deze petitie al gekaapt door mensen die niets liever doen dan hun gal te spuien over alles wat niet past in hun eigen, te enge wereldbeeld. Blijf aub op het forum van Het Laatste Nieuws, waar u meer gelijkgestemde zielen zal vinden...

De hervorming van het DKO zoals het er nu uitziet is een regelrechte ramp voor de leerlingen, maar ook voor (beginnende) leraars die naast hun 5-jarige masteropleiding ook nog eens een extra lerarenopleiding moeten volgen om les te kunnen geven aan het DKO. Het aantal uren zal dramatisch afnemen waardoor vele leraars hun job zullen verliezen. Vele leerlingen gaan afhaken omwille van de hoge kosten, waardoor ook academies zullen moeten gaan sluiten... Wie gaat dat allemaal betalen?

Kunst en cultuur zijn simpelweg noodzakelijk in een democratische samenleving. Het is onze taak om onze cultuur door te geven naar de volgende generaties.
Berlinde

#23

2012-12-01 12:08

Laat ons gewoon eens rustig nadenken en ook de gevolgen overzien. Verdubbeling van het lesgeld zorgt er hoedanook voor dat het een privilege wordt. Onderwijs mag nooit een privilege worden. En voorts, het zal een halvering van het leerlingenaantal teweeg brengen wat dus betekent dat veel leraars hun job zullen verliezen. En dan vragen die een uitkering aan. Wie gaat die uitkeringen betalen? Een goede regering zorgt ervoor dat de economie gestimuleerd wordt. En betaalbaar onderwijs is naast het feit dat het menselijk is, ook een economische stimulans. Enz enz. Bon. Ik heb gesproken.
Katrien

#24

2012-12-01 12:25

Ik vind ook dat het inschrijvingsgeld niet mag verhogen! Er moeten kinderen uit alle lagen van de bevolking DKO kunnen volgen. Het moet juist nog aantrekkelijker gemaakt worden want het is zeer belangrijk voor de culturele ontwikkeling van de jeugd! Ik onderteken deze petitie als moeder én onderwijzeres die uit ervaring weet dat het nu al zo is dat kinderen uit sociaal armere klasse te weinig kansen op cultuurbeleving krijgen!
jos

#25 jos

2012-12-01 12:33

Waarom verwijten de kunstopleiders hun geldschieters dat ze slecht opgeleid zijn? Hoe duidelijk lees ik hierboven dat dezelfde gesubsidieerden niet beseffen dat de euro' s voor kunstsubsidies echt wel uit dezelfde "pot" komen dan het overheidsgeld voor de gezondheidszorg. De mens die werkt betaalt belastingen en dat gaat naar 1 pot die dan verdeeld moet worden, dit heet " begroting". Ik ben zelf echt wel een kunsminnende kunstkenner. Maar ik weet ook dat het geld nu op is. Kunst kan zonder overtheidstoelage perfect blijven bestaan. Talent is echt wel iets waar veel voor betaald wordt, talent floreert zelfs het best zonder overheidsgeld. En voor de anderen: de maatschappij heeft u nodig: leer een vak, er zijn knelpuntberoepen in overvloed! Op die manier kan je dan wat geld verdienen om uzelf en uw kinderen opleidingen te betalen om beter te sporten, piano te spelen of te paaldansen. Mvg groeten, jos