De Zelfstandigenaftrek Moet Blijven

Quoted post


Gast

#64 Geachte knuppel.

2013-08-09 11:18

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Geachte knuppel,

A. Uw argument rondom de AOV is werkelijk kortzichtig. U beseft zich duidelijk niet dat de kosten voor een AOV dermate hoog zijn, dat het doorcalculeren van deze kosten gelijk staat aan jezelf uit de markt prijzen.

B. In tegenstelling tot uzelf, die zekerheid van werk heeft, dient een ZZPer rekening te houden met periodes van aquisitie. Kortom: geen enkel direct inkomen in deze periode. Waar een werknemer kan terugvallen op zaken als ziektewet, vakantiedagen, WW bij ontslag, dient een ZZPer deze kosten zelf te dragen. Kortom: Een ZZP-er houdt in de huidige regeling welliswaar netto meer over per jaar, maar heeft dan ook netto een aantal hoge kosten die niet aftrekbaar zijn. Uiteraard niks om over te klagen, want met de keuze om als ZZPer te werken accepteer je deze risico's tov de vrijheden van het ZZP bestaan. Maar waar ZZPers stevig meebetalen aan allerhande vangnetten waar zij zelf geen recht op hebben, wordt in de huidige plannen het enige vangnet van de ZZPer onder ons vandaan getrokken.

C. De aftrekposten waar u zo vol van bent gelden voor ZAKELIJKE kosten. Aangezien werknemers deze kosten niet hebben, lijkt me dit een zeer slecht argument en eerder ronduit lachwekkend om aan te dragen als "extra beloning".

D. Er bestaat absoluut geen afgunst tegen uw keuze om in loondienst te voordelen te genieten van een aantrekkelijk arbeidersvoorwaardenpakket. U vergeet echter dat voor de gemiddelde ZZPer een vergelijkend pakket onbetaalbaar is. Zeg gerust praktisch onmogelijk te veroorloven. Wanneer de overheid zou ingrijpen en zorgen dat er gelijkwaardig gunstige tarieven gelden voor ZZPers voor dergelijke dekkingen, zou de korting van de aftrek een stuk minder groot issue zijn voor de ZZPers.

Reacties


Gast

#66 Re: Geachte knuppel.

2013-08-09 11:27:27

#64: - Geachte knuppel.

En tot slot na het lezen van uw reacties op eerdere antwoorden:

Ik krijg sterk de indruk dat u vindt dat de in loondienst belaste inwoners van dit land gestraft worden door de huidige zelfstandigenaftrek. Ik ben het met u eens dat we min of meer in hetzelfde schuitje zitten, maar u stelt de zaken wel erg zwart/wit. Daarnaast beseft u niet dat in bepaalde branches vrijwel uitsluitend gebruik wordt gemaakt van freelance / ZZPers (bijv. de media). Het lijkt me te kort door de bocht om te stellen dat deze ZZPers maar gestraft moeten worden op hun inkomen, zonder enige mogelijkheid tot het gebruik van een aantal van de voordelen van loondienst. Deze ZZPers hebben de aftrek nodig om buffers op te bouwen voor toekomstige klappen. In essentie krijgt u dezelfde financiele voordelen van de aftrek van uw werkgever, maar zult u deze voordelen pas ontvangen op het moment dat het onheil zich aandient. Een ZZPer moet zich hier zelf tegen wapenen, door middel van de zelfstandigenaftrek.