Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie

Quoted post


Gast

#125 Re: Re: rekentoets zonder onderwijs?? belachelijk!!

2014-11-21 13:03

#123: Onzin - Re: rekentoets zonder onderwijs?? belachelijk!! 

 Ik ben het met u eens dat er met wat inzet best wat aan dyscalculie te doen is.

En dat doen deze kinderen ook al jaren , ze hebben bijles en oefenen veel.

Maar ze zullen nooit de rekentoets kunnen halen en als ze het wel kunnen maar er dan langer over doen dan worden ze gestraft met geen diploma of geen toegang tot onderwijs van hun niveau.

Dat is nu juist waar het om gaat en waar wij voor staan , we willen die rekentoets niet weg die mag best blijven als hij maar niet zo allesbepalend is en iedereen hem maar in zijn eigen tempo mag halen en dat zal voor de een begin vmbo zijn en voor de ander 4 jaar later eind vmbo bijvoorbeeld . Maar niet zoals nu gebeurd zeggen eind groep 8 je haalt hem niet dus geen toegang tot vmbo .

en haal je hem bijvoorbeeld eind vmbo nog niet maar heb je wel je best gedaan en scoor je op alle andere vakken een voldoende dan verdien je nog een diploma! En daar mag dan wat mij betreft best op vermeld worden dat je gezakt bent voor de rekentoets er hoeft niks verstopt te worden.

Reacties

Onzin

#128 Re: Re: Re: rekentoets zonder onderwijs?? belachelijk!!

2014-11-21 19:00:47

#125: - Re: Re: rekentoets zonder onderwijs?? belachelijk!! 

Ik krijg het idee dat u het hierboven niet over de rekentoets in het vo heeft. U schrijft immers groep 8. In het basisonderwijs bestaan ook rekentoetsen, maar dat is iets heel anders. Daar gaat deze petitie niet over. De keuze waar kinderen heengaan na het basisonderwijs gaat op advies van hun leerkrachten en de resultaten op alle toetsen. Er is niets verplicht, het gaat om een advies.

In het vo (en daar heb ik het altijd over gehad) ligt het anders. Lln dienen daar goed voorbereid te zijn op de maatschappij, vervolgonderwijs en beroep. Daar hoort goed rekenonderwijs bij. En daar hoort, is mijn mening, een toets bij. Als deze tijdelijk uit de zak/slaagregeling zou worden gehaald, dan zou ik daar geen moeite meehebben. Maar ik schrijf wel: tijdelijk.

Dyscalculielln zouden, los hiervan, niet in een nog grotere uitzonderingspositie moeten worden geplaatst dan nu: ze horen er echt bij, u moet hen niet afschrijven. U kunt hen bijvoorbeeld ook zelf helpen door zo'n rekentoets te komen, ik denk dat dat de taak van elke ouder is: hun kinderen steunen, ook als het even moeilijk voor hun is.