BEHOUD ALTAARTRIPTIEKEN VAN DE GILDES IN DE KATHEDRAAL

Opmerkingen

#1

Ik teken dit omdat de schilderijen daar thuis horen.

(Antwerpen, 2019-01-28)

#2

Zie mijn Blog ANTWERPEN URBI

(Antwerpen, 2019-01-28)

#3

de triptieken op hun oorspronkelijke plaats geven zoveel meer informatie over onze grootste kunstenaars.

(Rumst, 2019-01-28)

#4

Die schilderijen horen inderdaad thuis in de kathedraal.

(St Albans, 2019-01-28)

#5

je kan op prachtige wijze de huidige opstelling van de straalkapellen vergelijken met de opstelling van de schilderijen, die nu vooraan in de kathedraal in de tentoonstelling te zien zijn.

(antwerpen, 2019-01-29)

#6

Deze stukken horen in, en bij de OLV Kathedraal. En niet alleen sinds de laatste 10 jaar, nee sinds eeuwen. Niettegenstaande ik er van overtuigd ben dat het KMSKA, eens terug open, een absolute parel zal zijn, geeft de Kathedraal deze werken meer kleur, betekenis, diepgang en duiding. Ze zijn hier voor gemaakt. Laat ze daarom aub blijven. En ze bereiken hier ook veel meer bezoekers dan in het museum.

(Antwerpen, 2019-01-30)

#7

ik wil dat deze schilderijen 100% toebehoren aan de Kathedraal

(Schilde, 2019-01-30)

#8

De schilderijen op de originele plaats getoond worden dan weggestopt In een museum.

(Antwerpen, 2019-01-30)

#11

Ik teken omdat die kunstwerken thuishoren in de Kathedraal. Hoe meer ze in hun originele biotoop kunnen getoond worden, hoe beter.

(Wilrijk, 2019-01-30)

#14

Ik sta volledig achter dit nobel initiatief dat kunstwerken uit de Kathedraal hun originele plaatsen moeten vervoegen.

(Vremde, 2019-01-31)

#18

... deze werken historisch thuis horen in de kathedraal

(Antwerpen, 2019-01-31)

#19

Het een meerwaarde biedt voor wie de kathedraal bezoekt, en die het KMSK niet zouden bezoeken. Beide instellingen, de kathedraal en het KMSK kunnen op die manier elkaar ondersteunen. Misschien lukt het niet om alle schilderijen in de kathedraal te behouden, maar een fijne keuze zou toch mogelijk moeten zijn.

(Zwevegem, 2019-01-31)

#21

De beste plaats voor deze werken is de plaats waar ze door de kunstenaar voor werden gemaakt. Geen andere plaats kan dit verbeteren.

(Antwerpen, 2019-02-01)

#22

Ik. Ind dat die werken daar prachtig hangen

(Berchem, 2019-02-01)

#24

Ik teken omdat ik vanaf het begin reeds vond dat deze kunstwerken perfect in de kathedraal thuishoorden.

(Edegem, 2019-02-01)

#25

Ik teken omdat ik volledig akkoord ga met het feit dat deze triptieken geschilderd werden voor de gildes in de kathedraal, en daar dus volledig thuis horen!

(Edegem, 2019-02-01)

#26

Dit wel degelijk historisch juist is; ik zou zelfs eventueel nog andere oorspronkelijke werken terug naar de kathedraal brengen. Daarenboven geeft dit het KMSKA de gelegenheid meerdere interessante werken uit het depot terug permanent ten toon te stellen.

(HOEVENEN, 2019-02-01)

#28

Ik teken omdat ik regelmatig de Kathedraal bezoek met vrienden buiten Antwerpen. De bereikbaarheid van de Kathedraal is beter dan het Museum.

(Antwerpen, 2019-02-01)

#31

Rubens is thuis in de kathedraal waar deze prachtige stukken door IEDEREEN bewonderd kunnen worden

(Antwerpen, 2019-02-01)

#34

Ik teken omdat deze altaartriptieken nergens anders thuishoren dan in de kathedraal.

(Wilrijk, 2019-02-01)

#35

Deze werken staan nu op hun oorspronkelijke plaats waar ze moeten staan, niet in een museum buiten enige context.

(anrwerpen, 2019-02-01)

#38

Deze werken horen (letterlijk) "thuis" in de kathedraal, en ze komen er schitterend tot hun recht: een unieke kijk-ervaring, veel "intenser" dan in een museum!

(Mortsel, 2019-02-01)

#40

Ik teken omdat dit behouden moet blijven. Negens ter wereld kan men 150 jaar schilderkunst, gemaakt voor een specifiek gebouw in de stad waar het gebouw staat, tonen aan het publiek in een omgeving die zelf al wereld klasse is. Er zijn roemruchtige musea met ronkende namen en hallucinante budgetten en niet één onder hen heeft dit te bieden. Daarom moeten de altaarstukken blijven waar ze nu zijn. Dit is HET visitekaartje voor toeristische kunststad Antwerpen. Ze moeten blijven al was het maar voor de plaatselijke mensen (provincie Antwerpen gratis) die opnieuw en opnieuw ondergedompeld worden in deze hemelse pracht.

(Antwerpen, 2019-02-02)

#45

Ter plaatse gezien met groepsbezoek 'Koperen Passer op 17/1 ll. Dit was ook de uitgesproken mening in de groep : die religieuze werken hangen hier veel beter dan in museum. De Kathedraal IS de best denkbare locatie voor dit soort kunstwerken. T.S. Ereburgemeester, Schoten.

(SCHOTEN, 2019-02-02)

#46

De kunstwerken hangen daar echt in hun context. De collectie van het KMSKA is groot genoeg om het zonder deze kunstwerken te doen.

(Antwerpen, 2019-02-02)

#47

Ik teken omdat de schilderijen het best tot hun recht komen op de plaats waarvoor ze bedoeld zijn.

(Leidschendam, 2019-02-02)

#49

Kunst altijd in zijn context moet beoordeeld en bewonderd worden. De impact is groter en de beleving is intenser en authentiek.

(Hoboken, 2019-02-03)

#51

"in situ" is altijd beter dan "in musea"

(Halle (Zoersel), 2019-02-03)

#52

Ik teken omdat ze daar thuishoren!

(Antwerpen, 2019-02-03)

#53

ik teken omdat ik akkoord ga met de reden waarom deze kunstvoorwerpen best in de Kathedraal hun permanente plaats kunnen blijven innemen

(Turnhout, 2019-02-03)

#54

Deze retabels horen in de kathedraal thuis en zijn door de Fransen op een onwettige manier verwijderd, staatseigendom geworden en dus gestolen.

(Kapellen, 2019-02-03)

#57

dit een waardevolle actie is!

(antwerpen, 2019-02-04)

#60

Ik teken omdat we al enorm veel geroofde kunst in het buitenland moeten bekijken. Hetgene we zelf in openbaar beheer hebben best op zijn daarvoor ontworpen plek houdën.
Ps: dat telt ook voor de mercator!

(Kieldrecht, 2019-02-05)

#62

Altaarstukken die in onze kathedraal thuishoren en daar bewonderd kunnen worden moeten dus terugkeren naar hun oorspronkelijke plaats!

(deurne, 2019-02-05)

#64

de werken horen thuis in de kathedraal daar waren ze voor bedoeld.

(Antwerpen, 2019-02-06)

#65

Het hoort er gewoon thuis !

(Büllingen, 2019-02-06)

#68

De werken waarover sprake horen gewoon bij de kathedraal. Misschien is het wel een vergissing ze terug weg te nemen. Nu zijn ze nog in Antwerpen, het ligt voor de hand dat ze aan alle bezoekers getoond worden.

(Weelde, 2019-02-06)

#72

Ik teken omdat de schilderijen deel uitmaken van de kathedraal en zo ook veel toegankelijker zijn voor de Antwerpenaren.

(Wilrijk, 2019-02-07)

#75

Ik teken omdat de kathedraal de plaats is waar de altaarstukken thuishoren.

(Antwerpen, 2019-02-07)

#76

Ik teken omdat ik vind dat de schilderijen thuishoren op de locatie waarvoor ze gemaakt zijn en omdat de schilderijen niet alleen thuishoren in de kathedraal maar ze er ook een meerwaarde door hebben.

(Zoersel, 2019-02-07)

#78

Ze thuis horen waar ze voor gemaakt zijn. Zo kan iedereen ze zien. De drempel voor naar een museum te gaan is veel hoger.

(Brasschaat, 2019-02-07)

#79

Ludo Michiels

(Antwerpen, 2019-02-08)

#80

Ik teken omdat de schilderijen in situ moeten behouden blijven en niet in een museum waar ze in een te kleine ruimte moeten hangen en dus niet tot hun recht komen.
de Kathedraal is ook veel gemakkelijker te bezoeken dan het KMSKA dat duurder kost, afgelegen is voor de doorsnee toeristen. De uitstraling van onze schilderijen zal misschien verminderen tot 1% van de huidige.

(Merksem, 2019-02-08)

#83

Omdat altaarstukken gemaakt zijn om gelovigen te inspireren en niet om een erebegrafenis in een museum te krijgen. Bovendien horen ze tot het erfgoed van de kathedraal. Het museum behoudt al onterecht de schilderijen van de Augustinuskerk!

(Kapellen, 2019-02-12)

#84

enkel in situ komen de kunstwerken echt tot hun recht

(Antwerpen, België, 2019-02-18)

#85

werken moeten wanneer dit mogelijk is bij absolute voorrang in situ worden getoond aan het publiek, zeker deze specifieke werken

(kontich, 2019-02-28)

#88

Ik teken omdat de werken mogelijk anders in de reserve verdwijnen en ze nu werkelijk in hun historische context volledig tot hun recht komen.

(Kapellen, 2019-03-03)

#90

Ik teken omdat ik vind dat de werken in de kathedraal moeten blijven omdat ze er voor gemaakt zijn en niet in een museum thuis horen.

(Antwerpen, 2019-03-08)

#92

Het altaarstuk van de schermers vormt voor onze organisatie een belangrijk symbool. Jaarlijks keerden we nu voor onze dodenherdenking naar het altaarstuk als een portaal naar ons verleden dat nu toegankelijk werd gemaakt. Wij willen graag deze voeling met ons erfgoed bewaren.

(Antwerpen , 2019-12-06)

#95

Het gilde waar ik bij zit, viert uit traditie de doden in de kathedraal. Een van de stukken die uit de kerk dreigen te verdwijnen zit hierbij.

(Rotterdam, 2019-12-06)

#97

Ik de gilde steun in hun strijd

(Vorselaar , 2019-12-06)

#99

Ik teken omdat ons altaarstuk thuishoort in onze kathedraal en niet in het KMSKA. Al van oudsher heeft onze gilde een plaats gehad in de Antwerpse geschiedenis, en zijn aan ons altaar verscheidene rituelen verbonden. Ook nu in deze eeuw, terwijl onze gilde alleen maar groeit, eren wij die rituelen in volle ere. Daarom is het imperatief dat alle historische verbintenissen, zoals deze schilderijen, in stand worden gehouden en worden bewaard op de plek waar zij bedoeld zijn.

(Antwerpen, 2019-12-06)

#101

Ik teken omdat ik vind dat de altaartriptieken in de kathedraal thuishoren en daar ook beter tot hun recht komen. Ze staan er meer centraal in de belangstelling dan in het museum en hun band met de stad wordt op deze manier beter in de verf gezet.

Ik denk ook vanuit de Sint Michielsgilde, waarvoor de aanwezigheid van de triptieken een meerwaarde geeft aan de eeuwenoude tradities die wij als gilde levend trachten te houden. Door de triptieken te behouden, worden andere cultuur aspecten dus versterkt, wat enkel een positieve invloed kan hebben op het totale aanbod en de uitstraling van de stad Antwerpen.

(Antwerpen, 2019-12-06)

#102

De triptieken in de kathedraal horen.

(Antwerpen, 2019-12-07)

#103

Lid sint michielsgilde antwerpen

(Boom, 2019-12-07)

#104

Het museum "bezit" ons cultureel erfgoed niet, maar moet ervoor zorgen dar het op de best mogelijke manier getoond wordt. Die schilderijen zijn gemaakt om in een kathedraal bewonderd te worden. Dat is dan ook de beste plaats om ze te tonen.

(Antwerpen, 2019-12-07)

#106

Ik teken dit omdat de schilderijen in de kathedraal moeten blijven, omdat ze daar thuis horen.

(Antwerpen, 2019-12-07)

#110

Ik ben bezig met mijn eindwerk voor het behalen van het diploma van museumgids. Mijn eindwerk bestaat uit het uitwerken van een rondleiding in de OLV-kathedraal van Antwerpen. Zo boeiend en verweven met de geschiedenis van onze stad.

(Berchem, 2019-12-07)

#112

Vele van deze altaarstukken voor de kathedraal bedoeld waren en daar beter tot hun recht komen dan in een museum.

(Borsbeek, 2019-12-07)

#120

Unieke kans om te laten zien dat schilderijen van wereldberoemde kunstenaars ontstaan zijn in het kader van een gemeenschap mensen, in casu de Gilden. Met de juiste zorg kunnen deze op hun originele plek de Antwerpenaar en de bezoekers ontroeren en inspireren.

(Stekene, 2019-12-09)

#123

Omdat deze schilderijen veel meer tot hun recht komen in de kathedraal en in het museum hebben nog zovele andere niet tentoongestelde schatten

(Hoevenen, 2019-12-10)

#127

ik teken omdat ik het belangrijk vind dat kunstwerken in situ te zien zijn, op de plaats waarvoor ze gemaakt zijn.

(antwerpen, 2019-12-15)

#139

Wat gaat er boven in situ kunstwerken bekijken ...

(Linkeroever, 2020-02-16)

#142

Omdat de kathedraal zo compleet en authentiek mogelijk moet overkomen op de bezoeker.

(Aartselaar, 2020-02-17)

#143

Ik teken omdat het plaatsen van de schilderijen mét het ‘tuintje’ ervoor een stuk geschiedenis toont over het leven van de Sinjoren .

(Antwerpen , 2020-02-17)

#145

Deze schilderijen op hun originele plaats
- laten de kathedraal meer tot haar recht komen
- laten de schilderijen meer tot hun recht komen.

(Antwerpen, 2020-02-17)

#146

deze schilderijen horen alleen thuis in de kathedraal om historische en artistieke redenen.

(Berchem, 2020-02-17)

#150

Kunst behoort daar te zijn waar ze thuis is.
Logica!

(Schilde, 2020-02-18)

#151

de beste plaats is voor deze werken en omdat de meeste ervan waarschijnlijk in het KMSK in het depot zullen verdwijnen

(2000, 2020-02-18)

#155

Kunstwerken horen in het juiste kader te hangen en dat is niet per definitie een museum.

(Antwerpen, 2020-02-19)

#157

Zonder context verliezen schilderijen veel van hun waarde

(Antwerpen, 2020-04-21)

#158

De prachtig versierde kerk nu wel op een kale protestantse kerk lijkt.
Scilderijen horen thuis op de plaats waarvoor ze gemaakt zijn!

(Hoboken , 2020-04-28)

#159

De gildenaltaren behoren compleet te zijn, met schilderijen en kunstvoorwerpen die bij én de gilden én het altaar horen.

(Kemzeke, 2020-04-28)

#160

Ik teken omdat deze schilderijen het best tot hun recht komen binnen hun historische context.

(Antwerpen, 2020-04-28)

#161

De schilderijen horen thuis op de plaats waarvoor ze gemaakt waren, en waar iedere bezoeker ze in hun originele setting kan bewonderen.

(Beveren, 2020-04-28)

#162

Zie de volledige uitleg van Wim Stabel.

(Beveren-Waas, 2020-04-29)

#164

Ik onderteken deze petitie omdat de schilderijen thuishoren in de kathedraal.

(Hoboken, 2020-05-08)