Stop overlast door prostitutie Zuidbuurt Gent

Bewoners, handelaars en eigenaars van de Zuidbuurt Gent vragen uw mening.

Stad Gent heeft jaren geleden onze ooit mooie en monumentale 19de eeuwse Zuidbuurt bestemd als “uitgangsbuurt”.

Sinds een tiental jaren echter worden deze straten hoofdzakelijk ingepalmd door pooiers en worden hun meisjes in de ramen te kijk gezet.  Na de Ghanese is nu de Oostbloklandenmaffia aan zet om deze straten te controleren.   Er wordt al eens geschoten, messen getrokken, drugs gedeald, vrouwen mishandeld en opgesloten, … ’s nachts, maar ook overdag !

Klanten komen van heinde en ver. De meisjes zijn dan ook de mooiste van Vlaanderen, zo beweerde onze burgemeester ooit op tv.

De prostituees zijn buitenlands, de pooiers zijn buitenlands, de klanten vaak  evenzeer…  Deze handel, ook weeral volgens onze burgemeester, voltrekt zich in de fiscale grijze zone en brengt op het vlak van belastingen dus quasi niets op.

Toch is er veel geld mee gemoeid. Intussen zijn hier 360 prostituees aan de slag in 100 vitrines à € 500,°°/halve dag.

Om aan de verzuchtingen van de buurtbewoners en handelaars gevolg te geven spendeert de Stad Gent wel jaarlijks miljoenen euro's belastinggeld aan politie, ziekenwagens, opkuis, diverse types van toegangscontroles en camera’s, werkgroepen, speciale opsporingsgroepen en 24 uren observaties ...

De Stad geeft ook toe dat de overlast daarmee nog steeds niet onder controle is en dat de enige oplossing een verhuis is naar een eroscentrum, op een daartoe juiste locatie en naar voorbeeld van heel wat andere Europese steden. Dit realiseren was ook zo opgenomen in haar bestuursakkoord maar blijft dode letter.

Intussen levert de stad wel vergunningen af en worden pooiers aangespoord om in hun bordelen te investeren, zelfs tegen de letter van het BPA in.  Op die manier wordt deze handel met de dag legaler en wordt het financieel heel moeilijk voor de Stad om effectief binnen een afzienbare termijn de bordelen nog te doen verhuizen.

Aan de andere kant is de Zuidbuurt een heel levendig deel van Gent :

Het knooppunt Zuid is een grote hub van openbaar vervoer, 1000-den kinderen en volwassenen nemen hier elke dag bus of tram. Dit is een buurt vol scholen, basisscholen, middelbare scholen, hoge scholen, meer dan 2000 scholieren en 100den studenten lopen hier dagelijks rond. Dit is het knooppunt van de dienstverlening van stad Gent, 100den ambtenaren werken hier en 100den Gentenaars komen hier dagelijks langs voor hun administratieve zaken. Dit is de plaats waar de stad investeert in het stadsvernieuwingsproject DE KROOK, nieuwe bib, nieuw onderzoekscentrum met wereldambities, … ook hier zullen dagelijks 1000den bezoekers langskomen.

Dit is ook de welkompoort voor 1 miljoen toeristen die jaarlijkse de stad bezoeken.

De combinatie van dit alles maakt van de Zuidbuurt een smeltkroes van heel veel Gentenaars, heel veel kinderen, scholieren, studenten en heel veel toeristen met daarnaast de pooiers, hun grijze handel, hun overlast en gevaren en hun overlastcafés.

Wat denkt u ?

Vindt u dat wij dit moeten blijven accepteren of kunnen we beter overwegen om te verhuizen zoals zovele van onze buren al deden?

Zouden ook scholen zoals De Zonnewijzer (Abeelstraat), De Oogappel, Sint-Bavo, Nieuwen Bosch en Sint-Lievens dan misschien ook beter verhuizen ?

Of hebben we gelijk en wilt u onze petitie met uw handtekening steunen ?

Omdat,

-  bordelen, hangcafés en goktenten een weinig aantrekkelijk beeld zijn als toegangspoort van onze stad.

-  alle bewoners en handelaars recht hebben om op een volwaardige manier van hun omgeving te genieten en niet voortdurend naar de politie hoeven te stappen voor aangifte van overlast als nachtlawaai, ruzies en openbare mishandeling, zwerfvuil, drugs- en wapenverhandeling, om maar van openbare zedenschennis te zwijgen …

-  het genoeg geweest is met geldverslindende korte termijn interventies tegen overlast zonder aan een lange termijn oplossing te werken.

-  de Pieter Vanderdoncktdoorgang (Glazen straatje) als monument beter verdient dan er bordelen te huisvesten.

-  het niet kan dat de kortste weg tussen 5 basis- & middelbare scholen (meer dan 2.000 kinderen) en het knooppunt van bus en tram Zuid door de prostitutiewijk loopt.

-   het hoog tijd wordt dat de beleidsmakers de buurt teruggeven aan de burgers die er op een eerlijke en rustige manier willen wonen, werken en hiervoor belastingen betalen.

-   dat het Schepencollege onverwijld werk dient te maken van de belofte om de prostitutie vanuit Gent Zuid te verhuizen naar een gecontroleerde en veilige omgeving.

willen we u vragen om mee deze petitie te tekenen en door te sturen aan zoveel mogelijk van uw adressen.

Alvast dank hiervoor.   VZW Zuidbuurt Gent

De Zuidbuurt Gent vzw apprecieert elke financiële steun, hoe gering ook.

U kan onze vzw steunen door een overschrijving op bankrekening BIC = BBRUBEBB - IBAN = BE59 3631 4883 5426