Eis het ontslag van Jozias van Aartsen

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Eis het ontslag van Jozias van Aartsen.


Gast

#8551

2014-09-16 20:44

Wilders doet alleen iets in Schilderswijk

DEN HAAG (ANP) - PVV-leider Geert Wilders zal op 20 september in Den Haag niet meedoen aan een demonstratie tegen de terreurbeweging Islamitische Staat (IS). Die betoging zou aanvankelijk in de Schilderswijk plaatshebben, maar burgemeester Jozias van Aartsen heeft de demonstratie verplaatst naar de Koekamp (bij het Malieveld).

Wilders liet donderdag aan persbureau ANP weten dat hij niets doet buiten de Schilderswijk. ,,Want dat is juist het punt, de Schilderswijk is van ons Nederland en dat moeten we laten zien.'' Wilders zal op een ander moment zeker iets gaan doen in de Schilderswijk. Wat dat is, zegt hij nog niet.
Wilders had vorige maand mensen opgeroepen mee te doen aan de demonstratie van de organisatie Pro Patria (voor het vaderland) in de Schilderswijk. Als die betoging niet zou doorgaan, wilde hij desnoods alleen met een Nederlandse vlag door die wijk gaan lopen, zei hij destijds.

 

We hadden het al gedacht, lafaard!

 

Hondenliefhebber

#8552 Schoonmaak in NL, nu!

2014-09-18 02:17

Schoonmaak in NL, nu!


Gast

#8553 Re: Schoonmaak in NL, nu!

2014-09-18 09:26

#8552: Hondenliefhebber - Schoonmaak in NL, nu! 

 Precies! Al dat rechtsradicale gajes eruit en wel onmiddelijk!


Gast

#8554

2014-09-18 11:30

En of. Die smerige fascisten/neonazis hebben het land al een keer verkocht aan de vijand. Niet nog een keer!


Gast

#8555 Eén van de voormannen van dat gajes

2014-09-18 11:35

Paul Peters als NNJ-activist bij nieuwsrubriek NOVA.


Gast

#8556 Dezelfde,al noemt hij zich hier weer anders

2014-09-18 11:38

Paul Peters, alias Paul van Oosten, als VP-activist op RTV Oost.


Gast

#8557 Duits nationalist? Yeah right.

2014-09-18 11:42

Paul Peters op de demonstratie ‘Tag der Deutsche Zukunft’ in Hamburg, juni 2012. Links Willem van Dijk, rechts Tom van den Hoek en op de rug gezien Barry Kluft.


Gast

#8558 Gewoon een stelletje neonazis

2014-09-18 11:43

Paul Peters met capuchon achter het kopspandoek van de demonstratie ‘Tag der Deutsche Zukunft’ in Hamburg, juni 2012


Gast

#8559 Agressie tegen moskeeën: moskeebestuurders aan het woord

2014-09-19 18:43

Agressie tegen moskeeën: moskeebestuurders aan het woord

19 september 2014 | 10:50

21 september is op Europees niveau uitgeroepen tot Europese Dag tegen Islamofobie. Op een aantal plekken in Nederland vinden dit weekend informatie en protestbijeenkomsten plaats tegen intolerantie en islamofobie. Ter gelegenheid van deze dag worden op Republiek Allochtonië voorlopige resultaten van een onderzoek naar agressie tegen moskeeën bekend gemaakt. Zo blijkt onder andere dat tweederde van de 70 moskeeën die tot nu toe aan het onderzoek heeft meegewerkt, te maken heeft gehad met verschillende vormen van agressie. 

Er zijn in Nederland naar schatting ongeveer 450 - 475 moskeeën voor de rond 850.000 burgers van islamitische afkomst, waaronder 38% Turken en 31% Marokkanen. Rond de 40% van deze burgers bezoekt naar schatting daadwerkelijk de moskee. De helft van de moskeeën wordt beheerd door Turkse organisaties, een derde door Marokkaanse besturen en 10% door Surinaamse. Bijna de helft van alle moskeeën is te vinden in de Randstad waar relatief veel moslims wonen. 

Veel moskeeën zijn van oudsher gevestigd in gebouwen die voorheen een andere functie hadden zoals een bedrijfsruimte, schoolgebouw of kerk. De moskeeën vervullen verschillende functies. Er wordt gebeden, ze dienen als ontmoetingsplek en er vinden allerlei sociale en educatieve activiteiten plaats. De moskeeën nemen steeds vaker deel aan het publieke debat. Dat gebeurt door ongeveer twee derde van de moskeeën, vooral door degenen die een jong bestuur hebben en door jongeren worden bezocht . Deze moskeeën dragen belangrijk bij aan de integratie van moslims in de samenleving. In geld uitgedrukt vertegenwoordigt de sociale bijdrage van de moskeeën in de vorm van vrijwilligerswerk naar schatting 150 miljoen euro per jaar. 

Het onderzoek
Uit mijn eerdere boek ‘Islamofobie en Discriminatie’ dat in 2012 uitkwam, kwam al naar voren dat het bredere beeld van toename van islamofobie in Nederland samengaat met het vaker voorkomen van geweld tegen moslims. Het aantal geregistreerde gevallen van antimoslim geweld in Nederland nam jaarlijks toe, terwijl er periodes waren waarin het piekte, afhankelijk van de omstandigheden, zoals na de aanslagen in New York op 11 september 2001 en na de moord op van Gogh in november 2004. 

Vaak richtte dit geweld zich tegen moskeeën als de meest zichtbare symbolen van deze wereldreligie in Nederland. In mijn vorige onderzoek gaf ik een overzicht van geweldsdaden tegen gebedshuizen op basis van gegevens uit de media over de periode 2005-2010. Dit overzicht was niet gebaseerd op gesprekken met woordvoerders van de moskeeën. Er bleven vragen zoals over de identiteit van de daders, hun motieven en de geografie van de incidenten. Hoe gaan moslims om met dit soort incidenten? Voelen zij zich gesterkt en gesteund door de politie en door lokale autoriteiten als ze aangifte komen doen? Doen ze aangifte? Ook in 2011 en de jaren daarna tot op heden verschenen soms berichten in de pers over agressie tegen moskeeën: 11 keer in 2011, 3 keer in 2012, 4 keer in 2013 en 5 keer tot september 2014, een dalende lijn. Zijn dit alle incidenten of wordt er minder over bericht en hebben we hier te maken met het topje van de spreekwoordelijke ijsberg? 

Om deze vragen beter te kunnen beantwoorden, is in de afgelopen periode een vragenlijst uitgezet onder moskeebesturen en zijn in samenwerking met Forum enkele verdiepingsgesprekken te houden met een aantal moskeebestuurders. In het algemeen is het niet gemakkelijk om onderzoek ter doen onder moskeeën. Veel moskeeën worden bestuurd door eerste generatie nieuwkomers die vaak laag zijn opgeleid. Alleen al vanwege de taal hebben zij er moeite mee hebben om vragenlijsten in te vullen, als ze al bereid zijn om dit te doen. Daarnaast vrezen zij niet zelden voor onbedoelde effecten als zij ruchtbaarheid geven aan hun ervaringen. Steeds opnieuw komt bij onderzoek naar voren dat de respons percentages binnen gemeenschappen met een moslim achtergrond laag zijn. 

Persoonlijke contacten en contacten via sleutelfiguren in de gemeenschap zijn vaak onmisbaar om de betrokkene tot medewerking te bewegen. Vandaar dat er voor is gekozen om de leiding van de moskeeën te benaderen via sleutelpersonen die hen kennen. Verschillende organisaties hebben tot nu hun medewerking verleend als intermediair: het Contact Orgaan Moslims Overheid (CMO), de Turkse koepel ISN, het Samenwerkingsverband Marokkanen Nederland (SMN), EMCEMO, SPIOR, onderzoeksbureau Zasja en verschillende antidiscriminatiebureaus. Tot het voorjaar van 2014 vulden zeventig moskeeën, inclusief vier organisaties met een moslimachtergrond de vragenlijst in. Dit is tot zover een goed resultaat, aangezien nog lang niet alle moskeeën zijn benaderd. De overgrote meerderheid van deze respondenten heeft een Turkse achtergrond. Eindresultaten van dit onderzoek worden eind 2014 bekend gemaakt.

Samenvatting voorlopige onderzoeksresultaten
Van de 70 moskeeën, inclusief 4 organisaties, die tot op heden een vragenlijst over tegen hen gerichte agressie hebben beantwoord, heeft twee derde (48) verschillende vormen van agressie meegemaakt en een derde (22) niet. Hoewel kan worden verwacht dat moskeeën die ervaringen hebben met incidenten meer gemotiveerd zullen zijn om aan het onderzoek deel te nemen, is dit toch een hoog percentage. Om deze reden en omdat het project nog gaande is, is het niet mogelijk om al een compleet beeld te geven over agressie tegen moskeeën in Nederland. 

Toch geeft dit voorlopige overzicht een goed beeld van de situatie rond geweldsincidenten tegen moskeeën. In totaal ondervonden 47 respondenten 93 incidenten/ daden van geweld. Vijftien van hen rapporteerden dat zij in het afgelopen jaar incidenten hebben meegemaakt en 29 in de afgelopen vijf jaar (2009-2013). De frequentie varieerde. Op de vraag hoe vaak de moskee sinds 2005 het mikpunt was geweest van agressie rapporteerde de meerderheid dat dit één of enkele keren het geval was geweest, elf moskeeën ondervonden één of twee keer per jaar problemen en drie zelfs eens per drie maanden. Incidenten met geweld en agressie vonden plaats bij moskeeën verspreid over het hele land maar relatief vaker in kleinere plaatsen en relatief weinig in de grote steden. Dit komt overeen met de gegevens uit mijn eerdere onderzoek. 

Aard van de agressie
Het ingooien van ruitenkomt het meeste voor (31 keer). Daarnaast zijn er veel gevallen geweest van bekladding (15) en brandstichting (14). Brandstichting is uiteraard een gebeurtenis die diep ingrijpt en veel schade veroorzaakt als er niet op tijd kan worden ingegrepen. Ook dreigtelefoontjes en dreigmails kwamen voor. Een moskee in Rotterdam-Rijnmond ontving een brief waarin onder meer staat ‘dood aan alle moslims’en ‘ze zijn uitgekotste varkenshallal’. In de brief is een krantenknipsel opgenomen met de kop: ‘Wilders schrijft brief aan moslims’en ‘Mohamed is een pedofiel’. 

Het deponeren van delen van varkens of schapen (kop/poot/bloed) kwam zeven keer voor en agressie tegen personeel twee keer. Daarnaast was er een scala aan ‘andere incidenten’ zoals het bekogelen met eieren, het stelen van een camera, flessen gooien, inbraak, pornofoto’s en -video in de brievenbus, het neerhalen van vlaggen en het plaatsen van een koffertje met wat later bleek een nepbom te zijn. Sommige moskeeën zijn keer op keer doelwit. Dit is bijvoorbeeld het geval in Enkhuizen waar verschillende keren pogingen zijn gedaan om brand te stichten. In april 2013 vond in Enkhuizen voor de derde keer in drie jaar een poging tot brandstichting plaats. In 2011 werd brandend materiaal over het hek gegooid. In 2012 was de geplande nieuwbouw doelwit. De moskee werd in de as gelegd nog voordat de verbouwing was begonnen. In 2013 werd de oude moskee in een voormalig schoolgebouw gedeeltelijk verwoest. Vooral de vrouwenruimte raakte totaal onbruikbaar. Dit incident creëerde veel publiciteit, mede omdat de berichten hierover op de FaceBook community ‘Nederland mijn Vaderland’ wel 350 keer geliked werden, voorzien van een aanzienlijke hoeveelheid racistische reacties. Enkele voorbeelden daarvan werden genoemd op www.joop.nl: Herbert F.: Nog een keer, nog een keer!; Roy van der W.: De fik erin die troep; Lionel D.: We want more!; Vincent D.: Gas er op wedden dat degene het niet lukt om in een week alle haathuizen in nl af te branden, hahaha’.

We zien hier dat agressie en geweld tegen moskeeën waarbij het maken van slachtoffers niet wordt geschuwd, niet alleen gewaardeerd wordt maar zelfs aangemoedigd. De burgemeester verklaarde niettemin dat er geen sprake was van een doelbewuste actie. Het zou de daders niet gaan om de Islamitische Stichting maar om het gebouw. Er waren wel vaker gebouwen doelwit van brandstichting in Enkhuizen.

De agressie had vaak een grote impact op de moskeeën. Naast materiële schade werd ook emotionele schade ondervonden. Fysieke schade kwam weinig voor. Ofschoon een derde van alle respondenten bang is voor meer agressie in de nabije toekomst is er geen sprake van een overheersend klimaat van angst. Een meerderheid zag de algemene vijandige houding tegenover moslims en islam als het belangrijkste motief voor de agressie (en geen specifieke gebeurtenis of media event). Ook werd het niet gezien als willekeurige agressie. 

Ongeveer 10% van de moskeeën die doelwit van agressie waren, gaven dit niet bij de politie aan. Slechts enkele deden een melding bij een antidiscriminatie voorziening. Afgezet tegen het algemene meldingspercentages bij discriminatie deden boven verwachting veel van de getroffenen aangifte bij de politie. Wellicht is het zo dat moskeeën die niet geneigd zijn te melden, ook niet gauw aan een onderzoek als deze zullen willen meewerken? En omgekeerd, wie meldt, wil zich ook wel inzetten voor zo’n onderzoek? Voor veel van degenen die meldden waren de resultaten daarvan echter teleurstellend: de politie leek niet geïnteresseerd, deed niets of pas na verloop van tijd. Bovendien klaagden veel respondenten over de gebrekkige communicatie door de politie. In twee derde van de gevallen werden de daders niet gevonden. De moskeeën die slachtoffer werden, richtten zich vaak niet alleen tot de politie maar ook tot de lokale autoriteiten. Zij gingen met hen in discussie en organiseerden een bijeenkomst met de gelovigen, informeerden de pers en organiseerden bewaking. 

Gevraagd naar de oorzaken van de agressie wezen de respondenten op politieke propaganda, bevooroordeelde mediaberichten en/of een gebrek aan kennis van moslims/de islam. Als oplossing brachten zij naar voren dat de publieke opinie beter zou moeten worden geïnformeerd en dat dialoog en educatie noodzakelijk zijn. Zij deden veel suggesties over wat de moskeeën zouden kunnen doen om meer harmonieuze relaties te bewerkstelligen. De moskeeën zouden een beleid van openheid naar de buitenwereld moeten voeren, open voor de buurt, voor bezoekers, voor instellingen en instanties. Zij wezen ook op de essentiële rol van de media en de politiek die hun verantwoordelijkheid zouden moeten nemen om vooroordelen tegen te gaan en meer objectieve informatie te geven.

Eigen ervaringen met racisme 
Naast de agressie tegen de moskeeën heeft een deel van de geïnterviewden persoonlijk te maken gehad met racistische incidenten en rond de helft kende andere mensen in hun netwerk die zulke ervaringen hebben gehad. In bijna de helft van de gevallen werden die ervaringen niet gemeld bij de politie. Het percentage meldingen is dus veel lager dan het percentage meldingen bij agressie tegen de moskeeën. Vermoedelijk is er vaker sprake van melding als de agressie een organisatie treft en niet een persoon. Daarnaast duidt het erop dat incidenten bij moskeeën hoog worden opgenomen door de gemeenschap en niet alleen worden gezien als een daad van discriminatie maar ook van ontheiliging. 

Hoe het komt nu vooral Marokkaanse moskeeën er zo moeilijk toe te brengen zijn om deel te nemen aan het onderzoek. Is het omdat zij minder last ondervinden van incidenten en geweld? Willen ze niet opvallen of hebben zij het idee dat zij de zaak eerder negatief beïnvloeden dan positief als ze de aandacht vestigen op onrecht dat hen wordt aangedaan? Het verschil met de Turkse moskeeën is qua participatie in ieder geval opvallend. Hierboven werd al gewezen op de lage participatiegraad van leden van minderheidsgroepen bij onderzoek in het algemeen. Marokkaanse moskeeën kennen minder onderlinge organisatie en coördinatie dan de Turkse. Voor hun besluitvorming over deelname aan een onderzoek met betrekking tot een gevoelig onderwerp als dit, zijn zij op zichzelf aangewezen. Dit aspect speelt ongetwijfeld een rol. De aanbeveling die vanuit moskeekoepel ISN aan de Turkse moskeeën werd gedaan om deel te nemen aan dit onderzoek heeft de deelname van Turkse moskeeën zonder meer bevorderd. 

Daarnaast speelt vermoedelijk een rol dat Marokkanen als groep veelvuldig negatief in het nieuws komen en meer dan andere groepen mikpunt zijn van discriminatie in het algemeen en moslim-vijandige bejegening in het bijzonder. Ook de problemen die spelen met de verzekering - die hoge premies vragen of niet willen verzekeren - weerhouden de Marokkaanse moskeeën er mogelijk van af om hun problemen met geweld en agressie in het openbaar te bespreken. Door hun verzekering collectief te regelen hebben Turkse moskeeën hiervan minder last. Verschillende Marokkaanse woordvoerders van moskeeën die ik sprak, uitten hun twijfel over de mogelijk positieve resultaten van het benadrukken van de problemen die zij ondervinden. Liever gingen ze in op positieve ervaringen in de samenwerking met buurt- en dorpsgenoten. En zulke positieve ervaringen zijn er ook. Buurtgenoten die massaal hun solidariteit betuigen als zich problemen voordoen, dorpsgenoten die meedenken over de vormgeving en invulling van een nieuwe moskee, zoals over de groenvoorziening in de directe omgeving. Aandacht hiervoor leek hen constructiever. 

Daarnaast kan stilzwijgen ook een neveneffect zijn van de zich voordoende discriminatie, een effect van de onverschilligheid van de buitenwereld en het gebrekkige oplossingspercentage van eerdere gevallen, of een reactie daarop, een zogenaamd ‘coping mechanism’. Uit de sociale psychologie over discriminatie-ervaringen weten we dat mensen geneigd zijn om hun ervaringen weg te drukken om zo hun positieve zelfbeeld te kunnen handhaven.

In dit verband merkte racisme wetenschapper David Theo Goldberg in een bijdrage in een boek over Racisme in Nederland het volgende op: 
Deze tot minderheden gemaakte mensen negeren vaak de vernederingen om de pijn die het veroorzaakt niet langer te hoeven voelen of zij mijden situaties, omgevingen en plaatsen waar de kans op zulke vernederingen zich voordoet en het meest gevoeld wordt. Vermijding en ontwijken (…) worden zowel versterkt door de samenleving als door degenen die vernederd en beledigd worden en mikpunt zijn van racisme’ (mijn vertaling)

Gast

#8560 Leefbaar en veilig Nederland

2014-09-22 09:04

Dus beleidmakers en machthebbers laten dit soort gevaarlijke mensen met dodelijke ideologieen toe in Nederland. Deze burgemeester is to soft en niet geschikt voor de functie.

Als je Nederland veilig en leefbaar wil houden moet dit soort mensen keihard aanpakken. Want we praten nu al veels te lang en er gebeurt niks. Sterker nog dit soort mensen raken beter georganiseerd en vormen een rechtstreeks gevaar voor de staat.

Ik wil in ieder geval geen geloof, religie, of ideologie opgedragen krijgen.

Ik ben zelf Hindoe. Ik val niemand lastig, maar val mij ook niet lastig.

 

 


Gast

#8561 Re: Leefbaar en veilig Nederland

2014-09-22 10:35

#8560: Gast - Leefbaar en veilig Nederland 

 Trap toch niet steeds in die aangepraatte paranoïde slogans. Waarom laat je je misbruiken door slinkse politici die zich een carrière bouwen op jouw onberedeneerde angst en haat? Je ziet toch jaar na jaar dat die gasten niets anders doen dan moties van wantrouwen indienen die zelden of nooit door anderen gedragen worden, spoeddebatten aanvragen die nooit iets opleveren, enz..

Deze 'politici' kosten de gemeenschap klauwen vol geld, hebben nog nooit iets opgeleverd en zullen ook nooit iets opleveren voor de gemeenschap. Hoe blind moet je zijn om daar al die jaren achteraan te blijven lopen? Hoe diep moet je je kop in het zand steken om aan de afbraak van Nederland te blijven meewerken?


Gast

#8562 Re: Leefbaar en veilig Nederland

2014-09-22 18:41

#8560: Gast - Leefbaar en veilig Nederland  Dus beleidmakers en machthebbers laten dit soort gevaarlijke mensen met dodelijke ideologieen toe in Nederland.

 Ze hebben jou toch ook toegelaten?

Gast

#8563 Re: Re: Leefbaar en veilig Nederland

2014-09-23 12:10

#8562: - Re: Leefbaar en veilig Nederland 

Er is een verschil gast. Ik ben HINDOE. Vredelievend, zorgzaam, behulpzaam, tolerant en seculier.

 


Gast

#8564 Re: Re: Re: Leefbaar en veilig Nederland

2014-09-23 14:20

#8563: Gast - Re: Re: Leefbaar en veilig Nederland 

 En dat wist "men" van tevoren? Net zoals "men" van tevoren wist dat die anderen niet vredelievend, zorgzaam, behulpzaam, tolerant zijn?

Ik zou over mijn kwaliteiten nog maar eens nadenken, als ik jou was, "Gast".

Ik dacht trouwens dat Hindoes respect hadden voor alles wat leeft. Blijkt in jouw geval toch alweer vies tegen te vallen, dus.


Anonymous

#8565 Re: Re: Re: Leefbaar en veilig Nederland

2014-09-23 14:44

#8563: Gast - Re: Re: Leefbaar en veilig Nederland 

 Als jij Hindoe bent, ben ik de Paus.


Anonymous

#8566 Speciaal voor alle Hindoes:

2014-09-23 15:04

Marokkanenstatistiek: de keiharde feiten

 

De discussie over 'het Marokkanenprobleem' werd vooral gevoerd op grond van beelden en vooroordelen. Feiten werden zelden genoemd.

Uiteraard werd er niets nieuws gezegd. Maar om toch nog even gezellig na te pruttelen op het zinloos gebleken Marokkanendebat,vandaag in Politiek Kwartier een overzicht van wat Marokkanencijfers. Als service voor uw volgende verhitte Marokkanen-twitterdiscussie. 

Eerst de criminaliteit. Meer dan de helft van de Marokkaanse jongens kwam ooit in aanraking met de politie. Dit wist u. In vrijwel alle commentaren op het Marokkanendebat werd dit vermeld. Maar om het toch in verhouding te plaatsen: dit is twee tot drie keer zo vaak als autochtone jongens, waarvan een kwart ooit wordt verdacht.

Nu is lang niet iedereen die ooit verdacht wordt zijn leven lang crimineel, maar andere cijfers leveren een vrij consequent beeld. Inverschillende onderzoeken zien we dat Marokkanen jaarlijks twee tot vier keer zo vaak worden veroordeeld als autochtonen (1 of 2 tegen bijna 4%).

Bij de sociaal-economische achtergrond zien we dezelfde verhoudingen. Het percentage werkloze Marokkanen is ongeveer drie keer zo hoog als het percentage werkloze autochtonen. Het percentage Marokkanen dat met een laag inkomen moet rondkomen is zelfs bijna vier keer zo hoog.

Kijken we naar het gemiddelde Marokkanen-opleidingsniveau, dan krijgen weer iets soortgelijks te zien. Rekenend met de gegeven cijfers zien we dat Marokkanen bijna vier keer zo vaak als autochtonen niet verder dan het basisonderwijs komen. En autochtonen gaan weer drie keer zo vaak naar het hoger onderwijs als Marokkanen.

Die Marokkanen toch. Hoeveel zijn er eigenlijk van in Nederland? Volgens het CBS waren dat er in 2012 precies 362.953, Ali B. niet meegerekend. Dat is dus ongeveer twee procent van de totale bevolking.

Maar wacht even… Als Marokkanen consequent twee tot vier keer zo vaak zijn vertegenwoordigd bij problemen terwijl slechts twee procent van de bevolking Marokkaan is, dan kunnen Marokkanen nooit verantwoordelijk zijn voor meer dan vier tot acht procent van al onze problemen.

Een ‘etnisch monopolie‘ van Marokkanen op overlast? Onzin dus. In sommige wijken misschien, landelijk klopt er geen barst van.

Zeker, de cijfers zijn dreigend. Maar dan met name voor Marokkanen zelf. Want ook al verdient 81% zijn eigen boterham en deugt 96%, ze zitten in de hoek waar de klappen vallen. En dan ook nog eens meer dan tien jaar lang alle stront over je heen krijgen… Je zou er extremist van worden.

Voor de analyse van “de problemen in dit land” zijn ze echter volstrekt onbelangrijk. Het blijven percentages van een kleine groep. En ook als we alle moslims over één kam scheren komen we nog niet in de buurt van de totale cijfers van criminaliteit en werkloosheid.

Voor de meeste mensen is dit al lang gesneden koek. Een minderheid echter wil dit soort inzichten maar niet accepteren. Wij noemen ze PVV’ers. Niemand ontkent de problemen die er zijn met zaken als criminaliteit, sociale zekerheid en overlastgevende jongeren. Maar de belangrijke discussie daarover wordt telkens doodgeslagen door met die Marokkanen op de proppen te komen. Een Marokkanentaboe? Dat bestaat niet. Marokkanen, dat is Godwin op zijn Nederlands.

PVV’ers: Marokkanen zijn niet het probleem. Accepteer het, en dan hoeven we geen tijd en belastinggeld meer te verpesten aan de zieke publiciteitsstunts van dat “door Joods-fascisme gesubsidieerde clubje Israël-gekkies, dat is opgericht om onze Arabierenhaat aan te wakkeren”, oftewel de PVV-fractie, en kunnen we eindelijk over tot de orde van de dag.

Kies een pseudoniem

#8567 Re: Re: Re: Leefbaar en veilig Nederland

2014-09-23 16:42

#8563: Gast - Re: Re: Leefbaar en veilig Nederland 

 En ongelooflijk vol van jezelf.

Was je nog vergeten erbij te zetten.


Gast

#8568

2014-09-24 10:13

Ondertussen, in de afgelopen week: 0 (nul!) handtekeningen.

Inderdaad, "geen gewicht meer".


Gast

#8569

2014-09-24 18:05

Wilders maakt nieuwe vrienden

september 22nd, 2013 → 2:20 pm

 

 

 

 

  • een blik op de PVV-demonstratie van 21 september 2013

Onlangs ging Geert Wilders samenwerkingsverbanden aan met een aantal Europese partijen, met zeer extremistische denkbeelden, een antisemitische achterban en een geschiedenis van geweld en nazisme. De vraag is of die internationale koerswijziging ook een effect heeft op zijn Nederlandse achterban. De demonstratie van de PVV, op 21 september 2013 in Den Haag, was een goede plek om die vraag te beantwoorden. En het antwoord was helder: de steun van Nederlandse rechtsextremisten en neonazi’s voor Wilders is nog nooit zo groot geweest.

De laatste maanden heeft de PVV een opvallende koerswijziging gemaakt. Het was de afgelopen jaren steeds duidelijk dat de partij moeite deed om uit de buurt te blijven van grove antisemieten, veroordeelde racisten, Holocaustontkenners en het collaboratiemilieu. Met de Europese Verkiezingen in aantocht is nu echter voor het eerst nadrukkelijk toenadering gezocht tot partijen als het Vlaams Belang – tot de nok toe gevuld met antisemieten en het Vlaamse collaboratiemilieu – het Franse Front National – ‘De Holocaust en de gaskamers zijn maar een detail in de geschiedenis’ – en de Zweedse Democraten – voortgekomen uit neonazigroepen. Het effect daarvan was snel zichtbaar. Een meer gematigde partij als de United Kingdom Independent Party (UKIP), die qua profiel meer bij de PVV zou passen, nam per ommegaande luidruchtig afstand van Wilders.

Dit is een van de grootste koerswijzigingen van de PVV tot nu toe. Tot voor kort zette Wilders dergelijke partijen publiekelijk op afstand als te extremistisch, antisemitisch en racistisch. De koerswijziging was dan ook niet onomstreden. Een enkeling in de PVV-achterban vroeg zich hardop af of deze radicalisering van de partij wel verstandig was. Maar daar bleef het bij. Een verdere discussie bleef uit en de samenwerkingsverbanden werden bestendigd.

De vraag is nu of deze samenwerking met antisemieten, racisten en neonazi’s alleen op het internationale vlak plaatsvindt, of dat er ook verschuivingen zichtbaar zijn in de PVV-aanhang binnen Nederland.

Op 21 september 2013 heeft de PVV een manifestatie gehouden in Den Haag, waaraan enkele duizenden mensen hebben deelgenomen. Dat was een goed moment om te bekijken of er steun van radicaalrechtse groepen voor de PVV bestaat, om welke groepen het gaat en hoe groot die steun dan is. En die demonstratie gaf een glashelder antwoord op die vraag. Van elke extreemrechtse partij of organisatie die momenteel actief is in Nederland, van extremistische nationalisten tot radicale neonazi’s, was de aanhang aanwezig. Enkele organisaties hebben zich nadrukkelijk kunnen manifesteren en ook Vlaamse extremisten sloten zich hier bij aan. Van de meeste organisaties was de leiding en een belangrijk deel van het kader aanwezig.

Om wie ging het dan? Een globaal overzicht.

De meeste opvallende aanwezigen waren misschien wel verschillende prominente activisten van het neonazistische Blood & Honour. Blood & Honour is een internationaal netwerk van gewelddadige neonazi’s. Verboden in Duitsland en Spanje en ook in Nederland is verschillende keren in de Tweede Kamer gevraagd om tot een verbod te komen. Van dit netwerk waren activisten uit verschillende delen van Nederland gekomen, Zuid- en Noord-Holland, Groningen. Opvallend was de aanwezigheid van Jeroen van den Berg van de aan Blood & Honour gelieerde Ulfhednar-groep. Van den Berg staat op dit moment namelijk terecht vanwege het bezit van een aantal vuurwapens, samen met een lid van een Belgische nazi-terreurgroep.

Maar ook de leider van de Divisie Noordland van Blood & Honour, Harm-Jan Smit, was met zijn vrouw aanwezig evenals een aantal andere activisten.

De meest zichtbare aanwezigheid was van de Nederlands-Vlaamse groep Voorpost. Daarvan waren zo goed als alle Nederlandse activisten aanwezig. Zij presenteerden zich als organisatie door en bloc te zwaaien met een tiental prinsenvlaggen. Dit gebeurde onder aanvoering van de hele Voorpost-leiding: Voorzitter Robert Schaap, actieleider Florens van der Kooi en kringleider Alex Intrup. Voormalig Voorpost kringbestuurder Tom Schellevis was ook aanwezig.

Maar ook andere opvallende Voorposters deden mee. Ben van der Kooi bijvoorbeeld, die ruim een jaar in voorarrest zat als verdachte van brandstichting in een moskee en vrijgesproken werd wegens gebrek aan bewijs. Sindsdien laat hij geen kans onbenut om op het internet alle soorten van aanslagen op moskeeën aan te prijzen en toe te juichen. Daarnaast steekt hij zijn bewondering voor de massamoordenaar Anders Breivik niet onder stoelen of banken. Maar ook Alfred Vierling liep mee met Voorpost.

Vierling was ooit prominent, bestuurslid en partijideoloog van Janmaat’s Centrumpartij en is nog steeds actief. Ook minder prominente Voorpost activisten waren aanwezig. Een voorbeeld van hen is Dennis de Vries. Hij werd in september 2012 in Den Haag gearresteerd vanwege het verstoren van de onthulling van een beeld van Mandela. Daarnaast kwam een aantal Voorpost activisten opdagen die al enige tijd niet meer actief zijn geweest. Zoals Brian van Houdt, Alex Neid en Thijs van der Steen. Blijkbaar is deze PVV manifestatie voor hen een aanleiding weer actief te worden.

Ook de onlangs opgerichte actiegroep Identitair Verzet was aanwezig bij de PVV-manifestatie. Identitair Verzet kwam onlangs in het nieuws toen ze de Islamistische School Ibn Galdoun op een examendag afsloten met een kettingslot. Vooral de leider van deze groep, Paul Peters, liet zich zien.

Ook Peters is niet onomstreden. Hij duikt vaak op bij Duitse nazidemonstraties en werd veroordeeld voor de grootschalige vernieling van een Joodse begraafplaats. Bij de PVV-manifestatie verspreidde hij stickers van Identitair Verzet. Hij deed dit in de aanwezigheid van de activisten Fabian van der Velden en Nick Elkerbout die beiden jarenlang bij verschillende extreemrechtse en nazistische organisaties actief zijn geweest. Ook zijn vriendin en activiste Gertrud Bossdorf was aanwezig. Na afloop van de demonstratie sloot Identitair Verzet een gelegenheidscoalitie met Blood & Honour en poogden aanhangers van beide groepen PVV-aanhangers op te ruien om linkse demonstranten op een nabijgelegen plein aan te vallen. Dat had redelijk veel succes, enkele tientallen PVV’ers lieten zich meeslepen. Door tussenkomst van de politie kon deze opzet op het laatste moment worden voorkomen.

Ook een nieuwe extreemrechtse jongerengroep ‘Zwart Front’ liet zich zien. Zwart Front bestaat ongeveer een jaar en richt zich via het internet vooral op jongeren. Ideologisch gezien oriënteert de groep zich op het vooroorlogse fascisme. Van deze groep waren enkele activisten aanwezig, waaronder de leider van de club, Ritchie Kolvers.

De enige organisatie die niet in grote getale was uitgerukt was de neonazistische Nederlandse Volks-Unie. Althans, de partijleiding ontbrak. Wel waren er individuele activisten en twee kringcoördinatoren van Nijmegen en Den Bosch aanwezig, respectievelijk Henk Wijnhoven en Frans Vogels. Ook de aanwezigheid van Frans Vogels is in deze context opvallend te noemen. Op internet noemt hij zich “FranSS” en “Franss Landser_SS” en maakte zijn voorliefde voor Hitler, het nationaalsocialisme en het Derde Rijk overal bekend.

Dat combineerde hij met de nogal morbide hobby om met een gelijkgestemde vriend zoveel mogelijk voormalige concentratiekampen te bezoeken. Andere aanwezige NVU’ers waren Owen Koenekoop, Andre Houweling en Mark en Tamara Tilburgs-Schumans. Ook Masjel van Hugten die al lange tijd actief is voor de NVU was aanwezig.

Gewone PVVers

Voor dit onderzoek hebben we natuurlijk vooral gelet op aanwezigheid van bekende extreemrechtse groepen. Maar tegelijkertijd viel het ook op dat de gewone PVV-achterban inmiddels ook weinig scrupules meer kent. Zo werd de komst van Geert Wilders verwelkomd met de Hitlergroet, zoals bovenaan dit artikel op een foto is te zien.

En waren er spandoeken met op zijn zachtst gezegd opmerkelijke historische teksten.

Helder Antwoord

We schreven het al. De aanwezigheid van alle extreemrechtse en neonazistische groepen die Nederland rijk is, in grote getale en in de meeste gevallen met leiding en kader, laat zien dat de koerswijziging van Wilders op het internationale toneel ook nationale gevolgen heeft. De vriendschappelijke houding ten opzichte van extremistische partijen in het buitenland, de racistische antimoslim voorstellen en het heftige retoriek tegen alles wat links is hebben deze partij zeer populair gemaakt bij extreemrechtse activisten in Nederland en Vlaanderen. Bij deze manifestatie in Den Haag waren tientallen racistische, fascistische en nazistische activisten en geweldplegers aanwezig. Het feit dat zoveel extreemrechtse activisten de PVV ondersteunen geeft aan dat zij zich herkennen in deze partij. De in dit artikel genoemde activisten en geweldplegers vinden dat de PVV zich inzet voor overeenkomstige politieke doelen. Een op deze dag geplande informele bijeenkomst van het nazistische internetforum Stormfront is niet doorgegaan omdat het grootse deel van de deelnemers naar de PVV manifestatie is gekomen. Wat hebben zij op deze manifestatie gevonden? Een plek om propaganda te maken voor hun eigen organisaties. Een plek om hun racistische ideeën te verspreiden. En een plek om zelfvertrouwen op te doen. Waar elders in de Nederlandse samenleving geen tolerantie voor mensen die een Hitlergroet uitbrengen bestaat; Waar elders geen instemming voor het openlijk dragen van nazistische symbolen bestaat; Waar elders geen aanmoediging voor het tonen van extreemrechtse spandoeken bestaat, bestaat dit allemaal wel op deze PVV manifestatie. Niemand, zowel de politie, andere demonstranten en de PVV beveiliging vond het nodig bij deze excessen in te grijpen.

Misschien is dat wel het indrukwekkendste van deze dag.


Gast

#8570

2014-09-24 18:08

Man brengt meerdere malen Hitlergroet tijdens toespraak Wilders

 


Gast

#8571

2014-09-24 18:09

Jeroen van den Berg (midden) met vriendin en een bevriend stel

 


Gast

#8572

2014-09-24 18:11

Harm-Jan Smit (rechts) met zijn vrouw Alagonda Walda (midden) van Blood & Honour


Gast

#8573

2014-09-24 18:12

Voorpost voorzitter Robert Schaap (met pet)


Gast

#8574

2014-09-24 18:14

Voorpost actieleider Florens van der Kooi (achteraan)


Gast

#8575

2014-09-24 18:15

Voormalig Voorpost kringbestuurder Tom Schellevis (met baard)