Gemeente Buren moet GLASVEZEL krijgen!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Gemeente Buren moet GLASVEZEL krijgen!.

Ed

#26 Re: Re: Re: UPC biedt nu al internet tot 120 Mb aan

2012-02-11 01:28

#17: Marc - Re: Re: UPC biedt nu al internet tot 120 Mb aan

58 euro per maand actietarief upc 50 mb volgens de link. Dan is kpn glasvezel goedkoper! 100 mb internet en televisie met 10 hd zenders voor 45,00

Marc

#27 Re: Re: Re: Re: Belastingen omhoog door glasvezel

2012-02-14 03:08

#25: joop - Re: Re: Re: Belastingen omhoog door glasvezel

CAI was een oplossing tegen particuliere schotels en antennes, die vanwege slecht onderhoud van gevels dreigden te vallen. Die hebben we nu allang niet meer. Glasvezel is geen oplossing voor iets. Het is slechts een commercieel product.

joop

#28 Re: Re: Re: Re: Re: Belastingen omhoog door glasvezel

2012-02-14 13:20

#27: Marc - Re: Re: Re: Re: Belastingen omhoog door glasvezel 

 Door te blijven roepen dat glasvezel slecht een commercieel product is krijg ik en vele anderen geen snel internet in het buitengebied.  Om Nederland leefbaar te houden zal de overheid moeten investeren juist in deze tijd! Commercie is nooit een oplossing voor problemen geweest. Commercie is alleen snijden in kosten van onderhoud en personeel, het verminderen van de service en de winst naar grote buitenlandse bedrijven. Dus provincie Gelderland investeer in glasvezel en wees klaar voor de toekomst. En Marc kom met echte argumenten in plaats van je politieke voorkeur te etaleren

Marc

#29 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Belastingen omhoog door glasvezel

2012-02-17 01:17

#28: joop - Re: Re: Re: Re: Re: Belastingen omhoog door glasvezel

Waarom moet ik jouw internet bekostigen? Waarom moet de particulier via belastingen opdraaien voor commerciële voorzieningen van ondernemers? Ondernemers die zich persé niet op een bedrijventerrein willen vestigen, maar in de garage naast de villa? Dat heeft niets met politieke voor- of afkeur te maken, maar met gezond verstand.

Marc

#30 Vestiging in gebied zonder internet is vrije keuze

2012-02-17 01:51

Vestiging in het buitengebied heeft consequenties, maar is een vrije keuze. Misschien moet men maar accepteren dat in het buitengebied niet alles te verkrijgen is zoals op een bedrijventerrein en in een dorpskern wèl het geval is...
joop

#31 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Belastingen omhoog door glasvezel

2012-02-17 11:37

#29: Marc - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Belastingen omhoog door glasvezel 

 Waarom moet ik de hyptheekrenteaftrek van anderen bekostigen?

Waarom moet ik betalen voor sport en culturele voorzieningen in de gemeente Buren?

Waarom moet ik opdraaien voor de kosten in de gezondheidszorg voor mensen met een ongezonde levenstijl?

Enz...

Kortom waarom moet ik betalen voor voorzieningen waar ik geen gebruik van maak?

Misschien om de gemeente leefbaar te houden!

 

glazen bol

#32 het hier en nu?

2012-02-20 23:36

#26: Ed - Re: Re: Re: UPC biedt nu al internet tot 120 Mb aan 

 we kunnen natuurlijk heel lang gaan stil staan bij wat er nu is en wat het kost en wie er aan mee betaald maar daarmee zijn we in dit ondernemende land nog nooit verder mee gekomen. Vooruit kijken en accepteren dat we een kennisland zijn met de beste faciliteiten. Stil staan is achteruitgang. Klaar zijn voor de toekomstige technologien die we nu nog niet kennen is vooruitzien. Vooruitzien is regeren en aan het roer staan. Lijdzaam toezien betekent dat een ander voor je beslist wanneer je weer mag mee doen. Daarom Glasvezel nu !

Oja, met de stijgende grondstofprijzen is het over een paar jaar alleen maar duurder. en wie betaald dan de rekening?

Marc

#33 Glasvezel niet populair bij particulieren

2012-02-24 01:56

Het nut en de noodzaak wordt niet gezien door particulieren. Bij de buren in Neder-Betuwe wordt de door Reggefiber vereiste 30% van de huishoudens niet gehaald: http://www.deweekkrant.nl/artikel/2012/februari/15/glasvezel_nog_niet_heel_populair .

Particulieren in loondienst moeten bezuinigen, omdat ze dit jaar minder loonsverhoging hebben ontvangen dan de hoogte van de inflatie. Toch wordt hen gevraagd nog dieper in de buidel te tasten om iets te vervangen dat nu prima werkt. Dit gaat geen enkele particulier snappen.
Marc

#34 Welke exploitant komt er naar Buren?

2012-02-25 01:59

Zo'n beetje alle glasvezelexploitanten die in Gelderland actief zijn, zijn dochterondernemingen van KPN (o.a. Glashart Media, Lijbrandt Telecom, ISP Fabriek, Reggefiber Wholesale, ISPs, XMS, Edutel en Concept ICT). Ook Reggefiber is een deelneming van KPN. Is er dan nog wel sprake van eerlijke concurrentie? Hoe wordt concurrentie tussen providers gewaarborgd?

KPN Glasvezel is in 2010 door Radar volledig afgebrand op nationale televisie, vanwege klachten over hun glasvezelproduct en over hun klantenservice (http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1551/kpn-glasvezel/). Hoe wordt kwaliteit en service gewaarborgd?

Gaan we niet van monopolist UPC naar monopolist KPN?
En van slechte klantenservice UPC naar slechte klantenservice KPN?
Marc

#35 Financiering door gemeente Buren ?

2012-02-25 02:13

Hoeveel geld draagt de gemeente Buren bij aan de aanleg van glasvezel?
Hoe wordt dat gefinancierd?
Rijk

#36 Re: Glasvezel niet populair bij particulieren

2012-02-26 00:21

#33: Marc - Glasvezel niet populair bij particulieren

Inderdaad zien helaas veel particulieren niet het nut  van een glasvezel verbinding. Glasvezel is echter de toekomst en als we niet instappen zullen we de trein missen. Daarom moeten we zorgen dat glasvezel in gemeente Buren wel een succes wordt!

Voor iedereen die de voordelen niet ziet, zou ik willen adviseren om het volgende filmpje te bekijken:
http://www.youtube.com/embed/vS2tSgmPeLA

De prijzen voor diensten via glasvezel liggen absoluut in de lijn van de huidige prijzen over kopernetwerken.

Rijk

#37 Re: Welke exploitant komt er naar Buren?

2012-02-26 00:24

#34: Marc - Welke exploitant komt er naar Buren?

Bij glasvezel is het zo dat iedere service provider zijn diensten kan aanbieden. Dit is bij het huidige kabelnetwerk niet mogelijk omdat zowel de infrastructuur als de diensten via één en dezelfde leverancier loopt.

Bij glasvezel is er vaak een investeerder die eigenaar wordt van de glasvezel infrastructuur. KPN, XS4all, Solcon, Kliksafe, alles is mogelijk. Zolang de provider zijn/haar diensten maar wil aanbieden over deze infrastructuur.

Er is dus wel degelijk concurrentie op het glasvezelnetwerk. Iets wat je bij het 'gepimpte' kabelnetwerk niet kan zeggen.

Rijk

#38 Re: Financiering door gemeente Buren ?

2012-02-26 00:27

#35: Marc - Financiering door gemeente Buren ?

Hierover is niets bekend. In de eerste instantie zal dit zonder bijdrage van de gemeente plaatsvinden. Gemeente Buren moet alleen maar medewerking verlenen en zorgen dat niet allerlei niet haalbare eisen worden gesteld. Op het moment dat voldoende inwoners kiezen voor een glasvezelverbinding (over het algemeen 30%), zal de infrastructuur worden aangelegd.

Marc

#39 Glasvezel is niet sneller dan koperdraad

2012-03-12 01:55

Glasvezel loopt ook bij KPN/Reggefiber niet verder dan de meterkast. Om je computer te bereiken heb je toch nog een koperdraad nodig of nog langzamer: draadloos. De internetsnelheid gaat nooit hoger dan de zwakste schakel.

Gast

#40

2012-03-13 10:20

In een 'nieuwe' wijk horen moderne communicatiemiddelen. Zo dicht bij de betuwelijn is het niet vol te houden dat dat een probleem zou kunnen zijn.
joop

#41 Re: Glasvezel is niet sneller dan koperdraad

2012-03-14 10:33

#39: Marc - Glasvezel is niet sneller dan koperdraad 

 Dit is een non argument om geen glasvezel aan te leggen. Door glasvezel gaat meer dan alleen internet.


Gast

#42

2012-03-15 01:18

gemeente buren zal toch niet achter(lijk) blijven?
Gerard
Rijk

#43 Re: Glasvezel is niet sneller dan koperdraad

2012-03-16 00:57

#39: Marc - Glasvezel is niet sneller dan koperdraad 

 

Mee evens met Marc dat je verbinding zo snel is als de langzaamste schakel. Echter moet je wel even kijken hoe langzaam dit is:

- Netwerkkabel CAT6 kan 1Gbit verbindingen aan, CAT6A zelfs 10Gbit.
- Draadloze apparatuur wordt steeds beter. N-netwerken kunnen nu max 130Mbit aan. AC-netwerken die nu ontwikkeld worden gaan als het goed is zelfs 1Gbit verbindingen ondersteunen!

Al met al, straks voldoende snelheid in huis om het maximale uit je glasvezelverbinding te halen. Zo langzaam is de langzaamste schakel dan in één keer niet meer. Vergeet overigens niet dat interne kopernetwerken niet zijn te vergelijken met de externe verbindingen die bijvoorbeeld een UPC levert.

Dus met Joop eens: geen argument om niet voor glasvezel te kiezen!
Arie

#44 Re: Privatisering en commerciele partijen

2012-03-21 16:21

#6: - In de tachtiger jaren hebben vrijwel alle gemeenten het kabelnet verkocht aan commerciele partijen (UPC, Ziggo, etc.) Op het moment dat de overheid nu het initiatief neemt om een nieuwe concurrerende infrastructuur aan te leggen, dan wordt de gemeente direct voor de rechter gesleepd door een van deze partijen (Appingedam is daar een voorbeeld van). Dus verwacht geen initiatief van de overheid. Wat zijn de alternatieven? 1. Wachten totdat commerciele partijen zelf het initiatief nemen (Reggefiber) en onderzoeken of er voldoende animo is, 2. Bewoners nemen zelf het initiatief en gaan vraagbundeling organiseren en bieden dit aan aan een commerciele partij tegen aantrekkelijker voorwaarden, of 3. bewoners starten een cooperatie en nemen alles zelf ter hand. Dit laatste lijkt het meest aantrekkelijk maar vraagt een enorme investering van tijd en geld door vrijwilligers. Helaas moeilijk te realiseren. Wat resteert is een keuze uit de eerste 2: Wachten of zelf aanpakken.

 

Arie

#45 Re: UPC biedt nu al internet tot 120 Mb aan

2012-03-21 16:27

#13: Marc - UPC biedt nu al internet tot 120 Mb aan Was het maar waar! Ze bieden het wel aan, maar er staat TOT 120 Mbs. De werkelijke behaalde snelheid blijkt uit fora komt niet veel hoger dan 80 à 90 Mbs....BOVENDIEN, deze snelheid is maa één kant op. Ik werk dagelijks "in the cloud" en al mijn bestanden staat "ergens" op een server. Deze haal ik op (lekker snel met UPC 120 Mbs), werk ermee en sla het vervolgens weer op met een snelheid van 5 Mbs. Uiterst irritatant, want je wilt doorwerken maar dat kan niet.....

 

Marc

#46 KPN staat concurrentie niet toe

2012-03-22 00:54

Vandaag in het nieuws: KPN verleent concurrenten géén toegang tot haar infrastructuur, als het gaat om zakelijke diensten. Bedrijven hebben met breedband van KPN wel degelijk last van de monopoliepositie van KPN. Dusdanig veel dat Brussel onderzoekt of zij de OPTA kunnen verplichten stappen te ondernemen tegen KPN. Concurrentie is dus totaal niet gewaarborgd. Zie http://www.nu.nl/economie/2769178/brussel-wil-stappen-toezichthouder-kpn.html .
Marc

#47 Glasvezel definitief WEL in Neder-Betuwe

2012-03-22 01:12

Vandaag in de Gelderlander: Glasvezel gaat definitief WEL door bij de buren in Neder-Betuwe, zie http://www.gelderlander.nl/voorpagina/betuwe/10644146/Definitief-glasvezel-in-vijf-gemeenten-Betuwe.ece
Marc

#48 Datum glasvezel informatie-avond gemeente Buren bekend

2012-03-22 01:35

Eindelijk worden de burgers betrokken bij het onderonsje van gemeente en ondernemers! De informatie-avond komt er dan toch: dinsdag 3 april, om 19.30u in de Raadzaal van het gemeentehuis. Zie http://www.buren.nl/index.php?simaction=content&mediumid=10&pagid=1237&stukid=79413#titel79413 .

Inmiddels hebben we hier ook een aardig debatje, en gelukkig hoofdzakelijk op argumenten, maar ik blijf toch nog met een aantal vragen zitten. Ik ben serieus benieuwd naar de kosten van aansluiting buitengebied, de borging van kwaliteit, en de garantie op concurrentie en bijbehorende concurrerende prijzen. Ik ben nog niet overtuigd.
Marc

#49 Re: Re: Financiering door gemeente Buren ?

2012-03-22 01:57

#38: Rijk - Re: Financiering door gemeente Buren ?

Wordt het buitengebied NIET aangesloten, en behoeft de gemeente daarom NIET bij te betalen (cofinanciering)? Of wordt het buitengebied WEL aangesloten, en moet de gemeente dus WEL bijbetalen?

Andere gemeente moeten flink in de buidel tasten om het buitengebied aan te sluiten (bijv. gemeente Bronckhorst), andere gemeenten sluiten kernen met minder dan 1.500 inwoners noodgedwongen niet aan (bijv. de 5 Betuwse gemeenten in het artikel van de Gelderlander dat ik zojuist aanhalde), maar wij krijgen gratis en voor niks alle buitengebied bewoners aangesloten? Hoe kan dat?

Marc

#50 Re: Re: Glasvezel is niet sneller dan koperdraad

2012-03-22 02:05

#43: Rijk - Re: Glasvezel is niet sneller dan koperdraad

Ik ben blij te lezen dat er technische mogelijkheden zijn die glasvezelsnelheid van de meterkast tot aan de pc doorgeeft. Die kennis heb ik niet. Ik ben slechts een consument die kritische vragen stelt. Ik stel ze tenminste nog (ben ik werkelijk de enige kritische consument op deze site?). Dank voor je antwoord.