Behoud het Oranjehotel

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Behoud het Oranjehotel.


Gast

#26

2013-06-02 17:37

Deze petitie doet mij veel,temeer mijn Vader
heeft in 1940/1941 in de dodencel gezeten,
daarna afgevoerd naar Duitsland vandaar.

Gast

#27

2013-06-03 18:19

Ik ben ieder jaar aanwezig bij de uitreiking van de Geuzenpenning in de grote kerk van Vlaardingen en altijd weer onder de indruk wanneer door Orpheus het lied van de achttien doden wordt gezongen, dit mag nooit vergeten worden dus moet de dodencel gehandhaafd blijven.

Gast

#28

2013-06-06 19:30

mijn vader, Johannes van der Bol, nu 92 jaar, heeft in de oorlog wegens verzetshandelingen, gevangen gezeten in het Oranjehotel.
Marie-Jacqueline
Gast

#29

2013-06-08 20:06

Een "gast" te zijn in het Oranjehotel
Hoe wrang zijn deze woorden
Waar pijn, wanhoop en doodsangst regeerden
Waar troost werd gevonden in geloof, in hoop, in liefde
Waar in het heden de herinnering aan hen die hier "gast" waren niet mag vervagen



Gast

#30

2013-06-17 05:43

Als het verleden geen betekenis heeft voor het heden, wat is dan de betekenis van het heden voor de toekomst.

Gast

#31

2013-06-19 08:19

Om te beseffen wat vrijheid inhoudt, moeten we er aan herinnerd worden, dat velen hier voor gestorven zijn. Daarom moeten de historisch belangrijke plaatsen, gebouwen, monumenten, etc. behouden blijven, zodat de jongere generaties zich een beeld kunnen vormen bij hetgeen herinnerd moet worden.

Gast

#32

2013-07-02 17:30

Het is belangrijk voor de mensen die er stierven en voor de toekomstige generaties zo'n essentiele plek te bewaren in zijn geheel. Wij mogen niet vergeten wat er gebeurd is anders herbegint het weer op de ene of andere manier. Net het boek van Mom wellenstein gelezen" Nummers die en ziel hebben", een aanrader hiervoor. Brigitte Coppé

Gast

#33

2013-08-17 09:52

Mijn opa Christiaan Kerkhof heeft in de dodencel gezeten. Hij heeft het hoogste offer voor de vrijheid gegeven; zijn leven!

Gast

#34

2013-08-17 14:53

Mijn grootvader heeft als een van de "Oranjevrijbuiters" gevangen gezeten en is op de Waalsdorpervlakte gefusilleerd. Hij was een van de verzetshelden dankzij wie we op 5 mei bevrijdingsdag kunnen vieren. Het zou een schande zijn als niet ten minste de dodencel 601 behouden zou blijven.

Gast

#35

2013-08-18 18:08

Op 28 februari 1944 werden na de gruwelijkheden in het “Oranjehotel te hebben doorstaan, 20 leden van de verzetsgroep de “Oranje Vrijbuiters ter dood veroordeeld. 2 van hen kregen gratie, maar moesten toekijken hoe hun 18 kameraden op de dag erna op de Waalsdorpervlakte geëxecuteerd werden. De 2e Wereld Oorlog is voor Nederland van bijzonder grote historische betekenis. Deze verzetshelden, de meer dan 200 anderen die ook hun leven gaven en de velen die tijdens de bezettingsjaren door hun verzetsdaden ook in het Oranjehotel gevangen zaten, zijn deel van die historie. Verantwoordelijke gezagdragers voor het, in welke vorm dan ook, vastleggen van de Nederlandse geschiedenis, dienen er dan ook voor te zorgen dat het Monument Oranjehotel er komt. Bezoek voor het waarom van deze reactie www.oranjevrijbuiters.nl

Gast

#36

2013-08-22 16:30

Vele verzetshelden hebben hun laatste levensdagen doorgebracht in het Oranje hotel wat een verschrikking moet zijn geweest.
Het is ook een plek die mensen meer aanspreekt dan een kerkhof met honderden kruisjes.
En voor hen waar burgemeesters en wethouders er geen nut in zien een straat te vernoemen of een gedenkplaat te plaatsen voor hun gestorven inwoner is het Oranje hotel de enige plaats waar zij waardig herdacht kunnen worden.

Gast

#37

2013-08-23 07:52

Uit eerbetoon aan hen die hun leven gaven voor onze vrijheid, vandaar!

Gast

#38

2013-09-10 09:26

Sorry hoor, maar als je het Oranje hotel verloren wil laten gaan, dan ben je toch echt héél fout bezig. Kom op .... We moeten zéker niet blijven hangen in bepaalde zaken, maar om nu alles te laten verdwijnen lijkt me een zéér slechte zaak. Als het dan niet anders kan, bewaar dan in ieder geval de drie beloofde items : het Poortje, de Dodencel en de Gedenkplaat !!!!!

Gast

#39

2013-09-18 17:41

als dit verloren gaat vindt ik oneervol voor al die dappere mensen die voor onze vrijheid hun leven hebben gegeven deze plek moet in ere gehouden worden.

Gast

#40

2013-09-25 20:45

Niet alleen omdat een oom van mij daar gezeten heeft en doodgeschoten is, maar meer nog omdat ik mij bewust ben van het feit, dat vergeten fataal kan zijn voor komende generatie.

Gast

#41

2013-10-27 19:58

Een dergelijk monument,want dat is het,mag niet
verloren gaan.

Gast

#42

2013-11-26 14:24

Dit moet behouden blijven zodat we hen die hun leven gaven nooit meer vergeten

Gast

#43

2014-02-19 10:04

Dit monument moet behouden blijven.
hier hebben de echte helden van nederland gevangen gezeten.

Gast

#44

2014-03-22 13:35

Dat dit uberhaupt gedaan moet worden. Diep triest!
Het Oranjehotel moet blijven en niet vernietigd worden onder het mum van bezuiniging of wat dan ook!
Dan zou het zijn alsof al die brave zielen voor niets gestorven zijn.

Gast

#45

2014-04-21 15:59

Het idee om het Oranjehotel af te breken, zou strafbaar gesteld moeten worden.

Gast

#46

2014-04-24 10:45

Ben zelf lid van Keep Them Rolling en steun zulke acties zeer, hoop dat dit lukt

Gast

#47

2014-04-29 12:07

Men wil zo graag vergeten. De meesten weten niets meer van de 2e wereldoorlog; het interesseert ze niet eens. Maar het is nodig de geschiedenis te kennen zodat wij wel 3x nadenken voordat we weer dezelfde fouten maken....

Gast

#48

2014-05-03 19:11

Dat zo'n indrukwekkend cultureel erfgoed moet verdwijnen, is niet te geloven. Wederom een bewijs dat men liever niet aan de Nederlandse geschiedenis herinnert wilt worden. Deze mentaliteit maakt het makkelijker dat generaties niets leren van voorgaande generaties.

Gast

#49

2014-05-04 02:49

Het Oranjehotel moet zeker blijven. Mijn vader heeft er gezeten in de oorlog i.v.m. verzetswerk en is later afgevoerd naar Vught en vervolgens naar het concentratiekamp Oranienburg in Sachsenhausen. Gelukkig is hij 'met hulp van Duitsers' kunnen ontsnappen en weer thuis gekomen.

Gast

#50

2014-05-04 11:13

Door het behoud van het Oranjehotel houden we de afschuwelijke herinneringen in leven. Herinneringen die onze generatie en die na ons helpen om te waarderen en beseffen waarom we nooit meer oorlog moeten voeren. Ik, en zo zijn er velen, heb door de oorlog geen opa's gekend.