Nederlands Vanzelf Sprekend

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Nederlands Vanzelf Sprekend.


Gast

#301

2014-02-13 11:23

Laten we alstublieft ophouden met tussentaal,en eindelijk proberen een heldere standaard neer te zetten.

Gast

#302

2014-02-13 11:56

Het zou in scholen verspreid en aangemoedigd moeten worden. Daar ligt de basis.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-02-13 17:44



Gast

#304

2014-02-13 17:46

Het algemeen Nederlands heeft bijgedragen tot de sociaal-economische ontwikkeling van Vlaanderen en van de Vlamingen. Het is bovendien een noodzakelijk instrument voor een democratische dialoog in Vlaanderen en in de Nederlanden. We moeten dat instrument en dat bindmiddel derhalve koesteren.

Gast

#305

2014-02-13 17:49

Is er iemand die beseft dat het gangbare broebelvlaams, DE reden is voor de verfransing (cf. culturele studies)? Kan u zich inbeelden dat iemand Frans, Engels, Duits, Spaans, Italiaans leert en daarbij een lokale broebelvariant verkiest boven de standaardtaal?

Gast

#306

2014-02-13 20:28

Laten we ons echter geen illusies maken: vooral in Nederland is men heel laks wat het gebruik van onze eigen woorden betreft: men gebruikt er liever vreemde woorden (cranberries i.p.v. veenbessen, grapefruit i.p.v. pompelmoes, flyer i.p.v. strooibriefje, enz. enz.). Wij Vlamingen die onze taal voortdurend moeten verdedigen tegen het oprukkende zuiden, voelen dit daardoor aan als een verloren strijd. Ook in Vlaanderen moet onze pers met de vinger worden gewezen. En bedrijven zoals Delhaize die al hun "365"- producten nu in het Engels door onze strot duwen!
Uw initiatief is lovenswaardig, maar meer dan een stuiptrekking zal het helaas niet meer worden.
ir. Ludwig Coosemans

Gast

#307

2014-02-13 21:42

HET IS MAAR NORMAAL DAT WE ONZE TAAL BESCHERMEN. ZE IS VERANKERD MET HET VLAAMSE & NEDERLANDSE GRONDGEBIED - WIJ NEDERLANDSSPREKENDEN GAAN NIET WIJKEN

Gast

#308

2014-02-13 23:39

Goed initiatief!

Gast

#309

2014-02-14 11:56

Ik houd van mijn Kortrijks dialect al heb ik het opnieuw moeten leren, tot de fijnere nuances ervan toe. Ik converseer er graag mee, onder de kerktoren dan.
Maar in het openbaar leven, in het onderwijs en als ik me buiten de stadsgrenzen begeef, is alleen Nederlands aangewezen. En zeker op de oepnbare omroep.

Gast

#310

2014-02-14 14:31

De evidentie zelf.

Gast

#311 Re:

2014-02-14 16:59

#306: -

Geachte Heer Coosemans,

Met alle eerbied voor u kan ik niet akkoord gaan dat deze actie slechts een stuiptrekking zou zijn.  Nieuwe en hernieuwde ideeën gedragen zich als golven.  Op zekere tijdstippen zullen deze slechts gedragen worden een angstwekkend kleine minderheid, maar wanneer een nieuwe generatie beseft dat het de spuigaten uitloopt, komt er rreactie.  Maar ik ga wel akkoord dat het een steeds hernieuwende strijd zal zijn.  Een groot deel van onze huidige jeugd dweept inderdaad met Engelse woorden, waarvoor bijna steeds een gelijkwaardige uitdrukking bestaat (Oeps .  .  .  bijna had ik "equivalent" geschreven !).   Wanneer ik het in onze jeugd aangeleerde woord gebruik, krijg ik steeds de reactie dat ik ouderwets ben.  En dat komt omdat de media meestal niet de moeite doen om de goede door en door nederlandstalige woorden te gebruiken.  En dat is zeer spijtig.                                                   Voor mij is er trouwens nog een andere zeer goede reden om met deze inspanning door te gaan, want na de "Engelse" golf zie ik er nog andere.  Je moet maar eens door onze steden wandelen,  dan zie je al waar het naar toe gaat.  Arabisch zal de volgende bedreiging worden, en dan komt het Chinees.  Want telkens vinden wij Vlamingen dat wij ons moeten aanpassen aan de cultuur van onze gasten.  Ik ga ermee akkoord dit te doen in hun land, maar in ons eigen land ben ik fier mijn eigen taal te spreken en hopelijk zal in de toekomst een nieuwe generatie die fierheid terugvinden.

Daarom mag dit dus gewoonweg geen stuiptrekking zijn.

Guido Crommen (uit Jette)

 

 


Gast

#312

2014-02-14 22:20

De Nederlandse taal vecht al eeuwen lang voor een eigen identiteit.Sinds de onafhankelijkheid van België in 1830 is daar nefast geen verbetering in gekomen wel integendeel.Wij Vlamingen moeten daarom fier blijven op onze Nederlandstalige taal en die blijven verdedigen.

Gast

#313 Re:

2014-02-15 09:17

#56: -

Zeer juist wat betreft de openbare omroep. Op de VRT is het voor 90 % Antwerps.  Ofwel moet men de VRT omdopen tot ART.


Gast

#314

2014-02-15 12:11

Achternaam is niet onmiddellijk standaardtaal te noemen. Familienaam lijkt mij beter te zijn.:-)

Gast

#315

2014-02-15 12:56

misschien moeten we de ABN-kernen terug in het leven roepen...

Gast

#316

2014-02-15 15:15

er moet nodig aandacht worden aan besteed dat het Nederlands op de eerste plaats komt

Gast

#317

2014-02-15 18:07

In Vlaanderen Nederlands als wij naar een ander land gaan moeten wij ons ook aan passen

Gast

#318

2014-02-16 11:03

Nederlands is een mooie taal en dat moet zo blijven.
taal

#319 Nederlands

2014-02-16 11:06

Het Nederlands is een mooie taal en dat moet zo blijven

Gast

#320

2014-02-16 18:14

Als Nederlander woonachtig in Belgie valt mij op hoe eenvormig Polderhollands de Nederlandse tv eigenlijk is en hoe opdringerig dat klinkt. Afgezien van een verdwaalde Noordeling en een enkele Brabander is het toch vooral Goois en Amsterdams wat je hoort. In Belgie worden Nederlandse reclamespotjes dan weer gedubd in het Vlaams. BBC doet het wat verscheidenheid aangaat veel beter. Die ondertitelen ook niet alles en iedereen met een accent, zoals in Nederland en Vlaanderen. Want versterking van de Standaardtaal kan alleen als we beter leren luisteren naar elkaars accenten. Eenheid in verscheidenheid dus. Afschaffed die ondertitels, beter taalonderwijs aan jongeren en nieuwslezers uitwisselen!

Gast

#321

2014-02-17 07:43

PROFICIAT. Nederlands vanzelfsprekend, altijd en overal in alle omstandigheden door iedereen gesproken in Vlaanderen.

Gast

#322

2014-02-17 14:00

Nederlands Vanzelf Sprekend? Hoeft geen commentaar , want dat is maar normaal in Vlaanderen !

Gast

#323

2014-02-17 17:00

Omdat ik het beu ben steeds meer Franstalige opschriften te lezen op winkels en horeca zaken ,ook het koeterwaals van de jeugd op het openbaar vervoer een adaptatie van het berbers met het lokale dialect stoort mij gelukkig praten mijn kinderen ABN .

Gast

#324

2014-02-17 18:57

Goed zo ik erger mij er ook alijd aan!
druon

#325 Re:

2014-02-18 15:00

#3: -

Integendeel! de politieke kaste (zowel de Franstaligen als de door het Vaticaan geleide partij) heeft de Vlamingen nog nooit als volwaardige burgers van België behandeld. Er is altijd hoop: misschien krijgen zelfs de Vlamingen nog eens een echt vaderland.