De Zelfstandigenaftrek Moet Blijven

Quoted post

Vrouw

#33

2013-08-09 06:38

Ik ben al 21 jaar zzp-er. Ik kan me wel voorstellen dat de zelfstandigenaftrek afhankelijk wordt van het inkomen. De urennorm van 1225 gewerkte uren zijn lastig te controleren. zzp-ers die winst maken dragen bij aan de economie en mogen daarvoor beloond worden. Ze hebben ook meer kosten voor arbeidsongeschiktheidsverzekering e,d. zzp-ers die geen winst maken hebben blijkbaar ook een andere manier om rond te komen. Bijv. man verdiend goed en vrouw gaat uit hobby sieraden maken en verkopen. Ze maakt veel uren met knutselen en verkoopt de producten goedkoop. Ze verdient maar 500 per maand. Het is niet redelijk dat ze de complete zelfstandigenaftrek ontvangt.
Ben erg benieuwd hoe dit af loopt. Het zou zuur zijn als ik na 21 jaar mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering niet meer kan betalen om dat de zs-aftrek verdwijnt. Het mag van mij wel verdwijnen als de arbeidsongeschiktheid vanuit het rijk gratis geregeld wordt. ;-)

Reacties

Miss Who

#226 Re:

2013-08-13 09:56:09

#33: Vrouw -

Het zijn juist zzp-ers met een inkomen van rond de 20000 euro die optimaal profiteren van de aftrek, en niet de mevrouw uit u stereotyperende voorbeeld. De zelfstandigenaftrek is geen beloning voor het bijdragen aan de economie maar een tegemoetkoming in de onkosten en het risico dat de ondernemer heeft (Geen ww, geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, geen doorbetaalde vakantie, geen bonussen, geen inkomen bij ziekte en geen pensioen).

 

Carine

#385 Re:

2013-08-20 13:25:17

#33: Vrouw -

Wat ik krom vind is de redenering dat de hoogte van de zelfstandigenaftrek afhankelijk is van de hoogte van je inkomen als zzp-er. Als je inderdaad van je hobby noodgedwongen je 'vak' gemaakt hebt en je steekt er meer uren in dan je ooit bij een baas zou mogen maken, maar je verdient net genoeg voor de boodschappen, waarom heb je dan minder recht op een hogere zelfstandigenaftrek? Dat de uren moeilijk te controleren zijn, zal wel kloppen, maar dat is toch niet mijn probleem? En dat je dan maar minder uren moet maken of je producten duurder moet maken, werkt niet. Dan verkoop je namelijk niks en heb je helemáál geen omzet. ZZP-ers die geen winst maken - ik vind die 500 euro trouwens wél winst maar voor veel bedrijven zal dat een aalmoes zijn - hebben blijkbaar een andere manier om rond te komen? Zzp-ers die 500 euro per maand verdienen, hoeven voor de boodschappen en de kinderopvang niet op onmogelijke uren krom te liggen voor een baas en zich in duizend bochten te wringen als de kinderen 's winters lekker na elkaar ziek worden en niet naar de opvang kunnen, die zijn namelijk eigen baas en werken na kantoortijd maar wat langer. En dat mag best beloond worden!