Afschaffen verplichte eigen risico gezondheidszorg

Quoted post

het Burger Collectief

#5 Alleen het eigen risico?

2014-01-05 20:06

Eigen risico afschaffen is prime hoor.
Maar wel eens gekeken naar landen rondom ons? Premies aldaar bekeken?
Belgie bijv.?
Daar is een gezin per maand slechts een kleine €20 kwijt met een te verwaarlozen eigen risico.
En veelal vindt je eenvoudig mensen die met buitenlandse zorg in aanraking zijn (geweest) die bij hoog en laag beweren dat het niveau van de zorg ook nog eens van hogere kwaliteit is.
Ook uit eigen ervaring deze conclusie inmiddels al meerdere malen moeten trekken.
De hoogte van de premie is zeker ook een discussie punt. Verrgeet niet, mocht het eigen risico omlaag gaan/kunnen dan zal de consequentie misschien wel zijn dat de premie omhoog moet?

Dat goede zorg een prijskaartje kent mag dan logisch zijn maar ook de premie hoogte is discutabel op zijn minst.
Moet goede zorg wel zo duur zijn? Moeten farmaceuten over de ruggen van zieken wel triljarden winst maken?
En moeten verzekeraars wel miljarden op bankrekeningen hebben staan aan teveel betaalde premie?

Heel de kosten overrschrijding in de zorg raakt hulpverleners en hulp zoekenden maar zelden of nooit de managementlaag.
En die kosten nou net enorm veel en dragen verhoudingsgewijs weinig bij aan goede zorg.

Reacties

Berend

#72 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-06 21:36:11

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

Ben het volkomen met Uw stelling eens! Mijns inziens kunnen wij beter terug naar een inkomensafhankelijke premie!(maar dit wil de VVD niet)

Heb ook al vaak gehoord over onterechte declaraties waardoor kosten oplopen! Kortom gezegd er word enorm gesjoemeld in de zorg,zowel bij de verzekeraars als bij de zorgverleners als bij de farmaceuten.

Apekop

#95 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-07 07:41:18

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

Ik woon in België en de door jouw genoemde te verwaarlozen eigen bijdrage valt ook hier voor sommige mensen vies tegen.  Wees je ervan bewust dat je in België een doktersbezoekje direct dient te betalen aan de arts en het pas later van het ziekenfonds terugkrijg - minus die eigen bijdrage (uiteindelijk betaal je ongeveer 7 euro per consult aan de huisarts. Weekend/avond tarief is natuurlijk anders)Enkel in de Apoteek wordt de tussenkomst van het ziekenhuis direct verrekent. Als je in België geen hospitalisatieverzekering hebt moet je ook een ziekenhuisopname zelf voorschieten. Een hoop werkgevers bieden dit gelukkig wel als secundaire arbeidsvoorwaarde maar voor iemand die geen werk heeft wordt het dus al weer wat lastiger. Ik ben van mening dat het systeem hier wel eerlijker is dan in Nederland omdat enkel degenen die er het meest gebruik van maken er het meest voor betalen.

loivertje

#116 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-07 10:10:42

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

Daar ben ik het nu helemaal mee eens,omdat ik gronisch ben heb ik zowiezo hogere kosten.afgelopen jaar heb ik maandelijks (en dan zit ik ook nog in het collectief 156,30 afgedragen via mijn (gedeelte uitkering)+kleine weduwe pensioen.En als ik daarbuiten nog medicatie nodig heb mag ik dit ook nog zelf gaan betalen.Ik heb nu al verscheidene malen mijn medicatie bij de apotheek laten liggen. Het is te zot voor woorden.Eigen risico laat ik maandelijks incasseren om dat het anders niet meer te overzien is.


Gast

#366 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-08 11:25:33


Gast

#462 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-08 16:01:23

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

Belgie: daar staat tegenover als je daar de apotheek binnen wandelt met een recept je de kosten van het medicijn moet betalen...

 


Gast

#993 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-09 14:12:15

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

wat in belgie wel is dat je daar als patient komt en naar een speciaallist moet dan moet je van te voren betalen. alleen buitenlanders niet die betalen achteraf .

gewoon via ziekenfonds van eigen land.

dit heb ik dus wel daar mee gemaakt.

hamburger

#1384 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-10 12:33:40

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

Als in plaats van de bezuineginen nou de regering zelf de eigen risico op zig nemen en dat dus van onze belasting centjes gaat betalen(zonder dat wij meer moeten betaalen) dan gebuurt daar ook eens wat vatsoenlijks mee.

Andere landen kunnen dat ook,dan kan nederland dat al helemaal.


Gast

#1416 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-10 13:39:16

Denise

#1755 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-12 11:15:14

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

Juist! Ik ben in 2001 in Belgie gaan wonen. Niet alleen de ziekenfondspremies zijn hier stuk lager en kun je meteen overal terecht. Alles is er gewoon veel beter geregeld. Onderwijs al eens bekeken? De bejaarden-en gehandicaptenzorg? Ik werk bijv bij een vrouwtje van 89 en die kan gewoon thuis blijven wonen omdat alles voor haar in haar vertrouwde omgeving verzorgd wordt...en dat zit in de ziekenfondspremies Als ik Belgen vertel hoe het in Nederland eraan toe gaat...die geloven mij gewoon niet. Domme Belgen noemen ze dat in Nederland ;-)

BelginNederland

#1977 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-17 09:48:37

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

Dit klopt niet. De premie van de hoofdverzekering wordt al van het bruto-loon ingehouden bij de werkgever (inhouding sociale lasten voor zorg, ziekte, werkloosheid, pensioen). Wie meer verdient, betaalt meer. Principe van solidariteit.

Bij het Limburgse zikenfonds betaal je als alleenstaande bv. 13,50 euro per 3 maanden voor de aanvullende verzekering.

Daar komt bij dat je in België minimaal verzekerd bent voor ziekenhuisopnames. Zonder dure hospitalisatieverzekeringen, die veel mensen niet kunnen betalen , raken mensen zwaar in de schulden door de ziekenhuis factuur.

Verder is er nog een verplichte zorgverzekering van 25,00 euro per jaar voor de zorg aan hulpbehoevenden.

De premies hangen af van leeftijd en gezondheid, dus niet iedereen kan verzekerd worden, en al helemaal niet voor een bestaande aandoening.

Verder betaal je bij de huisarts, de apotheker,...  de volle mep, en er is altijd een eigen risico. Voor elke medische handeling of medicijn is er een eigen risico. Dat kan bij chronisch zieken erg oplopen.

Er is veel armoede onder de groep mensen die door ziekte veel zorg nodig heeft in België. Daarbij zijn de ziekteuitkeringen heel laag.

Daar komt bij dat Belgische artsen/verzorgers allerlei zich vaak niet aan de prijsafsraken houden en dat je bv bij een gynaecoloog 80,00 euro betaalt met een eigen risico van 60,00 euro i.p.v. 20 euro.

Ik spreek uit ervaring.

De zorg is wel beter dan in Nederland. Minder wachttijden en je wordt zelden als een nummer behandeld en vriendelijker behandeld.

Enkel de aller armsten in België betalen enkel het eigen risico bij de medische instellingen. Dat is vaak nog onbetaaalbaar voor die groep.

 

Dat de premie stijgt in Nederland wanneer het eigen risco daalt is reëel.

 

Met alle respect maar wat betreft België vergelijkt u appels met peren.


Gast

#1995 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-18 10:00:40

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

Ook gekeken wat de belg vergoed krijgt voor de 20 euro.
blijkt echt niet zoveel te zijn.

Veel leuker als we iets gaan doen aan de grootverdieners in de zorg.
Als ik zie dat een leverancier zijn klanten 4 keer per jaar een cadeau geeft weet ik wel waar er geld te halen  is.
inderdaad de prijzen in nederland worden kunstmatig hoog gehouden. We praten echt over grote bedragen.
Huisartens praktijk verdient 40 tot 60 duizend euro op jaarbasis zonder dat er 1 patient geweest is. Want een consult levert ook weer extra geld op. In een programma op de tV werd tussen haakjes ook bevestigd dat de inkomens van deze groep ook gestegen zijn de laatste jaren.  Een tandarts rekening van meer dan 300 euro voor een kleine 25 minuten in de stoel. Het is niet voor niks dat in de krant vermeld werd dat tandarts een bets verdienende beroepen is van nederland.


Gast

#2018 Realiliseer je je dat Farmaceutische bedrijven enorme kosten maken voor ontwikkelen nwe medicijnen?

2014-01-19 16:01:28

J E

#2046 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-20 10:13:12

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

Je hebt gelijk. Ook de artsen moet weer in loondienst van de overheid, want die salarissen lopen de spui gaten uit.


Gast

#2145 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-22 08:08:01

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

een kanttekening aan de opmerking dat ze in ons buurland maar 20 euro betalen daar betaald men wel mee als je geopereerd moet worden!!!


Gast

#2227 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-22 11:30:14

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

Helemaal mee eens...kunnen we dit aanpakken dan?

vr groeten

 

Andriëtte

#2570 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-22 16:27:26

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

Uw stelling klopt niet, in België wordt het alleen anders doorberekend en zijn medicijnen veel duurder.

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2007-12-14/waarom-is-de-zorgpremie-in-belgie-zoveel-lager

Belgen betalen al voor ontvangst van het loonstrookje

In België kent men de mutualiteit. De ziekenfondsen bieden hun verzekering weliswaar gratis aan, maar de kosten hiervan worden gedekt uit de sociale zekerheidsbijdragen en de subsidies die de federale overheid toekent. De persoonlijke sociale zekerheidsbijdrage bedraagt 13,07 procent van het brutoloon. Belgen betalen het grootste deel van hun ziektekosten dus al voor ontvangst van hun nettoloon, waar Nederlanders daarna nog eens met de kosten voor de basisverzekering worden geconfronteerd. De door u genoemde negentig euro betreft waarschijnlijk een aanvullende verzekering waarmee kosten worden gedekt die niet standaard vanuit het Belgische Ziekenfonds worden vergoed.

 

tattootrash

#2779 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-22 20:02:15

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

datis de graaicultuur bij managers en directies


Gast

#3121 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-23 13:54:09

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

Ik ben het hier helemaal mee eens. De premies rijzen ook de pan uit. Als ik naar mezelf kijk...ik ga zelden of nooit naar een huisarts maar ik betaal wel de volle premie. Iemand met een bijstandsuitkering kan de premie al amper opbrengen laat staan een eigen risico van 350 euro. Hoeveel eten kun je daar wel niet van kopen?


Gast

#3198 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-23 16:59:27

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

in belgie moet je wel elke doktersbezoek 40 euro direct afrekenen.en als je medicijnen nodig hebt moet je die ook direct betalen. Ook als je met de ziekenauto mee moet moet je die direct betalen evenals de opname. dus dat is voor mensen die gronisch ziek zijn ook niet alles


Gast

#3365 Re: Alleen het eigen risico?

2014-01-23 23:20:43

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

hoi hoi

 

in belgie betaal je idd maar 15 per 3 maanden en dan krijg je nog meer vergoed dan in nederland

ik kom zelf uit nederland en ben nu woonachtig in belgie en het scheelt enorm !

ik betaal dus voor ziekenkosten :

15 euro per 3 maanden standaard ziekenfonds

45 per jaar hospitalisatie 100 % vergoeding als je in het ziekenhuis komt

25 euro per jaar aan de ziekenkas voor als je werkeloos bent

dus al met al een heel groot verschil


Gast

#3993 Re: Alleen het eigen risico?

2014-02-04 15:36:12

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico?

Inderdaad en Duitsland heeft ook een veel betere regeling,ondanks dat hun ook in de crisis HEBBEN gezeten die krabbelen er nu weer uit...Nederland loopt VER achter met alles!!!! rarara hoe komt dat????/


Gast

#4786 Re: Alleen het eigen risico? Niet alleen eigen risico afschaffen maar totale gezondheidsverzekering

2014-07-16 00:40:30

gast

#5250 Re: Alleen het eigen risico?

2014-08-19 12:39:05

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico? 

 weg met die eigenrisico in belgie kosten de medicijnen de helft van hier


Gast

#5302 Re: Alleen het eigen risico?

2014-08-24 07:56:40

Seiko

#6170 Re: Alleen het eigen risico?

2015-08-05 10:37:20

#5: het Burger Collectief - Alleen het eigen risico? 

 Goede zorg ???

Nederland loopt medisch verrrrr achter, we staan op nr 63 .

ik heb 2 maanden moeten wachten voordat ik een mri kon krijgen. In België is dat binnen een week, Duitsland binnen 4 dagen. 

En daar betalen ze maar 300 per jaar aan hun verzekering