Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie

Quoted post


Gast

#221

2015-05-26 09:03

Mijn dochter zit op VMBO-t3. Ze heeft uitstekend punten, is zeer talig en doet het goed in alle vakken, inclusief wiskunde. Ze wil naar de havo omdat ze bij het ROC geen opleiding ziet die haar trekt.
Ze heeft dyscalculie. Het is maar de vraag of ze de benodigde 4,5 wel kan halen bij de ER (lichtere toets). Mocht ze hem halen dan ligt er nog een enorme horde klaar voor haar. Het halen van de rekentoets voor de HAVO. We hebben al een heel traject uitgestippelt. Je hebt 4 kansen om de toets de halen. Mocht ze de komende toets in een keer halen dan heeft ze nog drie kansen over om te proberen om de havo toets te halen. Mocht dat niet lukken dan kan ze beter niet aan de havo beginnen, het risico is dan veel te groot dat ze nooit een diploma krijgt. Slaagt mijn dochter pas de 4e keer voor de vmbo-t rekentoets dan heeft ze geen mogelijkheden meer om de havo toets te proberen. Ook dan is het niet raadzaam om naar de havo te gaan, het risico is gewoon te groot dat het niet gaat lukken en de jaren op de havo verspilde jaren zijn.

En dat terwijl ik het belang van goed kunnen rekenen niet bestrijdt. Maar niet ten koste van de toekomstverwachtingen van mijn dochter die wellicht een hele goede talendocent zou kunnen zijn

Hans de Leeuw,
Docent biologie en natuurkunde

Reacties


Gast

#285 Re:

2015-06-28 22:52:14

#221: -  

Ik denk ook dat we door deze regeling een hele golf jongeren gaan krijgen die zich minderwaardig zullen gaan voelen met alle gevolgen van dien!   Ook zullen er heel veel talenten onbenut blijven.  Het blijft ook heel vreemd dat een jongere op het VO of MBO met allemaal net "voldoendetjes" een grotere meerwaarde heeft voor de maatschappij met deze regering dan een jongere met allemaal hoge mooie cijfers maar die wel helaas gezakt is op de rekentoets. Dat is toch de omgekeerde wereld?