Stad Brugge: Stop met het euthanaseren van zwerfkatten


Gast

#626 eigenaarskatten zomaar afgemaakt door blauwe kruis brugge..(artikel uit krant)

2015-08-29 17:16

Ivan Van Poucke uit Veldegem dient klacht in tegen het Blauwe Kruis in Brugge omdat die dertien van zijn katten heeft afgemaakt. De man is pas verhuisd uit Ruiselede en moest zijn dieren nog ophalen op zijn oud adres, maar kreeg nooit de kans. Volgens de dierenbescherming waren de dieren verwaarloosd en ziek. BART HUYSENTRUYT, BIEKE CORNILLIE EN TOMAS TAECKE Ivan Van Poucke verhuisde op 26 maart van Ruiselede naar Veldegem. De man heeft al vijf jaar zeventien katten in een groot hok in zijn tuin. "Die kon ik echter niet meteen meenemen, maar ik liet aan de vader van de huiseigenaar weten dat ik ze binnen de twee weken zou komen halen", zegt Ivan. "Wat die man toen gedaan heeft, weet ik niet. Vermoedelijk is hij naar de burgemeester gestapt om te vragen hoe hij van de katten af kon en heeft zij daarna de opdracht gegeven aan het Blauwe Kruis om mijn katten op te halen en te laten afmaken." 25 euro per kat "Nochtans is de dierenbescherming wettelijk verplicht de dieren drie dagen levend bij te houden en de eigenaar te zoeken. Ik kan nog begrijpen dat de huisbaas die katten liever kwijt was, maar dat het Blauwe Kruis ze zomaar afmaakt zonder iets te laten weten? Dat vind ik er ver over! Zij zeggen dat mijn poezen geen kans meer hadden om te overleven, maar ik weet wel beter. Zij krijgen 25 euro per afgemaakte kat. Ze hebben liever geld in hun zakken dan dat ze de eigenaar zoeken." Doodgereden Het Blauwe Kruis nam dertien van de zeventien katten mee. "Donderdagavond waren ze er nog allemaal toen ik ze ging eten geven en waren de deuren van de hokken dicht. Toen ik vrijdagavond daar aankwam, zag ik dat beide hokken openstonden. Vier katten zaten verschrikt in het tuinhuis. De dag daarna was het poortje van een ander hok ingestampt en waren ook die laatste vier verdwenen. Eentje vond ik wat verder doodgereden terug op straat. Ik was in alle staten. Ik heb jarenlang goed voor mijn dieren gezorgd en dan gebeurt dit..." Ondertussen stroomt de mailbox van Ivan vol met steunberichten. "Zelfs Gaia mailde me al met tips waar ik terecht kan. Volgens heel wat van die reacties voert het Blauwe Kruis al jaren zulke wanpraktijken uit. Daarom heb ik klacht ingediend tegen het Blauwe Kruis en overweeg ik er nog een tegen de burgemeester ook." Ziek en verwaarloosd Het Blauwe Kruis is er alvast gerust in. "De burgemeester heeft ons die opdracht gegeven en de eigenaar was niet bereikbaar, zelfs nu nog altijd niet", reageert voorzitter Johan Schoutteet. "Van een klacht heb ik voorlopig nog niets vernomen, maar ik heb geen schrik. Die man heeft geluk dat wij geen klacht indienen. Zijn poezen waren doodziek en verwaarloosd. Een dierenarts heeft dat zelf vastgesteld. Uit bescherming voor onze andere dieren konden we niet anders dan ze afmaken. Het was ook al niet meer de eerste keer dat we bij hem waren langs geweest. We zijn echt niet over een nacht ijs gegaan." Ook over de beschuldigen van wanpraktijken is Schoutteet formeel. "Wij proberen met onze organisatie dieren te redden. Wat andere mensen zeggen, interesseert me niet. Ze zouden allemaal beter hun mond houden." Plicht Ook burgemeester Greet De Roo (RKD) lacht met de beschuldigingen van Van Poucke. "Onze kant van het verhaal? Die is er niet. Het was de plicht van de eigenaar om me te melden dat die katten daar alleen zaten, maar ik weet niet wie de opdracht gegeven heeft om de dieren weg te halen. Maar er is niets gebeurt wat niet mag. Het Blauwe Kruis heeft gedaan wat het moest doen." (vier katten werden levend terug gegeven: dit zouden dan de niet zieke en tamme tussen alle ‘wilde en doodzieke geweest zijn??)(Bl.X.liegt alweer) //  uit de krant nieuwsblad van 2 april 2014


Gast

#627 over vorige

2015-08-29 17:17

was van 2 april 2014 in de krant te vinden

rabbitbiteback

#628 mijn reactie als ervaren kenner op brief van HOSTE (zie in vorige berichten)

2015-08-29 17:59

Mijn reactie als ervaren kenner van het asiel van dichtbij:

‘in uitzonderlijke gevallen is er doding’: NEE, in het boekje SCHUTHOK dat het asiel zelf uitgeeft staan de cijfers van doding: 60 % van de katten wordt gedood. Dus niet zo uitzonderlijk toch? Daarbij kan je ook eens de financiële cijfers vergelijken van andere asielen: een ander asiel geeft 77.569 euro uit aan 582 katten (jaar 2014) Brugge: 50.000 euro voor het dubbele aantal katten(1.100) en dan nog de 641 honden erbij! (bron Brugsch Handelsblad) Brugge geeft dus bitter weinig geld uit aan verzorging en castraties! Ze doen zelfs aan goedkope doding: gratis water van stad voor verdrinking door goedkoop personeel=oppassers. Het gebeurt vaak dat geadopteerde katten ernstig ziek worden meegegeven.(wel 90euro voor een zieke kat)

‘Stad moet zich schikken naar de wettelijke bepalingen’ : Nee, dat doet ze niet: volgens directeur Vlaanderen dierenwelzijn(Eric Van Tilburgh) is de wet zo: katten volgens jachtwet: nu(08/2015): naar asiel brengen van wilde katten(zwefkatten), daar steriel maken en weer uitzetten. Wat zegt M.HOSTE? Zieke en ‘te’ wilde moeten gedood worden! Ook de doding gebeurt zelfs niet op wettelijke wijze! Zie mijn parlementair antwoord via Groen gekregen, van Weyts, met andere overtredingen door de inspectie gemeld.

Vangkooien’: deze zijn bric-a-brac gemaakt door een medewerker van het asiel, op zeer slechte wijze: zeer grote gaten in het gaas waar de dieren hun poten in kwetsen.

'Na oordeel van de dierenartsen': Realiteit: zie vorig bericht ivm de eigenaarskatten van Ivan: deze werden gewoon door een oppasser van dienst gedood, zonder overleg. De voorzitter heeft door de media-aandacht wel gezegd dat hij eerst moest gewaarschuwd worden. Maar dierenartsen worden helemaal niet geraadpleegd, dat KOST TEVEEL CENTEN.

' Gecastreerde katten worden gevrijwaard': zelfs geen doding als ze ‘te’ wild zijn volgens het asiel?? Tiens..hoe zou dat komen?? Misschien omdat ze die dan niet meer moeten castreren en dat heel wat centen bespaard??

‘Worden alle zwerfkatten…’Dus hier volgen dan de katten die wel mogen gedood worden, volgens Hoste de ‘uitzonderingen’=realiteit van 60%: de zieke: als er eentje wat niest: pech.. de ‘te wilde’: als een kat van de stress in die kooi eens blaast , pech.. Er is geen plaatsje te vinden om uit te zetten.. Pech alweer..

‘De meeste katten worden teruggeplaatst in de praktijk’ NEEN dus, kijk maar in het boekje van het asiel zelf met de cijfers: 60% doding!

‘EN dit dan nog met de beste bedoelingen van Stad Brugge,…’ Wat als er dan nog slechte bedoelingen zouden zijn… Neen, dit is geen dierenwelzijnsbeleid en een schepen van dierenwelzijn is enkel dus SCHONE SCHIJN.    

RBB

#629 STUUR GEEN DIEREN NAAR HET BLAUWE KRUIS BRUGGE

2015-08-30 07:51

Nieuwsblad 2015 : ervaren helpers van het BX

Rabbitbiteback

#630 ivm de petitie van de brugse activisten

2015-08-30 08:13

In het artikel staat op het eind iets over een Petitie, maar die is er (nog?) niet bij mijn weten, vraag het anders eens zelf aan Marina, Syl of Ciska

... Ikzelf had een petitie voor een goed asiel maar die heb ik moeten STOPPEN WEGENS SCHADECLAIM van het asiel!!! 2000 euro per dag dat de petitie er nog op stond!! En dat om de WAARHEID TE ZEGGEN! Mijn petitie had al bij de 1000 stemmen!!Ja, ze maken ons MONDDOOD, 'het asiel moet iets doen tegen de klachten'zegt schepen Hoste van dierenwelzijn: dus sturen ze hun advocaten op ons af..

Neen, er is helemaal geen prioriteit voor de dieren en hun leed, zoals BEn Weyts beweert... hier toch niet!! Integendeel: de goede mensen die voor dieren opkomen , tegen hun leed, WORDEN VERVOLGD , het parket ziet dit als prioritair, en de mishandelaars gaan VRIJUIT!!!


Gast

#631

2015-08-31 16:16

Omdat t beestachtig is dieren zomaar te doden!!

Gast

#632

2015-09-01 05:11

De poezen zijn verwild en ziek omdat er mensen zijn die hun poezen dumpen.Die mensen moeten net aangepakt worden.En niet de dieren
bibichanel

#633 Re:

2015-09-01 09:58

idd!!!#56: -  

 

Sng

#634

2015-09-01 16:56

Lol, ergens iemand een appartement of 2 plaats als je ze allemaal terug "interneert"


Gast

#635 Re:

2015-09-01 16:57

#634: Sng -  

 stop met dromen, je steekt er zelf geen tijd in alle dagen om ze te verzorgen of er mee bezig te zijn maar kakelen gelijk nen bende kiekens kunde wel :)


Gast

#636

2015-09-01 19:49

Het is schandalig dat deze gezonde beestjes worden dood gedaan. Ik noem dat afslachten
RBB

#637 dit is slechts het topje van de ijsberg

2015-09-03 11:14

 

 

antwoord 1089: schriftelijke parlementaire vraag :

 

ben weyts vlaams minister van mobiliteit, openbare werken, vlaamse rand, toerisme en dierenwelzijn  

  antwoord op vraag nr. 1089 van 27 april 2015 van hermes sanctorum-vandevoorde (GROEN)      

1.     Nadat ik werd ingelicht over de klachten over het asiel van Brugge heb ik de Inspectiedienst Dierenwelzijn onmiddellijk opgedragen om een controle uit te voeren. Een eerste controle vond plaats op 23 februari 2015.

  Bij controle werd een aantal overtredingen vastgesteld.

Het ging hierbij vnl. om de afmetingen van de nachthokken voor de honden tijdens de winterperiode, het ontbreken van krabmogelijkheden voor katten in de quarantaineruimte en de methode gebruikt voor euthanasie van katten.

Deze overtredingen hebben een impact op het welzijn van de dieren.

De Inspectiedienst Dierenwelzijn heeft dan ook maatregelen genomen en zal uiteraard verder opvolgen of de situatie ook daadwerkelijk verbetert


Gast

#638

2015-10-09 11:20

Wij vangen en steriliseren zelf al jaren zwerfpoezen en de populatie is hier duidelijk veel verminderd en gestabiliseerd. Zij leven hier op een rustige en vreedzame manier samen met onze huiskatten en krijgen beschutting en eten van de mensen uit de buurt.

Gast

#639

2015-10-09 11:23

Voor het welzijn van dieren!

Gast

#640

2015-10-09 11:44

Ik vind het niet kunnen dat zwervertjes gedood worden, wel mee eens dat ze onvruchtbaar gemaakt worden, zo los je de verwildering op en de diertjes hebben het ook niet gevraagd om geboren en gedumpt te worden! De schuldigen zijn de mensen zelf, ze moesten maar beginnen met hun kat of poes in het gezin steriel te maken! Het probleem zou al grotendeels zelf kunnen opgelost worden door de verantwoordelijkheid van de baasjes zelf!! Mensen a.u.b een dier is een levend wezentje hou er dan ook van!!!

Gast

#641

2015-10-09 11:52

Een schande dat stad Brugge zo blind is...

Gast

#642

2015-10-09 13:58

Omdat het bewijs er is dat het anders ook kan.

Gast

#643

2015-10-09 21:26

Zwerfkatten doden is totaal zinloos en achterhaald. Brugge moet eindelijk eens een correct diervridndelijk beleid voeren! Chantal

Gast

#644

2015-10-10 12:10

ze dood maken is geen oplossing , zoek alternatieven zoals sterilisatie

Gast

#645

2015-10-10 17:39

Het is onmenselijk om die besstjesbte doden, de vogels moeten toch ook niet weg, dus BlIJF met jullie poten van hun leven of zijn jullie GOD ofwat,
RBB

#646 sadistische vangkooi, door asiel-bestuur gemaakt

2015-10-11 16:21

deze vangkooi vind je niet in een goede winkel: veel te grote GATEN waar de dieren hun poten doorsteken en verwondigen oplopen!! (zie vorige foto) kooi schudt heen en weer als mensen deze dragen, want heeft geen midden-handvat!! Deze is dan ook bricabrac zelfgemaakt door asielwanbestuur van Brugs Blauw Kruis

RBB

#647 Pony, in het asiel doodgestampt, nochthans verwittigd!

2015-10-11 16:25

deze pony werd in het BRugs asiel doodgestampt door andere paard(en) Nochtans had iemand dit voorzien, en het personeel verwittigd, maar deze vonden dat 'een te dramatische reactie! NIETS is gebeurd om dat te vermijden!! De pony is tenslotte na maanden, doodgestampt door de andere paarden, en lag dood onder een zeil, aan de parking van het Blauwe Kruis Brugge!! NIEMAND REAGEERT hier op...

RBB

#648 Schapen en geiten in asiel doodgegaan door verwaarlozing na maanden

2015-10-11 16:29

Vele schapen en geiten zijn in het asiel doodgegaan , Kijk zelf: deze waren toch gezond? Van de 6 schapen zijn er maar twee in leven gebleven. Dood door verwaarlozing, slechte zorg: water met mest er in, hoefrot, te weinig voeding, schurft,weide stond onder water, met zes schapen en dan nog geiten in klein schuurtje, met varken dat bijt.. (bewijzen genoeg)


Gast

#649

2015-10-12 09:01

omdat ik zelf katten had, en er een vergiftigd is door een van de beuren, die waarschijnlijk dacht dat het een zwerfkat was, heb er nu nog een , die draagt een halsbandje met mijn gsm nummer er op, en dat ik vind dat , als die zwerfkatten gesteriliseerd en gecastreerd, zijn ze niemand kwaad doen

Gast

#650

2015-10-13 22:39

Ieder dier heeft recht op leven, het is een schande wat ze daar in brugge doen castreren en steriliseren lost een heleboel op , laat de katjes leven