Geen draagkracht in Zoetermeer voor bouw nieuwe gebedsruimte


Gast

#1101 Wie het weet, mag het zeggen !!

2011-10-21 08:41

Het "eenmalig" aantonen van voldoende financiële middelen, nog daargelaten de vraag waar deze middelen vandaan komen, is geen enkele garantie dat die moskee ooit gebouwd zal worden.

Kijk maar eens naar de bouw van die megamoskee in Rotterdam-Zuid. Voor het begin van de bouw zal er ongetwijfeld een fantastisch financieel plan op tafel zijn gelegd. Maar hoelang heeft de bouw daar wel niet geduurd? De vergunning dreigde zelfs meerdere malen te worden ingetrokken door de gemeente (hoewel dit gelet op het gemeentebestuur van Rotterdam nooit serieus overwogen kan zijn maar dat is weer een ander verhaal).

Zie: http://www.youtube.com/watch?v=7mNmmJS502E

Daarnaast is/was er ook nog een project in Amsterdam. Ook hier zou een megamoskee komen. Ook hier zal ongetwijfeld een fantastisch financieel plan zijn gepresenteerd. Maar zelfs een subsidie van de gemeente Amsterdam (2 miljoen euro?) mocht niet baten want dit project is nog steeds niet uitgevoerd en de betrokken partijen liggen nog steeds met elkaar overhoop.

Tel daarbij nog eens de nieuwsberichten over financiële malversaties bij islamitische scholen, zorginstellingen, wijkprojecten en omroepen op en men kan toch wel zeggen dat islamitische instellingen regelmatig in het nieuws zijn geweest door financieel wanbeleid en onderlinge twisten.

Dat de stichting ICZ in heel het land moet bedelen om geld zou een teken aan de wand moeten zijn. Onze wethouder ‘hoe heet dat ook al weer’ Speel wil dit echter niet zien en heeft zoveel vertrouwen in het stichtingsbestuur dat hij zelfs zonder te morren akkoord gaat met de wens van de stichting om de grond te verkopen en niet in erfpacht uit geven. Gelet op de ervaringen die ze in Rotterdam en Amsterdam (en ongetwijfeld in veel meer gemeenten) met moskeeprojecten en islamitische instellingen hebben zou je als gemeentebestuur toch beter moeten weten. Zeker nu de gemeente Zoetermeer zelf de stichting ICZ drie jaar geleden nog als dubieus heeft aangemerkt.

Er is hierdoor een zeer grote kans dat wij jaren tegen een stuk grond met een half afgebouwde moskee moeten aankijken. De gemeente kan dan alleen nog maar afwachten en dreigen dat ze de vergunning intrekken maar of dat ooit echt zover zal komen is maar de vraag. De grond weer onteigenen zal helemaal een heiloze onderneming zijn.

Die aanblik is dan vervelend, maar de gedachte dat je als buurtbewoner jarenlang met deze kwestie bezig moet zijn is nog veel erger. Dit terwijl de gemeente dit alles simpel had kunnen voorkomen door niet eens aan dit project op deze plaatst te beginnen en de stichting gelijk naar een industrieterrein te verwijzen. Het feit dat de bewoners zo zouden reageren kan natuurlijk geen verrassing zijn.

Wat moet er dan achter zitten om dan toch als gemeentebestuur zo halsstarrig je zin door te drijven en bewoners die er soms al tientallen jaren wonen tegen je in het harnas te jagen? Hebben ze gewoon een bord voor hun kop of krijgt de gemeente er in ruil iets voor terug? Durft het gemeentebestuur zelf geen nee te zeggen en laten ze de bewoners de boeman zijn? Zijn er grotere belangen waar wij het bestaan niet van weten of zijn het juist persoonlijke belangen? En waarom is in deze de gemeenteraad en de rest van het gemeentebestuur zo stil?
Wie het weet mag het zeggen want van de wethouder zelf worden we niet veel wijzer. Die komt namelijk niet veel verder dan aan te geven dat dit de beste plek voor een moskee is omdat hij vindt dat dit de beste plek is !





Gast

#1102

2011-10-21 10:50

Waarom in een woonwijk?
En er zijn genoeg moskeën

Gast

#1103 Re: Wie het weet, mag het zeggen !!

2011-10-21 11:44

Mijn compliment voor deze perfecte bewoording!
Bewoonster Seghwaert

#1104 Re: Wie het weet, mag het zeggen !!

2011-10-21 12:05

#1101: - Wie het weet, mag het zeggen !!

Vind dit echt een stuk om op  Zoetermeernieuws en Westonline te plaatsen. Weet iemand hoe je dit moet doen en zoja gelijk plaatsen svp. Streekblad en Postiljon zijn ook een optie als ingezonden stuk.


Gast

#1105

2011-10-21 12:41

Hoe kunnen ze dit voorstellen in een woonwijk als seghwaart,er is er toch al 1 is dat niet genoeg!!!
Ik en nog heleboel mensen met mij zijn hier op tegen,vooral door de onrust die het de omgeving zal brengen en niet te praten over de geluidsoverlast het is een heerlijke rustige buurt en mensen hebben daar bewust voor gekozen en door dit plan door te drukken zal dit een hoop ellende veroorzaken.
Andere gelovigen hebben ook geen kerken in iedere wijk en moeten ook afzien naar 1 die verder uit de buurt ligt.
Het is gewoon in een woord een belachelijk plan en de gemeenten moet goed nadenken over de consequentie hiervan.

Mvg,

Mw.Timmer

Gast

#1106

2011-10-21 12:48

Sorry maar dacht dat Zoetermeer moest bezuinigen en waarom dan zo'n plan voor de bouw van een moskee,laten ze zich beter concentreren op jeugdvoorzieningen en veiligheidsaanpassingen!!!

Gast

#1107

2011-10-21 13:11

Een moskee past totaal niet in seghwaert, niet in Zoetermeer en niet in Nederland.
Mien A. Ret

#1108 Impressie

2011-10-21 13:15

Kijk op www.zoetermeernieuws.nl voor een impressie hoe het er in het echt uit zou komen te zien! Overigens een impressie die van een buurtbewoner afkomt..

Gast

#1109

2011-10-21 17:37

dit kan je niet maken dit gaat te ver wat willen jullie nou toch bereiken,onze wijk te verkankeren.Bouw de moskee bij de wethouder in zijn achter tuin nog bet gebruik zijn huis.Zijn toch zijn broeders.Wij als jeugd hebben 10 jaar gestreden voor een buurthuis en noit gekregen SEGHIE IS VAN ONS
Johann van der Veere

#1110 Re: Re: Wie het weet, mag het zeggen !!

2011-10-21 18:12

#1104: Bewoonster Seghwaert - Re: Wie het weet, mag het zeggen !! 

 Bewoonster Seghwaert: Vind dit echt een stuk om op  Zoetermeernieuws en Westonline te plaatsen.

Via de email sturen aan:

Redactie (zoetermeernieuws@gmail.com)

Staat inmiddels ook op:

http://www.pim-fortuyn.nl/pfforum/topic.asp?TOPIC_ID=78269

Mien

#1111 Re: Impressie

2011-10-21 19:15

Natuurlijk wil Mientje ook niet dat ie er komt. Het is om een indruk te geven hoe het er uit ZOU komen te zien...
Boze bewoner

#1113

2011-10-21 21:19

jezus die moskee is groter dan ik had verwacht nog. Joekel van een gebouw. Ik haat die christenhond van een Speel
Mien A. Ret op onderzoek...

#1114 Gouda: moskee

2011-10-21 22:08

Zojuist bewoners uit Gouda gesproken. Rond een moskee in Gouda is enorme parkeeroverlast en verkeersdruk. Dit tot grote ergenis van de omwonenden. Wethouder Speel stop met het doorzetten ervan en zoek een plaats aan de rand van Zoetermeer! Dank u!
Bewoonster Seghwaert

#1115 Re: Re: Re:

2011-10-21 22:13

#1112: Johann van der Veere - Re: Re:

Dank voor je tips maar ben al wat ouder dus niet zo thuis in  internetland. Moet ik dan eerst het artikel  printen, dan overtypen  en vervolgens via de e-mail versturen?


Gast

#1116

2011-10-21 22:24

SPEEL is een smerige dictator,hypocriet , laat die klootzak zo snel mogelijk zijn spullen pakken en heel snel opzouten uit Zoetermeer, wat is deze hufter een vuil gemeen eng ventje alles draait om hem en niet om de bewoners van Seghwaert /Zoetermeer.en maar liegen en dat zit dan dan in de Gemeente en elke maand hun salaris ontvangen, ik wil ook een baan bij de Gemeente Zoetermeer daar werken toch allemaal leugenaars zo wil ik ook mijn centen verdienen,Meneer dictator/hypocriet SPEEL heeft u nog een baan voor mij ?...laat die klootzak SPEEL een moskee voor zijn huis bouwen of in de straat waar hij woont is kijken hoe de bewoners daar reageren of is SPEEL bang dat zijn bewoners waar deze dictator /hypocriet woont bang dat zijn bewoners tegen hem keren zo als de bewoners van Seghwaert nu doen .SPEEL jij bent een smerige leugenaar dat jij met je zelf kan leven flikker op vent ,

Gast

#1117 Re: Re: Re: Re:

2011-10-21 23:23

#1115: Bewoonster Seghwaert - Re: Re: Re:  

Niet overtypen.

Op de tekst gaan staan met de linker cursor van je muis, aanklikken en slepen (de tekst wordt dan blauw), aan het eind van de tekst de cursor loslaten en de rechter cursor indrukken, daarna op kopiëren klikken en de tekst via de email (wel eerst plakken) verzenden.

Succes.

Bewoonster Seghwaert

#1118

2011-10-21 23:55

#1117: - Re: Re: Re: Re:

Dankjewel ik ga het proberen.

Johann van der Veere

#1119 Vraag aan wethouder Frank Speel, zijn antwoord en uitspraak RvS

2011-10-22 03:06

Vraag van burger aan wethouder Frank Speel:

Wat is de waarheid van de wet en die van de wethouder? In Westland is een moskee tegengehouden. In 2006 heeft wethouder Emmens gezegd dat er geen moskee zou komen in Seghwaert. Is dit waar?

Antwoord van wethouder Frank Speel:

Het verschil met het geval in Westland is dat daar geen ruimte voor een moskee was in het bestemmingsplan en het bestemmingsplan daar moest worden aangepast.
Er is steeds een discussie geweest over de komst van een moskee, ook met wethouder Emmens. In 2006/2007 was er nog geen behoefte aan een tweede moskee, maar nu wel en nu zijn er concrete plannen.

Tekst uitspraak Raad van State m.b.t. het Westland, 2011:

De raad dient bij het vaststellen van het plan ingevolge artikel 3:2 van de Awb de relevante feiten vast te stellen en de nodige kennis te vergaren over de af te wegen belangen. Anders dan de vereniging betoogt, heeft de raad het geconstateerde gebrek aan draagkracht bij omwonenden van het perceel waar het ontwerpplan voorzag in de mogelijkheid om een gebedshuis op te richten terecht als relevant belang bij de belangenafweging betrokken. Dat de raad mede naar aanleiding hiervan de mogelijkheid tot het oprichten van een gebedshuis uit het plan heeft verwijderd, betekent geenszins dat hij heeft gehandeld in strijd met het verbod van vooringenomenheid. Hetgeen de vereniging heeft aangevoerd, geeft ook anderszins geen grond voor dit oordeel. De raad heeft bij de belangenafweging eveneens betrokken dat het gebedshuis niet aansluit bij de ruimtelijke functies van de buurt, het plan reeds voorziet in veel maatschappelijke voorzieningen en de vereniging niet kan voorzien in het aanleggen van de benodigde parkeervoorzieningen op het desbetreffende perceel, zodat geen grond bestaat voor het oordeel dat de mogelijkheid tot oprichting van het gebedshuis uit het plan is verwijderd vanwege redenen die niet zijn te relateren aan een goede ruimtelijke ordening en om die reden sprake is van een motiveringsgebrek.

Artikel 3:2 Awb:

Zorgvuldigheidsbeginsel. De overheid moet een besluit zorgvuldig voorbereiden en nemen: correcte behandeling van de burger, zorgvuldig onderzoek naar de feiten en belangen, procedure goed volgen en deugdelijke besluitvorming.

Conclusie voor dit moment:

Er moest (nota bene via een bericht op zoetermeernieuws.nl van een oplettende burger) een bijeenkomst worden afgedwongen om helderheid te verkrijgen over een (nog) te bouwen moskee in een woonwijk. De geschiedenis herhaald zich; ook de betreffende wijk in het Westland overkwam wat nu in Seghwaert gebeurd. Dat, inmiddels gewonnen, proces nam vele jaren in beslag.

Volgens mijn bescheiden mening heeft zowel Frank Speel (CDA) als Hans Haring (D66) 'schijt' aan het zorgvuldigheidsbeginsel (wets-artikel 3:2 Awb) en de uitspraak van het hoogste rechtscollege van ons land, de Raad van State.

Overigens één ding: ik ben niet tegen een moskee, laat dát duidelijk zijn. Onder mijn vrienden zijn vele moslims. Ook andere kerkelijken behoren tot die kring, hoewel ik zelf overtuigd atheïst ben. Ik respecteer hun zienswijze, zij die van mij. Een kwestie van respect. Datzelfde respect gooien beide wethouders (in definitie bestuurders van een gemeente) nu met het achteloos terzijde schuiven van dat wetsartikel 3:2 Awb te grabbel. Zij rijden als het ware door het stoplicht zonder daarvoor een overtreding te begaan.

Vooralsnog lijkt een consensus niet in hun denkwijze te liggen.
Bewoonster Seghwaert

#1120 Re:

2011-10-22 10:03

#1118: Bewoonster Seghwaert -

Heb mijn best gedaan maar kom helaas niet verder.

gast

#1121 Re: Re:

2011-10-22 10:59

#1120: Bewoonster Seghwaert - Re:

Ik zal het voor je doen


Gast

#1122

2011-10-22 11:00

"De moskeeën zijn onze barrakken, de minaretten onze bajonetten, de koepels [dak van moskee] onze helmen en de gelovigen onze soldaten".
Dit is een uitspraak van het Turks staatshoofd Erdogan.
Bewoonster Seghwaert

#1123 Re: Re: Re:

2011-10-22 11:36

#1121: gast - Re: Re:

Hartstikke fijn! Bedankt!


Gast

#1124

2011-10-22 13:35

Misschien heel naïef gedacht, maar ik zie op deze site voornamelijk (de zeer terechte) klachten aan het adres van dhr. Speel, zoals eerder op dit forum genoemd, niet meer dan de woordvoerder.

Ik begrijp dat het voltallige bestuur wel op de hoogte is, maar is het niet zo dat wij eigenlijk onze grieven als omwonenden ook los moeten laten op:
j.b.waaijer@zoetermeer.nl
Onze eigen burgemeester belast met de potefefeuille orde en regionale veiligheid

en h.haring@zoetermeer.nl
onze wijkwethouder

De woede die Speel zich op de hals heeft gehaald, de onrust en onveiligheid in de wijk, het foutieve integratiebeleid, de grove fouten die hier zijn gemaakt enz enz, moet hen ook aangaan. Het blijft erg stil in die hoek. Ik verbaas me dan ook dat dhr. Haring op beide info avonden niet aanwezig was.

Bovendien dacht ik dat buurtbewoners via de wijkpost een afspraak konden maken met de wijkwethouder hr. Haring. misschien is dat een gezamelijke optie?
Johann van der Veere

#1125 Re: Re: KVK gegevens

2011-10-22 13:52

#1075: Johann van der Veere - Re: KVK gegevens  

 Quote:

Hoeveel geld dat onze gemeenschap gaat kosten is niet bekend, wellicht dat D66 het weet. Eén van hun raadsleden de heer Wim Bos (herkenbaar aan zijn lange postuur) staat elke zaterdag met een tentje op het stadhuisplein om leden te werven. Wellicht een mooie gelegenheid komende keer hem dat eens te vragen. Op een nette manier, laat dat duidelijk zijn!

 

Raad 'ns?

Precies, vandaag (zaterdag, 22 oktober) staat het verkiezingstentje van D66 er plots niet meer. De berichtgeving van zowel deze als die van zoetermeernieuws.nl worden dus in brede politieke zin gelezen. De volksvertegenwoordigers willen er alleen niet over discussiëren.  Ze trekken zich liever met de staart tussen de benen in hun stadhuishok terug dan enig consensus proberen te bereiken met hun kiezers.

“Nou dat beloofd wat meneer Haring de eerstkomende gemeenteraadsverkiezing”.