Verdubbeling inschrijvingsgeld DKO: Nee! Brief aan Minister Smet


Gast

#426 het belgische spaarvarken

2012-12-20 17:26

Voor zowel leerlingen als leerkrachten DKO is deze maatregel niet gunstig. Blijf van de cultuur af en ga geld zoeken waar geld ook effectief te vinden is (Humo 2012: De rijken worden steeds rijker).
Fompe

#427 Verviervoudiging

2012-12-21 14:35

Vorig jaar heb ik reeds moeten bijbetalen omdat mijn - eerst goedgekeurde - opleidingscheques werden ingetrokken. Had ik dit op voorhand geweten, dan had ik mij gewoon niet meer ingeschreven. Indien het nog eens verdubbeld wordt dan wordt het dus verviervoudigd ten opzichte van twee jaar geleden. Dat kan ik er echt niet aan geven. Trouwens, wat wordt er eigenlijk gesubsidieerd? Reken even mee: 2 uren theorie + 20 minuten praktijk per week aan 200 euro per jaar. Bij een gemiddelde klasbezetting van 20 leerlingen voor de theorie geeft dit een totaal gemiddeld jaarlijks klasbudget van 23.400 euro. Dat is nipt, dat geeft ik graag toe. Maar als dit verdubbeld wordt dan zouden er toch overschotten moeten ontstaan, en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?

Erik

#428 Elitisme

2012-12-21 14:50

De bedoelingen van de minister zijn vreemd. Wil hij het DKO vernietigen en onbereikbaar maken? Het heeft er alle schijn van.
Alexander de Grote

#429

2012-12-22 17:14

Vind dit een fantastisch initiatief. Wat ik er wil aan toevoegen is het volgende : onze maatschappij is in crisis, dat wordt ons toch t en allen tijde gezegd. Wat ik daar dan als creatieveling over denk, is dat we meer moeten inzetten op innovatie. Innovatie is nieuwe ideeën en creativiteit. Waarom creativiteit niet meer aanspreken? Gaan we dat dan nog meer in de pan hakken? Gaan we de toekomst nog meer onmogelijk maken? Je bekijkt het maar meneer de minister ...

Gast

#430 inspraak of axiomatisch denken?

2012-12-24 08:26


De grootste grap is wel dat men blijkbaar mensen van het kabinet van minister-president Kris Peeters ervan heeft kunnen overtuigen dat het werk van de klankbordgroep een 'voorbeeldige inspraakprocedure' was. Alsjeblief zeg, kwestie van de anderen de schuld te kunnen geven als blijkt dat voor heel dit gedoe absoluut, maar dan ook absoluut geen enkel draagvlak is en nooit was. Dat komt ervan als je zo'n groep jarenlang vol zet met mensen die allemaal andere belangen hebben en waarvan zo goed als geen enkele echt voor de DKO-klas staat, gesteld dat die dan al zijn eigen belang zou kunnen overstijgen. En dat allemaal om iets te 'bereiken', 'de slag thuis te halen' , DAT NU REEDS IN HET DECREET STAAT? !! , namelijk muziek op 6 jaar.

Spijtig genoeg heeft men dit pas beseft als de bom barstte, in casu als de eerste financieel relevante teksten uiteindelijk wel móesten boven water komen. En dan is opeens het geld op en moeten de kindjes en vooral hun 'verachtelijk elitaire' ouders het gelag betalen, want dat axioma is er blijkbaar heel moeilijk uit te stampen. Dit vooroordeel, met een dun laagje betaald-pseudowetenschappelijk vernis bekleed is eigenlijk de kern van het probleem en de bron van alle miserie. Het is veelzeggend dat niet eens alle mensen die er lang hun tijd in gestoken hebben achter de nota's kunnen staan, nooit gezien.

Minister steek je kop niet in de grond en denk eens goed na of je je dergelijke anti-sociale dingen wel kan permitteren. Verschuil je vooral niet achter het regeerakkoord: het was niet déze draak die men daar in heeft willen zetten, wel de tegemoetkoming aan de relatief beperkte opmerkingen van het rekenhof een tiental jaar geleden.
Gti

#431

2012-12-29 22:02

Ik kan me helemaal vinden in de reactie van Peter Laureyssens. (74).
Wat door sommigen wordt beschouwd als een banale hobby, is voor de beoefenaar vaak veel meer: ontspanning in een stressvol leven, een zoektocht naar vrede (vrede als antistof tegen de verzuring in de maatschappij, die verzuring die zo graag Vlaams Belang stemt, weet je nog?), een opbouwen van zelfvertrouwen (belangrijk voor degenen die door ons schoolsysteem naar de goot worden verwezen...).
Individuele ontplooiing kan op vele manieren. Het muziekonderricht is daar een VOLWAARDIG onderdeel van. Bij de Grieken was dit trouwens een basisvak.
Als men dan toch de economische rekening moet maken van diverse opleidingen: deeltijds onderwijs, CVO en alle alternatieven, zijn dikwijls in staat om mensen te RECUPEREREN, die anders in de werkloosheid terecht komen. Al deze onderwijsvormen verdienen ondersteuning van de overheid. Onder minister Marleen Thijs zou het niet waar geweest zijn!

Gast

#432 ontwikkeling kinderen

2012-12-31 17:51

Het is officieel en wetenschappelijk bewezen dat kunstonderwijs, met name muziek en expressie zorgt voor een vooruitgang in de ontwikkeling van een kind. Een kind die regelmatig naar muziekluistert en vooral het zelf beoefend, zal beter kunnen luisteren. Ook kunst en woord dragen bij tot de ontwikkeling omdat een kind leert zijn of haar gevoelens te uiten op een eigen manier.
Neem dit af van een kind, en ze hebben een lager IQ... Scoren slechter bij luisteroefening enzovoort....

Gast

#433 leraren dko's vaak profiteurs

2013-01-01 02:13

Heb zelf lessen gevolgd in dko antwerpen beeldende kunst.
Veel leraars zijn dikke profiteurs die veel te laat arriveren en te vroeg doorgaan. Velen van hen hebben niks zinnigs te vertellen of kunnen zelf niks. Heb me vaak afgevraagd hoe sommigen in godsnaam aan hun postje geraakt zijn. Ze krijgen wel een dik loon maar presteren noppes. Vaak hebben ze dan ook nog een dikke academische nek. Veel van hen zijn mislukte kunstenaars die, omdat ze zelf niets bereikt hebben, van miserie maar les gaan geven in een dko.
Drie vierden van de studenten zijn rijke gepensioneerden, die totaal niet gemotiveerd zijn maar enkel les volgen uit verveling, uit dikkenekkerij omdat ze denken wat te zijn en te kunnen, maar die hopeloze gevallen zijn, die gewoon dko les volgen om aan een vent of vrouw te geraken, of uit eenzaamheid, ze zijn enkel geïnteresseerd om in de pauze naar het cafe te gaan om samen een pint te pakken, ze zoeken vooral wat sociaal contact.
De resultaten van de dko antwerpen zijn dan ook navenant, u kunt zich daarvan vergewissen als je eens naar een opendeur gaat.
Het niveau van de schilderafdeling is ronduit abominabel, tekenen, beeldhouwen, enz, het is allemaal even triestig..
Als er dan al es een talent tussen zit, wordt die doodgekoeioneerd, want veel van de leraren zijn zelf al triestige kunstenaars en zijn jaloers op alle studenten die dan toch wat kunnen, wie wat kan, wordt weggepest uit nijd...
Tijd dat er eens wat inspectie komt om het kaf van het koren te scheiden daar, want eerlijk gezegd zit er meer kaf dan koren in de dko antwerpen
Joske

#434 dko miserie troef

2013-01-01 02:18

Die dko spreek me er niet van.
Er zou eens dikke inspectie moeten komen.
Wordt veel geld weggesmeten aan leraars die gewoon hun geld/ loon niet waardig zijn.
Als er nog serieus les gegeven zou worden, oke dan, maar is gewoonlijk beneden peil.
Ik spreek uit ervaring, heb jaren les gevolg in dko te antwerpen.
Bende parasieten!

Gast

#435 Re: dko miserie troef door ongeremde maatschappelijke discriminatie

2013-01-01 08:43

#434: Joske - dko miserie troef 

 

welwel, twintig jaar geleden in de kunstbeleidskringen ook al zulke hatelijke onzin uit Antwerpen gehoord. Het is helaas iets doorzichtig om serieus te nemen makker. Daarom zeker dat ze de bevoegdheden van de dko-inspectie ingeperkt hebben omdat deze mensen zelf kunstenaar zijn (zoals het hoort) en dus volgens een bepaalde logica niet betrouwbaar genoeg? Ha het is van daar dat het komt, goed dat we dat weten. Ga misschien wat minder op café tijdens de les en maak beter uw huiswerk, dan zal jouw leraar zich ook beter gerespecteerd voelen. Schaam U. Gelukkig nieuwjaar, ik ga nu mijn instrument studeren zonder premie.

Gast

#436

2013-01-01 10:36

Hoe hol is het begrip "gelijke kansen"?
Jan

#437 reactie op Jos

2013-01-02 22:19

#1: jos - n,  

 

Neem Jos z'n radio en tv af gedurende een maand.  Dit wil zeggen GEEN muziek, geen FILM, geen DANS, .....     Wat zou de wereld saai zijn.

Muziek stimuleert de hersenen op een zeer positieve manier, wetenschappelijk bewezen.

Dus Jos,  je mening is zeer zeer zeer kort door de bocht.

Willy

#438 Inschrijvingsgeld DKO

2013-01-04 15:51

Onderwijs is misschien wel de belangrijkste pijler van onze democratie. Daarom moet de toegankelijkheid ervan maximaal gegarandeerd zijn. Ideaal is onderwijs gratis, als het echt niet anders kan hou dan het inschrijvingsgeld minimaal.

Gast

#439

2013-01-05 20:20

Zonder DKO was er waarschijnlijk geen SCALA en 50 % van onze andere artiesten !

Gast

#440 ko

2013-01-07 21:01

ze denken dat we citroenen zijn die je maar kan blijven uit knijpen.
Bart Van Troyen

#441 Awoert

2013-01-07 21:47

Als oud-leerling en -vastbenoemde- leerkracht in het DKO ligt ons muziekonderwijs mij uiteraard nauw aan het hart. Het is zo'n vanzelfsprekend en belangrijk onderdeel van mijn leven dat ik me amper kan voorstellen wat ik had gedaan zonder.
Uiteraard zijn er altijd azijnp*ssers die denken dat de zoveelste aflevering van 'idool', of een gouden mini-Eiffeltoren in de voortuin het summum van kunst is (Jos?) (btw, dt fouten à volonté) en daarom het nut niet inzien van een laagdrempelig DKO, gegeven door mensen met een goede opleiding. Moet nu juist zo iemand 'onze' minister zijn... Schande, Pascalleke.

Gast

#442

2013-01-08 00:49

deeltijds kunstonderwijs zou voor ons niet meer betaalbaar worden ondanks het feit dat we dit heel graag verder zouden zetten. We hebben 2 kinderen en zelf volgen we ook nog les in verschillende academies gespreid over Tielt-Torhout-Koekelare.
Naast het volgen van lessen in muziekacademies worden er ook lessen gevolgd in de dansacademie.
De jongere moeten de dag van vandaag gemotiveerd worden om naast school ook hobby's te hebben...maar hierdoor zullen nog meer gezinnen ontmoedigd worden..

Gast

#443

2013-01-08 01:09

Misschien moet de minister zichzelf (en kinderen) eens gaan inschrijven. Kan hij gemakkelijk € 400,00 per persoon ophoesten?

Een gemiddeld gezin (2 volw en 3 kind) zou dan ong. € 1200,00 euro voor de kinderen en nog eens € 400,00 indien pa of ma nog les volgt. = € 1600,00 = gemiddeld NETTO-loon voor 1 werkende volw.

(bedragen zijn als vb.)
Erik

#444 Re: DKO

2013-01-08 01:26

#22: Dries Geusens - DKO

Ik ben het volledig met U eens. Het onderwerp van deze petitie is enkel de herstrucurering van het DKO, niets anders. Het is mij een raadsel wat de minister bewogen heeft tot deze nota. Wat ik erg vind is het volgende

- de band met het basisonderwijs wordt niet gelegd.

- kunst wordt meer dan ooit in een elitaire hoek gedrukt, enkel toegankelijk voor de meer vermogenden.

- de verzwaring van het vakkenpakket is onhaalbaar voor volwassenen en middelbareschoolleerlingen.

- de vorming van scholengemeenschappen zal de kleinere muziekacademies op termijn doen verdwijnenen.

Warretje

#445 Lieve

2013-01-08 07:29

We hadden het dit jaar zeer zwaar op financieel vlak. Aljaren spelen mijn dochter en ik blokfluit en dit is voor ons ADHDers een ware uitlaatklep. De vriendschap en het kunnen creatief bezig zijn in groep en alleen met ons fluitje, is telkens een opsteker. In september was het al zeer twijfelachtig of ik mijn inschrijvingsgeld zou kunnen betalen. Ik overwoog zelfs te stoppen hierdoor. Mijn lerares steunde mij echter en was zelfs bereid mij financieel te ondersteunen ! Uiteindelijk kon ik toch zelf betalen maar ik mag er niet aan denken dat de prijs dit jaar zou verdubbelen! Mijn dochter (doet kleuteronderwijs) wil gitaar leren voor begeleiding met de kindjes in haar klasje maar dat zal niet waar kunnen zijn als het zo duur wordt!  Zo verliezen door één inschrijving minstens 20 kinderen het genot van met muziek op te groeien en gestimuleerd te worden om creatief bezig te zijn. Dit zou toch al te spijtig zijn!

 

 

 

 

Eddy

#446 verdubbeling inschrijvingsgeld DKO

2013-01-08 09:08

Een verdubbeling van het inschrijvingsgeld is ondemocratisch, cultuurverarmend, elitebevorderend, onsociaal, vereenzamend, niet te verantwoorden ...
Eerst schaft men de opleidingscheques af en vervolgens verdubbelt men het inschrijvingsgeld. Ik hoop dat minister Smet inziet dat dit een grote vergissing is!
Monique

#447

2013-01-08 09:19

Prijsverhoging is altijd ontmoediging. Wij moeten juist onderwijs en cultuur aanmoedigen.

Gast

#448 Re: leraren dko's vaak profiteurs

2013-01-08 09:30

#433: - leraren dko's vaak profiteurs

Dat is dan toch niet in het algemeen, of voor zover ik weet toch niet in het muziek deeltijds onderwijs...

Mijn lerares dat mij muziekles gaf, is totaal geen profiteur!!! Zij is de beste lerares dat ik ooit heb ontmoet. Zij doet zelf overuren (niet betaald) gewoon om mij te helpen. Ze maakt tijd vrij voor mij... En steunt echte talenten.

En om aan een deftig loon te geraken moet zij in 4 or 5 verschillende muziekscholen werken, sommige zelf niet eens dicht in de buurt gelegen....

Ok sommige zijn totale profiteurs, maar ze zijn niet dik betaald voor zover ik weet. En bij muziek zitten er meer jongeren dat volwassen, en vaak al die personen die muziek doen, doen dit voor hun plezier.

Maar toch vind ik dat ze de prijzen niet mogen opslaan... Dat zou ronduit schandalig zijn, voor al de jongeren en volwassen die wel iets in hun leven willen doen.


Gast

#449 Re: dko miserie troef

2013-01-08 09:39

#434: Joske - dko miserie troef

Sorry hoor, maar er is elk jaar een inspectie =)

Ze zijn allemaal dik onderbetaald ja, ze moeten in 4 of 5 muziekscholen werken om aan een deftig loon te komen...

Zo te horen is het dko in antwerpen nie zo goed, maar waar ik muziekschool volg is het zeer goed. Mijn lerares is gewoon de beste in de hele wereld!! Ze geeft trouwens serieus les, want ze is internationaal bekend. En het is een super lieve.

Ze moest werkelijk vechten om deze job te krijgen, en iedereen die haar help ben ik werkelijk dankbaar, want zij heeft mijn hele wereld verandert. Ik zie haar zelf als mijn (tweede) moeder, omdat we elkaar zo goed begrijpen.

Nu zijn mijn 9 jaren gedaan. Maar muziek blijft mijn passie, zij heeft een klein vlammetje verandert in een werkelijk vuur. Ik ga zelf mogelijk muziek verder studeren. En hopelijk kan ik andere kinderen hun vlammetje ook aanwakkeren.

Personen zoals jij hebben dat gevoel niet als je muziekspeelt, als je denkt aan je instrument. Ik voel letterlijk vlinders in mijn buik. EN DURF HAAR GEEN PARASIET TE NOEMEN!!!! Want zij zou zelf overuren doen en tijd maken voor mij, hoewel ze er niet betaald voor krijgt.

 

Nu jij.... Heb je een werkelijke reden dat je er zo over denkt? Of was je gewoon niet goed genoeg?


Gast

#450 Re:

2013-01-08 10:56

#126: Rhea -  Kunstonderwijs, zowel voor volwassenen als voor kinderen, zorgt ervoor dat de kosten voor de gezondheidszorg voor veel hedendaagse ziektes, oa depressie, allerhande reumatische ziektes, auto-immuunziektes, ... al bij al nog vrij beperkt blijven doordat er een uitlaatklep en een sociaal vangnet worden gecreëerd. De kosten voor de verhoogde gezondheidszorg zullen veel meer stijgen dan de besparingen in het kunstonderwijs ooit zullen kunnen opleveren! Zelf chronisch ziek en lid van een patiëntenvereniging heb ik meer dan voldoende bewijs hiervoor.