Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie

Quoted post


Gast

#51 Re: Re: Re: Re: Re: maatregelen tbv dyscalculie leerlingen

2014-11-01 07:51

#48: Onzin V - Re: Re: Re: Re: maatregelen tbv dyscalculie leerlingen 

 Beste meneer Onzin. Ik heb u reacties met interesse gevolgd. En als ik de lijn van u gedachten volg begrijp ik wat u probeert over te brengen. Aan de andere kant ben ik het levende bewijs dat ik het in onze maatschappij meer dan prima red. Ik kan geen som boven de 10 maken.

Ik kreeg echter wel de mogelijkheid om te studeren. Ik heb een ontzettend leuke baan waar ik geen cijfer bij hoef te gebruiken. Want als je niet kunt rekenen kies je iets waar je wél in uitblinkt. En iedere keer als ik tegen iets aanloop waar je bij moet rekenen, is er mijn fantastische computer, de accountant, vrienden en famillie en natuurlijk mijn echtgenoot, die met alle liefde dat deel voor hun rekening nemen.

En meneer Onzin, ik ben nu gelukkig, omdat ik in mijn leven stappen voorwaarts kan zetten zowel geestelijk, als materieel. Dat had ik niet gekund, als ik een opleidng had moeten volgen, die niet bij mijn mogelijkheden paste. Mijn ondervinding is dus dat je in deze maatschappij je prima zonder rekenen kunt redden.

En dan nog een klein, heel belangrijk punt, wat u schijnt te vergeten. Onze maatschappij is een kennis maatschappij. Daar ligt onze kracht. De rekentoest elimineert heel veel talent op heel veel andere gebieden dan rekenen.

Is dat slim of onzin? Meneer Onzin, u mag kiezen.

Reacties

Onzin VI

#55 Re: Re: Re: Re: Re: Re: maatregelen tbv dyscalculie leerlingen

2014-11-01 09:02:00

#51: - Re: Re: Re: Re: Re: maatregelen tbv dyscalculie leerlingen 

Ik ben blij voor u! Er zijn zelfs mensen die het prima redden zonder veel onderwijs. Weet u hoeveel O-levels (zeg: de Engelse mavo diploma's) de Beatles bij elkaar samen hadden? En ik ken nog wel meer voorbeelden. Maar dat zijn de uitzonderingen, die mensen redden het in de (kennis)maatschappij ook op eigen kracht.

Maar voor de overgrote meerderheid geldt: zonder rekentoets (en natuurlijk het daarbij behorende rekenonderwijs) ben je volstrekt overgeleverd aan anderen die wél genoeg rekenkennis in huis hebben.

Ik kom dus voor de zwakkeren in deze op, inclusief lln met dyscalculie. De rekentoets beschermt hen. Pleiten voor afschaffing van de toets voor deze categorie is dus feitelijk: de macht schenken aan de sterkeren.