Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie

Quoted post


Gast

#54 Re: Re: Re: Re: Re: maatregelen tbv dyscalculie leerlingen

2014-11-01 09:01

#48: Onzin V - Re: Re: Re: Re: maatregelen tbv dyscalculie leerlingen 

 Uit uw reactie meneer onzin blijkt wel dat u het niet helemaal begrijpt.

"dan maar een niveautje lager " en dan maar een 2F toets ?

Er is geen alternatief voor deze kinderen ze kunnen niet dan maar een niveautje lager want dan is de toets nog te moeilijk dus ze moeten 4,5 of 6 niveaus lager .

Daar gaat het om!

Kinderen met een VWO niveau die alleen op praktijkonderwijs een diploma kunnen krijgen .

Ik denk dat je wel kunt vast stellen dat voor kinderen met dyscalculie de F1 toets het maximale is wat haalbaar is . En dat ligt echt niet alleen aan de kinderen de toets klopt voor geen meter.

En dan komt er nog bij dat deze kinderen al jaren kampen met rekenproblemen die ook in hun leven meespelen, ze zijn onzeker en zien dat de rest van de klas beter is op rekenen en het lukt hun niet .

Ze oefenen en oefenen totdat ze een rekenangst ontwikkelen en ga dan nog maar eens onder tijdsdruk een toets maken.

 

Reacties

Onzin VII

#56 Re: Re: Re: Re: Re: Re: maatregelen tbv dyscalculie leerlingen

2014-11-01 09:17:19

#54: - Re: Re: Re: Re: Re: maatregelen tbv dyscalculie leerlingen 

Vwo is voor de aansluiting met het universitaire onderwijs. Daar moet je kunnen rekenen. Dat geldt zelfs voor aanstaande juristen, psychologen, sociale wetenschappers in het algemeen. Die moeten ook cijfermatig (onderzoeks)materiaal op hun waarde kunnen beoordelen. En dan heb ik het nog niet eens over de waarde van rekenen voor de kritische burger.

Ik snap niet waarom hier een uitzonderingspositie voor Rekenen wordt geclaimd. Ook Nederlands, Wiskunde en Engels zitten immers in de slaag/zak-regeling. Geen voldoende voor Nederlands en dan door naar het universitaire onderwijs? Onvoldoende Engels en naar studies met voornamelijk Engelstalige boeken? Ik hoor daar hier niemand over. Terecht! Waarom dan wel over dat rekenen? Een basiskennis dient ter bescherming van uw kinderen. Zie ook mijn andere bijdragen.

Als 3F te hoog gegrepen is, dan is er ook nog 2F. Zelfs over een niveau lager wordt, voor vmbo-bb, nagedacht. Hoe makkelijk kan de overheid - die mede tot taak heeft haar burgers te beschermen - het u maken?