Ik steun Studenten voor Rechtvaardigheid in Palestina (SRP)

Golda Meir

#51 Lees dit!

2015-01-20 08:57

De Deense psycholoog Nicolai Sennels heeft – op basis van zijn uitgebreide ervaring met het behandelen van moslimjongeren – vier belangrijke patronen geïdentificeerd om het gedrag van moslims te begrijpen en hoe die omgaan met Westerse invloeden:

 

Woede

Westerlingen zijn opgevoed om van woede te zien als een teken van zwakte, onmacht en gebrek aan zelfbeheersing.
In de islamitische cultuur echter wordt boosheid gezien als een teken van kracht. Voor moslims is agressie een manier om respect te krijgen.
Als we foto’s zien van bebaarde mannen die woest heen en weer springen en in de lucht schieten, moeten wij ons realiseren dat dit rolmodellen zijn van acceptabel gedrag.

 

Zelfvertrouwen

In de westerse cultuur blijkt zelfvertrouwen uit het kunnen omgaan met kritiek en daarop rationeel kunnen reageren. Wij worden opgevoed met het idee dat mensen die snel boos worden door kritiek vermoedelijk onzeker en onvolwassen zijn.
In de islamitische cultuur is het tegenovergesteld. Het is eervol om agressief te reageren, om te strijden, om critici bang te maken zodat zij zich terugtrekken en om te gaan vechten, ook als dit kan leiden tot een gevangenisstraf of zelfs de dood.
Zij zien niet-agressieve reacties op bedreigingen als een teken van een kwetsbaarheid die moet worden benut.
Ze hebben niet geleerd om een rustige respons te interpreteren als een uitnodiging tot het aangaan van een dialoog, diplomatie, debat, compromis of vreedzame co-existentie. Juist het tegenovergestelde.

 

Gevoel van controle

In de westerse cultuur zijn we opgevoed om een innerlijk gevoel van controle te hebben. Dit houdt in dat wij onze eigen innerlijke emoties, reacties, beslissingen en standpunten zien als de belangrijkste besluitvormingsfactor in ons leven te zien. Er kunnen omstandigheden zijn die onze situatie beïnvloedt, maar uiteindelijk is het ons eigen oordeel van een situatie en de manier hoe wij daarmee omgaan. Dit leidt tot een grote eigen verantwoordelijkheid en motiveert mensen om hun eigen problemen op te lossen.

Moslims worden opgevoed met een extern gevoel van controle. Het blijkt uit het voortdurende gebruik van de term inshallah (“Als Allah het wil”) als het over de toekomst gaat. Veel aspecten van het leven worden bepaald door eeuwenoude tradities, de clancultuur en de leiders van de clan. Dat laat weinig ruimte voor individuele vrijheid.
Individueel initiatief wordt soms zelfs zwaar gestraft. Dat leidt er toe dat als dingen fout gaan, het altijd de schuld van anderen is, of van de situatie.

 

Identiteit

Tot slot speelt identiteit een belangrijke rol. Westerlingen wordt geleerd om open en tolerant te zijn tegenover andere culturen en religies en om daarvan te leren. Daardoor zijn wij minder kritisch op negatieve aspecten.

Moslims echter wordt geleerd dat ze superieur zijn, en dat alle anderen zo slecht zijn dat Allah hen na hun dood naar de hel zal sturen.

 

Foute zet van Obama

In juni 2009 ging de toen net gekozen president Obama naar Egypte waar hij een uitspraak deed die een verkeerde verwachting schiep in de Arabische wereld: “Ik beschouw het als een deel van mijn verantwoordelijkheid als president van de Verenigde Staten om te vechten tegen negatieve stereotypen van de islam, waar zij zich ook voordoen.”

Obama suggereerde daarmee ten onrechte voor de islamitische wereld dat hij de media in Amerika onder controle had – zoals de dictators in de Arabisch-islamitische landen.

Het typeert de westerse neiging om al te vergevingsgezind zijn als reactie op islamitisch slachtofferdenken. Het is de psychologische koevoet om juist meer moslimgeweld op te roepen.

 

Conclusie

Men kan islamisten niet verzoenen met een seculier systeem van wetten. Ze kunnen de Westerse aanwezigheid in de Perzische Golf of het bestaansrecht van Israël niet tolereren.
Ze kunnen de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van godsdienst, of de vrijheid voor vrouwen niet accepteren. Kortom, hun eisen zijn onverenigbaar met de moderne wereld.

Wat wij ons zouden moeten afvragen is waarom wij eigenlijk allerlei extremisme in de wereld zouden moeten goedpraten? Waarom zouden wij daaraan toegeven, terwijl die alleen maar erop gericht is om elke kritiek op de radicale islam te verwerpen als godslastering?

Die toegeeflijkheid zou namelijk wel eens het beste kunnen verklaren waarom Arabieren zo snel beledigd zijn.

Golda Meir

#52 Lees dit eens..........

2015-01-20 09:34

De studentenactiegroep 'Studenten voor Rechtvaardig Palestina (SRP)' aan de VU was de laatste dagen veel in het nieuws. Zij wilden daar aan de VU een ‘debat’ houden over hun pleidooi voor 'VU Israël-vrij'. De VU stemde aanvankelijk ermee in. Na veel protest is het debat buiten de muren van de VU gehouden. Een VU-studente berichtte mij haar relaas en haar ervaring met de universiteit over het thema. Het blijkt verder te gaan dan alleen dat ene debat. Het is breder.

"Als student op de VU valt me al jaren op dat de VU er een apart beleid op nahoudt als het gaat om het Midden-Oosten. Zo bestaan er verschillende vakken waar dit soort problematiek aan de orde zouden moeten komen. Echter kiest de vakgroep volkenrecht ervoor om alle conflictgebieden niet in de cursus te verwerken. Ik heb hen drie jaar geleden gevraagd waarom. Hun antwoord was toen dat zij dat niet durfden, om conflictsituaties op de VU te vermijden. Zo beperken zij zich tot het China-Japan conflict over een paar eilandjes. En Latijns-Amerika. Ik heb aangegeven dat ik dit een gemiste kans vond. Wat ik wil aangeven is dat de VU door zich neutraal te willen opstellen en conflictvermijdend willen zijn juist de agressieve partij onbedoeld steunt. En de kans aan zich voorbij laat gaan om de studenten volledig te informeren en zelfstandig te laten nadenken zodat ze een eigen mening kunnen vormen gebaseerd op feiten in plaats van populistische kreten. Daar ik mijn papiertje nog niet in handen heb, heb ik besloten deze strijd niet met ze aan te gaan."

Niet gering. Het zijn ernstige ontwikkelingen. Een school in Heemskerk die excuses aanbiedt voor een adhesiebetuiging met ‘Je suis Charlie’, een joodse school die de deuren sluit uit gevoelens van bedreiging, Joden die hun keppeltjes en hun Davidster verbergen, en een universiteit die haar onderwijsprogramma inperkt uit angst. What’s next?

Thomas Hofland
De auteur van deze petitie

#53 Re: Duizenden doden

2015-01-20 10:18

#12: Vrede - Duizenden doden 

 We roepen graag op voor een demonstratie tegen al dit geweld. Wij focussen ons echter op de Israëlische apartheid zoals dat ook werd gedaan met Zuid-Afrika tijdens de apartheid daar. Net als toen is het een drogrede om te zeggen dat onze actie niet-legitiem is omdat we niet ook (!) ander onrecht bestrijden. Je geeft hierme ook indirect toe dat we tegen Israëlisch onrecht strijden en we zien dat als een compliment. Dank daarvoor.


Gast

#54

2015-01-20 10:24

Geef ook niet-dtudenten mogelijkheid te ondertekenen. Ik heb nu zelf ondertekend met mijn eigen beroep en opleiding.

Mvg Hester Visser
Voetreflexzonetherapeut
A. Noniem

#55 Re: Re: Duizenden doden

2015-01-20 12:22

#53: Thomas Hofland - Re: Duizenden doden 

 De mohammedanen in het midden oosten zijn de enigen die apartheid nastreven, wereldwijd!

Israel; the last fortress against world Islam domination

#56 Re:

2015-01-20 19:03

#1: -  

 Eens Jodenhaat, altijd Jodenhaat. Gelukkig is deze "beweging" geen eens een blaffende hond, laat staan bijtende hond. Deze slappe NSB variant is niets meer dan een kakelend kuikentje.

Crusaderjihadizionist

#57 Religie

2015-01-21 23:18

Het is toch zot omdat er in je religieuze boekje staat dat dit stukje land van jou is dan maar alle anderen er uit te trappen.  

en het argument het was al joods land sinds salomo en david is ook loos, geef de romeinen dan hun rijk terug of de hohenzollers hun pruisen. (of duitsland sudetenland), en de grieken het complete westen van modern aziatisch turkijke. of dan terug naar de ottomanen. Maar trap geen mensen uit hun huis, dat doe je niet.

en anti israel argumenten zijn geen anti semitische argumenten want de palestijnen(bestaande uit christenen, joden en moslims) zijn net zo goed een semitisch volk. Het zijn verdomme broedervolken, en ik snap niet waarom men elkaar altijd zo aanvalt. En beide semitische volken (en anderen) komen allemaal uit die streek, en zijn niet/nooit louter joods geweest.
(bijvoorbeeld de Carthagers, je weet wel met hannibal en zijn olifanten. Zij stammen af van de feniciërs ook een semitisch vok, broedervolken van de hebreeën en arabiërs)


Maar voor de zekerheid, pro-palestina is niet pro-hamas wat je ook probeert te stellen.
Anti-palestina is dus in zekere zin ook een vorm van anti-semitisme omdat een palestijn (en elke arabier ook) semiet is. (aldus de geschiedenis leer).

Sabine Sterk

#58 Re: Re: Duizenden doden

2015-01-22 16:34

#53: Thomas Hofland - Re: Duizenden doden 

Geen land dat zo Vrij is voor iedereen als Israel. mannen en vrouwen zijn gelijk.. gaan het leger in.. Homo's mogen zijn.. zelfs transsexuelen.. zijn  gelijk.. .blank, zwart, vrijheid van ras, van godsdienst.. je hebt moskeeen.. enz.. de enige plaats waar apartheid heerst in Israel dat is de Gaza strook die bezet wordt gehouden door de Palestijnen... en die weigeren dat aan Israel terug te geven.. daar is een vrouw niet gelijk. .daar mag geen Jood komen.. dus ja.. als je tegen de apartheid strijd.. strijd je zij aan zij met Israel.. en  help je Gaza weer terug te geven aan Israel


Gast

#59

2015-01-30 21:38

Ik erger mij al vele jaren aan het onrecht dat de Palesteinen word aangedaan en het meten met twee maten zoals continu gedaan wordt ten opzichte van Israël en de Palesteinen. Er is al lang gekozen voor een twee staten oplossing, maar deze zal er nooit komen als dit niet afgewongen wordt. Israël zal serieus mee moeten werken aan deze oplossing en anders moeten dezelfde sancties getroffen worden als bijvoorbeeld destijds tegen Servië. Indien nodig totale isolatie, aanklachten van oorlogsmisdaden, enz.
Super dat deze studenten zich inzetten voor het Palesteinse volk!

Gast

#60 anti Palestina

2015-02-04 09:48

Schaamteloze actie, het is duidelijk waar het naar toe gaat hier in Nederland en dat Joden alleen omtrent dit soort malloten die zeggen geen geweld te gebruiken maar diep in hun hart juichen zodra er weer een Jood vermoord of vertrekt uit hun omgeving. Gaza is niet te vergelijken met wat er in de concentratiekampen is gebeurd, jullie weten wel, de grootschalige vernietiging van het Joodse volk wat volgens velen een fabeltje is terwijl er duizenden foto`s, en films het tegendeel bewijzen. Volgens jullie leven er een half miljoen mensen in Gaza. Een half miljoen, dat betekent dat er voldoende voeldsel en drank binnen komen. De zoveelste propaganda om maar vooral Israël te demoniseren, en wat doet Hamas? Tunnels bouwen en raketten plaatsen en deze afvuren richting Israël, dat zich godzijdank kan verdedigen via hun Iron Dome systeem. Een feit wat tegenstanders gebruiken dat het maar om duizenden zielige raketjes gaat. Nooit en te nimmer gaat de staat Israël tenonder. Mocht dat ooit gaan gebeuren dan zet Israël operatie Samson in, algehele vernietiging door kernwapens, zoals Samson tenonder ging samen met de Filistijnen, zo zal de islamitische wereld vernietigd worden, een tweede Holocaust veroorzaakt door anderen zal er nooit meer komen. Wen er maar aan dat Israël altijd zal blijven bestaan, misschien nooit in vrede, maar dat stukje land waar 16 miljoen mensen wonen, wat ooit een woestijn was, zal blijven bestaan. 


Gast

#61 Re:

2015-02-04 09:50

#59: -  

 En zo erger ik mij mateloos aan mensen zoals u die domme uitspraken doen. En heeft de actie geholpen? Hahaha een zielig aantal handtekeningen. Dom dom dom.


Gast

#62 Re:

2015-02-07 14:27

#4: -  

Joodse Israëliër is net zoiets als katholieke Nederlander. Ik ben niet tegen de joden, maar tegen het geweld van de Israëliërs. Dat de meeste Israëliërs het joodse geloof belijden staat daar los van.

Als je ageert tegen de joden resp. joodse Israëliërs dan word je snel beschuldigd van antisemitisme. Ageer je tegen Israëliërs, geef je ze in ieder geval niet de kans om je te beschuldigen van antisemitisme.

verwondering

#63 Re:

2015-04-14 07:55

#1: -  

Ben ik nou gek? Het is moord en doodslag en vernietiging van hun eigen cultuur en erfgoed bij de moslims, de goede te na. Gaza vormt hierop geen uitzondering. Schandalig wat ze hun volk aandoen. Waarom hebben hun moslimbroeders de Palestijen niet opgenomen in hun landen als burger? Omdat Palestijnen als onzuivere arabieren worden gezien, door de vermenging van expats door de jaren heen! Schokkend hè! Als Egypte huizen afbreekt voor een veilige gesloten grens met Gaza, met niemands land hoor ik niemand. Schokkend hè! Dat Gazanen met zelfbestuur en vele miljoenen aan hulpgeld nauwelijks iets opbouwen. ? en vooral Nederlandse Marokkaanen verontwaardigt zijn terwijl hun thuis land zelf de westelijke Sahara al jaren bezet. Ik weet het ik ben gek, ik snap de wereld niet.