Verdubbeling inschrijvingsgeld DKO: Nee! Brief aan Minister Smet


Gast

#251

2012-12-07 13:19

Als het de bedoeling is van de overheid om zowat alle amateurkunstenaars hun plezier en creativiteit te ontnemen, is ze goed bezig !! Wie hoest er nu in godsnaam meer dan €300 op voor een cursus AMV en het aanleren van een instrument (dat instrument is op zich al een hele investering). Ik vond de bijna €200 van dit jaar al een serieus bedrag...
Hopelijk komt men tot inkeer. Hervorming kan goed zijn, maar niet als ze iedereen de kans ontneemt om zich cultureel te ontplooien. Cultuur is al niet de meest gesteunde sector... en voor iedereen die zich met cultuur bezighoudt is het in deze tijden al knokken om boven water te blijven.
Denk dus nog maar eens goed na, mijnheer de Minister, of uw voorstel tot het verhogen van het inschrijvingsgeld DKO wel zinvol is en niet eerder contraproductief gaat werken...
Pelsie

#252 Aan minister Smet

2012-12-07 14:08

Wil de minister meer hangjongeren op straat?
Weet hij ook niet dat muziek 'de zeden verzacht'?
Volgens mij is hij zelf nooit naar een muziekacademie geweest!
Job

#253 Mooie toekomst

2012-12-07 14:20

Onze asociale minister misdraagt zich nu wel heel erg, wat willen onze wereldvreemde ministers ? Opstaan, in de file gaan werken met je auto die buitenaards belast wordt, je bek houden op je werk en blij zijn dat je werk hebt, terug in de file naar huis, thuiskomen en een kaars aansteken want electriciteit is te duur, de houtkachel aan want ook gas is onbetaalbaar geworden, als de kaars uit is gaan slapen om morgen weer hetzelfde ritueel te ondergaan oh wee als je aan ontspanning doet, sport, cultuur, hobbyclubs worden verboden want je zou wel eens verder kunnen nadenken over het leven en dat willen onze geldbazen niet. Werken, belastingen betalen en vooral uw bek houden....

Gast

#254

2012-12-07 14:39

verdubbeling inschrijvingsgeld = halvering inschrijvingen...

Gast

#255 Re: Re:

2012-12-07 15:34

#214: jo - Re:  

 

Dag jo , 5 privélessen voor 203€ is wat aan de dure kant. Surf eens op 'goedkope gitaarlessen' en je zal merken dat de concurrentieprijs nu op 10€ VOOR EEN UUR ligt. Nu het inschrijvingsgeld optrekken en de weken in net schooljaar tellen en je ziet onmiddellijk dat het DKO elke aantrekkelijkheid verloren zal zijn. Binnenkort is het in Rusland bijna beter. Alstublief STOP dit decreet NU!!!!!! er is bijna NIETS goed aan , het is absoluut OVERBODIG en NIEMAND heeft dit gevraagd: De kunstenaar heeft OOK recht op bescherming tegen discriminatie en vernederingen!!!!!!!!
Crush

#256

2012-12-07 15:48

Blij dat er mensen zijn die initiatief nemen om vreselijke beslissingen zoals deze proberen tegen te houden. Nog 'blijer' zal ik zijn als deze petitie door massaal veel mensen ondertekend wordt om gewicht in de schaal te leggen! Do the right thing zou ik zo zeggen!
Victoria

#257 Re: Re: n,

2012-12-07 16:56

#6: Bert Lietaert - Re: n,

Fantastisch geformuleerd. Ik zou het niet beter kunnen. Volkomen met je eens.


Gast

#258 ?

2012-12-07 17:40

muziek moet er zijn voor heel het leven
mijn gitaar is heel belangrijk voor mij
en niemand zal mijn kunst afnemen !!!!!

Gast

#259 ?

2012-12-07 17:45

als je er iets voor doet
dan doe je het meestal goed
maar als dat dan nog afgepakt word
of niemand meer de kans geeft is het heel erg
vanavond moet ik naar de muziekles en ik zal iedereen overtuigen !
ja , als je er voor gaat
is dit goed
maar daarna achter je rug
kun je erniet meer voor gaan ze hebben je het afgepakt
als ze dat willen
amai

de gitaarklank in mijn hoofd
als ik het niet meer zal horen dan zal dit altijd pijn zijn
echte pijn
maar mijn gitaar en muziek zal er in het leven moeten zijn
Tekenen

#260 inschrijvingsgeld

2012-12-07 17:55

Beste,
Zelf ben ik nu op pensioen, en ja eindelijk heb ik de tijd of liever de vrije tijd om mijn hobby (tekenen) in het SASK academie te Roeselare te vervolmaken. Het inschrijvingsgeld bedraagt nu al 250€ komt daarboven op dat de Stad Roeselare ons eens laat betalen voor het parkeren voor ons voertuig 150€ op jaarbasis. Dus kost mijn cursus nu 400€, laat staan dat het zou verdubbelen. Nu moest Mijnheer Smets toch van plan zijn het gekke idee door te drijven, zou ik zeker afhaken en de lessen niet meer kunnen. Dus bedankt aan onze mooie jongen Mijnheer Smet Minister.
Groeten,
John

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-12-07 20:49


Da KapricciO

#262 Re: n,

2012-12-07 20:50

#1: jos - n,

U geniet ongetwijfeld van een lied op de radio tijdens uw arbeid. Of van een concert tijdens uw vrije tijd, een festival misschien? Of een klassiek concert, in het beste geval kijkt u een cartoon met uw (klein)kind, gaat u ermee naar een museum of laat u het een boek lezen... In alle geval zitten er duizenden uren werk in gelijk welke vorm van kunst dat het en de mensen in uw omgeving ervaren. Ikzelf ben een student aan een conservatorium en ben in de run naar mijn laatste examen/project. Daar zitten nu al (dat weet ik want ik hou het bij) een kleine 1000 uren werk in. STUDIEwerk. Daarmee wil ik zeggen, voor er iets van mijn muziek uitvoerbaar (en dus "van-genietbaar" is voor u), en ik zit nog niet in de helft. Reken maar eens uit. 1000 Betaalde van uw ongetwijfeld harde arbeidsuren... Ik sta elke dag om 6u op en ga om 23u slapen. Dat is tijd om te studeren (op mijn instrument weliswaar), naar de les te gaan en met alles in orde te zijn. En BTW, vrije tijd heb ik niet, ik zet niet uit zoals een het een student betaamt want daar heb ik geen tijd voor. In het weekend werk ik aan mn thesis, zoek ik concertgelegenheid en ga ik lesgeven. Best dat ik gemiddeld vermogende ouders heb, want een instrument zoals het mijne kost gemakkelijk 30.000 euro + min of meer 1500 onderhoud per jaar.

Uw zin "iedereen zou natuurlijk liever zijn brood verdienen met op een gitaar te tokkelen" houdt dus geen steek. Er zijn er natuurlijk die op een gemakkelijke manier een hitje maken, dat is waar maar dat heeft niets met deze petitie te maken. Het gaat hier over de kans om kinderen en volwassenen een positieve ervaring te laten meemaken vanuit een creatieve insteek. Als u te kortzichtig bent om dat te snappen en het dus voor een luxe te houden, is dat jammer voor u.

Groeten beste man, ik ga nog wat vrije tijd gaan doorbrengen in mijn oefenstudio (op vrijdagavond, om 19:50u).

PS: Mijn klein betoog heeft in se ook niet zoveel te maken met de prijsstijging die er zit aan te komen voor het DKO, maar uw boodschap is zo kort door de bocht...


Gast

#263

2012-12-07 21:19

In kunst mag een land als Belgie niet besparen. We hebben zoveel goede kunstenaars dat komt heel het land ook ten goede. Ik was altijd zo fier te kunnen luisteren naar Belgische en Vlaamse mensen die niet alleen in de Opera maar soms gewoon in een parochiezaal zulke hoogstaande kunst aanboden.Ik zei altijd "dit is alleen hier mogelijk" en zei dat ook dikwijls tegen mensen uit het buitenland. Hopelijk worden al deze inspanningen niet door de politiek kapot gemaakt.Er zijn zoveel andere manieren om te besparen misschien kan de minister eens beginnen in zijn eigen stad en in Brussel één burgemeester aanstellen ipv 19 !!!!!!Dat is pas besparen.

Gast

#264 DKO

2012-12-07 21:20

Super dat jullie dat doen!!!!
Echt waar.
Veel beter
DKO

#265 tof

2012-12-07 21:34

Goe gedaan
echt super da jullie da doen
DKO

#266 Re: tof

2012-12-07 21:34

#265: DKO - tof 

 inderdaad

tof!!!!!

Lili

#267 Re: Re: tof

2012-12-07 21:36

#266: DKO - Re: tof 

 Ik vind ook dat dat niet nodig is da da duurder wordt zeg!!!!!!!!

:) (:  ): :(


Gast

#268 Re: inderdaad

2012-12-07 21:36

#263: -  

 Inderdaad

goe gezegd

student

#269

2012-12-07 22:15

Is het de bedoeling het DKO kapot te maken misschien?


Gast

#270

2012-12-07 23:28

alstublieft, met veel plezier ondertekend

Gast

#271

2012-12-08 06:56

Mijn mama is notenleer lerares als het inschrijvings geld verdubbeld en uren halveren zal zij misschien minder verdienen(want men kiezen goedkopee aternatieven)en dan kunnenik en mijn broers al minder toffe dingen doen krijgen we minder grote cadeautjes, minder reizen en minder uitstappen. dus tegen het plan van pascal smet zeg ik oprecht NEE!
Jozef Van Neckerdael

#272 DKO

2012-12-08 08:58

DKO
We hebben al vele hervormingen gehad
De ene al raarder dan de andere
Niet altijd - mag ik zeggen: zelden? - met respect voor de persoon van de kunstenaar
Een echte kunstenaar zal meestal in zijn kunst vluchten als er donkere wolken komen
Hij zal niet of zelden op straat komen of zijn woede uiten.
Nochtans, in het verleden hebben we al een paar keer meegemaakt dat het zo gortig was dat er toch woede losbarstte: WKO (Werkgroep Kunstonderwijs) in 1987, KOIN (Kunstonderwijs in Nood) in 1995
Zie je, men had de illusie dat men iets kon bereiken, dat het niet hopeloos was.
Deze keer niet. Deze keer zijn de mensen héél stil omdat ze weten dat het nu menens is en ze vluchten zelfs niet in hun kunst. Ze wachten tot de grote mokerslag komt, angstig, radeloos.
Sommige houden “acties”: in de zee springen, dank U wel.
Want , zo blijkt, bij déze hervorming zijn de beleidsmakers blijkbaar niet of heel wat minder voor rede vatbaar.
De hond is los: iedereen mag de kunstenaar beledigen, uitschelden, lui, nutteloos en decadent noemen, potverteerder, afleider van de ziekteverzekeringsgelden, je kan het zo gek niet bedenken.
Je hoort zelfs “Dat ze gaan werken”, alsof het Polen in ‘41 was brr..
Deze keer heeft men niet meer het inzicht om te beseffen hoe hoog opgeleid kunstenaars eigenlijk wel zijn: vaak langer dan psychiaters of magisters in wijsbegeerte om maar iets te zeggen..
Neen, weg ermee, alsof dat de bankencrisis kon oplossen.
Bij Ford Genk ben je je job kwijt, maar je hebt nog je waardigheid in het besef dat je een goed vakman bent . Je hebt tenminste de illusie dat je elders aan de bak zou komen als er maar jobs zouden kunnen gecreëerd worden.
Nu niet, de beleidsmakers zeggen dat jouw vak niet deugt, geen vak is: een vak waarin je véél, véél meer dan iemand anders geïnvesteerd hebt:
Je ganse jeugd, elke avond, elk weekend.
Daardoor loop je natuurlijk wat buiten het 9-tot-5 circuit en het consumerende nachtleven. Dat begrijpen de tegenstanders van investeren in onderwijs niet, helemaal niet. Je bent een paria, Je wordt vervloekt om je maandagmorgensabbat : dat is vreemd, asociaal, bah kunst, weg daarmee: het bent het ongeluk van de maatschappij, of moet ik het in het Duits zeggen…
Churchill zei: als we besparen op cultuur, waar vechten we dan nog voor?
Je hebt geen huis, je hebt een duur instrument om een zo goed mogelijk kunstenaar te zijn. Zomaar geld aan de maatschappij vragen daarvoor? Vergeet het! Dank U , dat weet elke musicus maar al te goed.
De regering deelt vooralsnog geen Stradivariussen uit.
DEELTIJDS KUNSTONDERWIJS IS VOLWAARDIG ONDERWIJS!!!
Stop verhoging inschrijvingsgelden DKO!!
Stop de Maatschappelijke en Professionele Diffamatie van de kunstenaar!!
Jozef Van Neckerdael
(niet dié Jos)

Gast

#273 Muziek

2012-12-08 09:43

Ik vind het niet kunnen dat het inschrijvingsgeld en het systeem volledig veranderd, zo is het onmogelijk voor vele om verder te doen met muziek, en muziek is zo iets uniek en je kan het je levenlang doen wat je van weinige hobby's kan zeggen dus aub ontneem ons dit niet

Gast

#274

2012-12-08 09:52

als da zo is stop ik vooral met geld aan de staat te geven door nog les te volgen....

Gast

#275

2012-12-08 11:00

Hopelijk moeten we geen zwarte sponsors gaan zoeken zoals in de voetbal om onze ateliers draaiende te houden.De voetballertjes zijn pas hun drankbonnetjes kwijt aan de belastingen of daar rinkelt weeral de kassa voor de gewone man om te betalen.Kan het nu eventjes niet de beurt zijn aan de grote multinationals om de tekorten aan te vullen. Die profiteren toch al die jaren van het belastingsvrije Belgie voor hen, zoals beschreven in de kranten. Wij kunnen onze kunst niet missen en voor velen zal het er niet meer inzitten na een verdubbeling van het inschrijvingsgeld.