Surfen begint pas bij 7bft!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Surfen begint pas bij 7bft!.


Gast

#76

2014-05-12 08:08

Ik dacht altijd dat Nederland erg was in regeltjes, maar dit slaat alles.
Ter vergelijk, dagelijk vinden er 100den ongelukken plaats in het 'gecontroleerde' verkeer, zelfs met dodelijke ongelukken, en zorgen voor veel meer werk voor hulpverleners dan surfen op zee ooit zal doen.
Geeft de onnozelheid aan betreffende deze regel.

Gast

#77

2014-05-12 08:12

er verzuipen elk jaar minstens 5 mensen aan de zee en ik weet niet hoeveel wielertoeristen er elk jaar het leven laten op de weg,misschien kunnen ze dat ook maar eens verbieden dan, als de veiligheid toch de topprioriteit is

Gast

#78

2014-05-12 08:21

politiekers en decaluwe hou jullie bezig met echte noodzakelijke maatregelen, niet met de boel verzieken. kijk naar je buurlanden ,daar snappen ze het en zijn ze over zulke sporten veel ruimdenkender. bedankt om mijn weekend te verpesten, gelukkig moest ik maar 40 minuten rijden naar frankrijk(dit terwijkl de zee aan men voordeur ligt...frustrerend) maar heb me super kunnen amuseren. en iedereen die ik ken vertel ik heerover ,zeker met de verkiezingen. carl decaluwe+pestmaatregelen+CDV+hahaha

Gast

#79

2014-05-12 08:57

Ik surf niet bij +7 beaufort, ik ken mijn grens. Maar laat iedereen zelf zijn grens eens bepalen! Is gewoon zielig dat onze Belgische ex-wereldkampioen naar het buitenland moet gaan trainen bij de betere dagen. Schaf dan ook maar snowboarden of skieen af, daar een been bij breken wordt als normaal beschouwd.

Gast

#80

2014-05-12 10:59

Graag verwijs ik naar het partijprogramma van Groen, onder het hoofdstuk sport p.293:"Het windsurfen aan de kust, net als de beoefening van andere watersporten (kitesurfing, zwemmen, duiken...)
verdient een positieve beeldvorming. Het moet gefaciliteerd worden d
oor de overheid i.s.m. de clubs, onder meer
door de aanduiding van een aantal afgebakende zones. " Groeten, Klaas

Gast

#81

2014-05-12 11:42

Het kan toch niet dat windsurfers die weten wat ze doen gewoon de vrijheid wordt ontnomen te surfen boven 7bft. Dit is gewoon ridicuul. Tevens ligt het probleem eerder bij kitesurfers, waarbij volgens mij wel brevetten moeten worden verplicht omdat ongelukken op zee meestal deze betrekken. Windsurfen is een van de veiligste sporten betreffende ongevallen tov andere sporten en het verbieden boven de 7bft is voor mij en vele andere fanatiekelingen hetzelfde als de ronde van frankrijk te laten uitrijden op een kinderfietsje. Ik vind dat deze belachelijke regelgeving extra aandacht verdiend!

Groeten jentof


Gast

#82

2014-05-12 11:52

Het is een ziekte van deze tijd... Voor alles en niets moeten er regeltjes gemaakt worden...

Meer vertrouwen, minder regels!
MV+

#83 Superdag in Nedreland

2014-05-12 12:53

Mr Decaluwé bedankt ! !

Ik ben noodgedwongen naar Nederland geweest om te kiten met mijn zoon. We hebben een prachtige dag gehad.
Dankzij Decaluwé hebben we ontdekt hoe fantastich Nederland is.
-Prachtige goed onderhouden wegen fantastische fietspaden alles netjes.
-Bovendien gratis mooie parkings aan de surplaatsen op de dijk
-toiletten netjes onderhouden met wc papier en op het strand
-patrouille met de jeep van de reddingsdienst.
-100 den kiters en windsurfers hebben daar genoten.
-Fantastische beachclubs en restaurants op het strand en dit alles gratis.
Vanuit Antwerpen of Brussel is dit verder rijden.

Om te kiten in België moeten we betalen om lid te zijn van een club om dan tenslotte als het waait aan te kant te mogen blijven.

Hoe komt het dat een land zoals frankrijk met meer de 12.000 km kust en een waterland zoals Nederland met meer dan 450 km kustlijn de veiligheid van windsurfers en kitesurfers wel betrouwen en dat in Belgie met amper 60 km verbod optreed als er wind is boven 7 bft.

Met al het geld dat dit WE verkwist werd aan boten die patrouilles uitvoeren op een lege zee en de patrouilles op het strand door de politie zouden heel wat beter inspanningen kunnen gebeuren om waterrecreatie te promoten en te ondersteunen.
Nu was dit verspild geld met negatieve impact (VERBOD) ipv positief bezig te zijn (PROMOTIE).
Mr Decaluwé heeft zijn kamp gekozen.
Er is geen verbod om op hem te stemmen spijtig genoeg ook niet op de rest van CD& V die hem zijn gang laat gaan, maar de oproep is duidelijk denk ik.

De ongevallen die gebeurt zijn in het verleden zijn echt jammer en deze betreur ik ten zeerste.
Het zijn ongevallen met "kites" maar niet met "kiters". Wat is het verschil?
Een kiter is iemand die les gevolgd heeft en het water op mag na een reeks lessen. De ongevallen die gebeurd zijn waren meestal met mensen die aan het proberen waren op hun eentje of met iemand die er niet voor opgeleid was. Dit zien we echter nog regelmatig in de buurt van onze clubs. Als je deze mensen dan aanspreekt dat dit gevaarlijk is en verboden dan stoppen sommigen maar anderen gaan gewoon door. Ook na het verwittigen van de verantwoordelijken van de club heeft dit geen impact. Dit is WEL een job van de politie.

De 7 bft regel is niet te volgen. Gisteren vanaf 15uur mocht men het water terug op, dit terwijl de wind pas beneden de 7 bft gezakt is om 19u30 en dit enkel op de grafiek van Oostende. Op die van Blankenbergen, Nieuwpoort en Zeebrugge moet men wachten tot 01.30 maandag!
Kijk naar de grafieken op safekiting.be (http://www.safekiting.be/default.aspx)
Je kan de grafiek van de laatste maand of 7 dagen opvragen.

Stoppen de patrouilles misschien om 15u of kort daarna?? Hoe wordt dit gecommuniceerd naar de bedrogen surfers die op het strand staan te wachten (als ze al wachten op enige hoop)??
Het is duidelijk uit dit verhaal dat deze regel geen steek houdt.
In Nederland noch Frankrijk is er dit WE een kiter verongelukt. (ook geen belg Mr Decaluwé ;-)

Nogmaals bedankt Mr Decaluwé vanaf volgend jaar zullen de clubs wel leeglopen dankzij uw en willetje om de media's te halen en dit op de kap van gepasioneerde sporters die op negatieve wijze bestempeld worden van roekeloze waaghalzen. Mr Decaluwé u bent op sensatie gericht en weet dat dit bij de media pakt. Uw onkundigheid op gebied van deze watersporten is gedemonsteerd. Schoenmaker blijft bij uw leest!

U grabelt nu reeds terug door te zeggen dat u de 7 beaufort regel wil aanpassen.
Mr, deze regel bestaat reeds zoooo lang, maar werd echter nog nooit zo strikt gehandhaafd als dit WE, door uw aandringen in de media?
Dit is een vrij tegenstrijdig signaal.

Ik ben de laatste maanden door omstandigheden (een vriend die een huis heeft in het noorden van frankrijk) regelmatig ook daar gaan kiten.
Wat een verschil met belgië geen limiten van 7 bft. Zeer welkom en eveneens prachtige hulpverlening die paraat en competent is! Zonder te spreken over de kwaliteit van het water en de prachtige omgeving!

Ik ben een winsurfer en kitsurfer begonnen als 16 jarige en nu 52 jarig.
Ik heb deze passie mogen delen met mij zoon en beleven fantastische momenten samen.
U kan zich dit helaas niet voorstellen van achter uw bureel.
Mijn zoon is mij geliefd en ik zou hem nooit op het water sturen als ik zou denken dat er gevaar is.
We zijn de laatste 2 winters de meest woeste elementen (wind en golven) gaan opzoeken in het puntje van Bretagne) We zijn samen het water op geweest in golven van 6 meter hoog en hebben gekite tot windsnelheden van 120 km /u. U hebt wellicht van de stormen in Bretagne gehoord deze winter?
De dagen dat het teveel was zijn we niet op het water geweest. We zijn niet gek!
We hebben geen betuttelde regels nodig!
Als u dan toch wil helpen, stuur uw mannen gerust als we iemand vinden op het strand die uit onwetendheid roekeloos bezig is en die ondanks onze wijze raad hiermee niet wil stoppen.

Hoogachtend
MV+
koen

#84 don't kill our passion please !

2014-05-12 13:17

Gaan jullie binnenkort alle sporten verbieden waarbij er enig risico verbonden is?
En maar praten over maatregelen om de kust aantrekkelijker te maken voor de jeugd, en maar praten over de povere conditie en het groeiende probleem van obesitas bij de jeugd.
Het zou beter zijn om tot een werkbare oplossing te komen in samenspraak met de surfclubs, in plaats van dergelijke pest-maatregel in te voeren.

Gast

#85

2014-05-12 13:23

Laat de wet maar snel veranderen.
gast

#86 Foute benaming

2014-05-12 13:59

Ik blijf het als windsurfer wel erg vervelend vinden dat de media gaan onderscheid kan maken tussen kite en windsurfers. Telkens als er weer een kite surfer in de problemen komt of verongelukt, word de benaming surfer gebruikt. Hierdoor gaat de reputatie van de windsurfer er ook aan en zijn wij straks de dupe van de vele veroorzaakte problemen door kitesurfers... Afgelopen zondag is er wederom een kitesurfer ernstig verongelukt in domburg. Ook deze werd vernoemt als surfer:$


Gast

#87

2014-05-12 14:08

Er moet enkel een moter van de redders aanwezig zijn op zee dat is mijn menig en das all .we moet voor sport zijn niet tegen. . Als een wielrener van een klif rijd 100 per uur of dood rijd geen probleem . Maar de surfers ... doe een beetje normaal e

Gast

#88

2014-05-12 14:33

de bureaucraten weten niet wat er op zee gebeurt en geef bij ev. besprekingen aub toch ten minste de betrokken partijen degelijk inspraak. er zijn al genoeg dwaze regels en reglementen in dit over-gereglementeerd KLEIN landje.

Gast

#89

2014-05-12 14:43

Honteux que vous voulez arretez qu'on s'amuse notre sport a besoin de vent sans vent on s'ennuye donc laissé nous naviguer dans n'importe qu'elle conditions des fois je navigue dans les 40n ce n'est pas pour ca que c'est plus dangereux. Chacun c'est ses limite donc laisser nous naviguer. Merci
MV+

#90 Re: Foute benaming

2014-05-12 15:02

#86: gast - Foute benaming

Heb je zelf al gekite, ken je de gevaren?

Als windsurfers dan nog eens op kitesurfers gaan schieten zal het probleem zeker opgelost geraken! Thx voor de opbouwende comment. Zeker dat onze gouverneur daarvan acte neemt!

Ik heb 25 jaar windsurfd van de belgische kust tot hawaii en kitesurf sinds 12jaar. Beide sporten hebben hun risico's en respect voor je limieten zijn nodig voor beide sporten.


Gast

#91

2014-05-12 15:18

Ik ben 50+ en heb heel mijn leven gewindsurfd (>25j) en gekitesurfd (>12 j).
De 7bft regel brengt niets anders dan verzuring en die is er al genoeg! Dit is VERBOD en is NEGATIEF
Sport heeft PROMOTIE nodig en POSITIEVITEIT.
Goede campagnes om duidelijk te maken wat de sport is. Op de nederlandse stranden staan waarschuwingsborden die strandgebruikers informeren over de gevaren van de strandsporten idem in frankrijk. Goede omkadering helpt.
De meeste ongevallen gebeuren met mensen die een kite eens willen "proberen" op hun eentje.
Het lijkt allemaal zo eenvoudig maar dat is het niet! Deze mensen moet men beter positief benaderen en begeleiden en beschermen tegen zichzelf. Dit zou veel helpen.
Een ongeval kan altijd wel gebeuren, ook met iemand ervaren. Het is niet daarom dat men alles moet verbieden ! !

Gast

#92

2014-05-12 15:31

ongevallen gebeuren overal moet men dan alles verbieden?
Hier een voorbeeld: dramatisch dom te zot voor woorden een prof renner platgereden door een bus? Kan dit in ons land? Wat moeten we dan verbieden? Bussen, fietsen...hoeveel fietsers verongelukken nochthans elke dag !??

Hier het artikel:
Tijdens een training bleef de 27-jarige wielrenner vermoedelijk met zijn voorwiel steken in een oud treinspoor waardoor hij ten val kwam. Een lege lijnbus kon de renner toen niet meer ontwijken. Toegesnelde hulpdiensten konden niets meer voor Goddaert doen. De renner was op slag dood.
Profrenner Goddaert was sinds 2008 profrenner. Vijf jaar geleden werd hij derde op de Belgische Kampioenschappen, in 2012 werd hij tweede achter Tom Boonen.
Dramatisch en wat doen we eraan?
En de kusttram?
Hoeveel slachtoffers heeft die al gemaakt?? Verbieden die handel? en wat doen we eraan.

Surfers pesten dat trekt blijkbaar media aandacht!
Walgelijk dat een politicus deze ongevallen misbruikt voor zijn promotie ! !
Hij wil de 7 bft wet (die al jaren bestaat) wel herien hoor maar gaat nog even keihard knallen in de media hoe hij de redder is van alle surfers dit WE en hoe??? Door ons belastingsgeld te verspillen aan onnodige patrouilles in dit gevaarlijk stormweer (wie brengt wie in gevaar ! !? Alsook belastingsgeldt uit te geven aan extra politie patrouilles.
Alle surfers wind en kite waren in frankrijk of nederland. Volgend jaar kunnen de clubs aan de kust sluiten! Dankzij U meneer Decaluwé

Gast

#93

2014-05-12 15:56

Laat mensen met kennis van zaken een mening vormen. Denk niet dat je zomaar over alles iets zinnigs kan zeggen. Informeer u eerst grondig, dan zal blijken dat deze regel het enige effect heeft van u hopeloos belachelijk te maken.
steven

#94

2014-05-12 16:05

Zelf geen surfer, maar laat de mensen spelen, gvd. Al die regeltjes. What's the point? Verboden bergen te beklimmen bij kans op sneeuw? verboden met de moto te rijden als het regent? verboden te fietsen bij gevaar van vallende takken? verboden te reizen naar 'onveilige' landen? Zit het eraan te komen? Ge laat ons stikken, zure mensen. Zogenaamd uit veiligheid. Geef advies en leg de regels uit! Maar respecteer de drang van de mens om zijn grenzen te verkennen.
mevr. Tree

#95 Slecht beleid is schadelijk

2014-05-12 16:19

De argumenten rond kosten van reddingsoperaties (herinner u de koppen dat deze doorgerekend zouden worden aan het individu) en veiligheid van de het reddingspersoneel in harde wind worden een beetje uitgehold door de recente beleidsdaden van de gouverneur. Het is duidelijk dat een weekend zeevaart en landpolitie op repressie focussen kosten met zich meedraagt. Dat de boten nu uitrukken om te patrouilleren in 'harde wind' in plaats van enkel te intervenieren ingeval van een incident lijkt me de risico-exposure van het reddingspersoneel sterk te laten toenemen in de tijd. Voor preventie/de nukken van een gouverneur? Geen noodgeval?
Kosten en risico exposure van de reddingsdiensten gerelateerd aan werkelijke noodgevallen kunnen en moeten tot ware proporties herleid worden aan de hand van statistieken ipv van hypothesen en buikgevoel/profileringsdrang van een beleidsmaker.
Mensen moeten toegang hebben tot de natuur voor recreatie als principe. Wat het weer ook is.
Men kan sensibiliseren. In extreme gevallen ontraden. Maar het recent toegepaste handhavingsbeleid en de onderliggende 7bft wet hebben geen onderbouwing en zijn achterhaald. Men zou even arbitrair een regelgeving met watertemperatuur als leidraad kunnen uitvinden. Zou je zelfs beter kunnen onderbouwen. De sport heeft heeft regels. Mensen hebben verantwoordelijkheidszin. De waaghalzen? Nog niet gezien in meer dan een decennium stormsurfen. Respect voor de elementen? Jawel, bij al die dames en heren die dat schone, sociale en sportieve leven combineren met een stevige en verantwoordelijke job.
Dit is geen ernstig maatschappelijk fenomeen. Laat staan dat het dit soort beleidsrespons nodig heeft. Dit is bijgevolg slecht beleid. En slecht beleid is schadelijk.
mevr. Tree
Gast

#96 Voorstel voor een beleidsinformerende statistiek

2014-05-12 16:27

Rapport dat het aantal NOODinterventies op zee, gerelateerd aan wind/kite/golf bij wind harder dan 7 beaufort over de laatste 10 jaar in kaart brengt vs totaal aantal interventies op zee in dezelfde periode.


Gast

#97

2014-05-12 16:30

TRUE!
mevr. Tree
Gast

#98

2014-05-12 16:51

Mischien ook een hint aan die meisjes&jongens van de vierde macht (media) in het bestel om de reflectie iets verder te duwen dan 'joepie een dagje op 't strand' en wat vage karakters voor de camera te sleuren voor 'de gebalanceerde berichtgeving'?


Gast

#99

2014-05-12 16:57

Wij zijn de ouders van een surfer en vragen ons af wat er allemaal gaande is...ten eerste zou Mr Decaluwe misschien beter eerst een zwemvest verplichten en dan een regeling tussen de clubs waar er wel veilig kan gesurft worden dan zouden onze gasten niet naar Frankrijk of Nederland moeten trekken om toch maar op het water te kunnen.Er mag niet gesurft worden boven 7bft en toch laten ze het bk, gisteren, doorgaan ?!?! Lijkt volledig tegenstrijdig en belachelijk !!Belgie zou beter eens trots zijn op gasten die willen sporten en hiervoor de nodige middelen en maatregelen nemen opdat ze veilig hun sport kunnen beoefenen en beter worden in plaats van te verbieden.Heel triestige bedoening !!Genoeg mooie surfclubs aan onze kust, maar Decaluwe laat ze liever over de grens gaan surfen.Verbieden, zo is zijn geweten vrij ipv wisseling tussen de clubs te regelen waar er wel met toezicht en veilig mag gesurft worden boven de 7bft....veiligheid van onze gasten en beter gevoel ook voor de ouders !!!
Surfers

#100 Re: Foute benaming

2014-05-12 17:44

#86: gast - Foute benaming

Aan de windsurfer die een onderscheid wil maken tussen alle verschillende surfsporten

https://www.facebook.com/swellmagazine/photos/a.104507422122.95410.15652272122/10151767191707123/?type=1

het zijn dus niet enkel de kitesurfers.
We zijn allemaal watersporters, en we moeten elkaar allemaal steunen, of het nu gaat om windsurfen kitesurfen, of golfsurfen, of een andere surfsport die ik over het hoofd heb gezien.
Als we geen front van surfers vormen tegen de debiele regeltjes van de politiek dan zullen we spijtig genoeg nooit mogen surfen boven de 7bft.

Het is aan ons allen, alle surfers van België, maar ook van andere landen, van onze sport tezamen te verdedigen en in een goed daglicht te steken. en als we onder elkaar modder naar mekaar beginnen te smijten gaat dit niet lukken.

en moesten er nog mensen zitten twijfelen voor wie ze moeten stemmen de komende verkiezingen.
Carl Decaluwé is van de CD&V.

en het volgende staat in het Programma van Groen!
http://www.groen.be/sites/www.groen.be/files/uploads/Bestandsbijlages/programma/2014/verkiezingsprogramma_2014_samenbeterdoen_0.pdf

63. Het windsurfen aan de kust, net als de beoefening van andere watersporten (kitesurfing, zwemmen, duiken...)
verdient een positieve beeldvorming. Het moet gefaciliteerd worden door de overheid i.s.m. de clubs, onder meer door de aanduiding van een aantal afgebakende zones.