Nee tegen de plannen voor de Westelijke Ontsluiting in Amersfoort


Gast

#301

2016-09-19 17:06

In deze omgeving is al zo weinig groen. En als er nu ook nog weer meer groen weg gehaald wordt dan blijft er helemaal niets meer over. Van mij krijg je een stem tegen!

Gast

#302

2016-09-19 19:51

Onnodig, drogredenen voor realistie, meer aanbod leidt tot meer gebruik, wordt de nieuwe sluiproute voor kp hoevelaken.
groentje

#303 Re:

2016-09-20 10:12

#301: -  

 Ja, het is te gek voor woorden, ik stem ook TEGEN!!!

Belachelijk gedoe !!!

Enorm tegen nog meer wegen

#304 Re: Re: Re: Ik ben voor.

2016-09-20 10:49

#26: - Re: Re: Ik ben voor.  

 Dit is een petitie tegen de westelijke ontsluiting!

Voorstanders denk eens na over dit citaat

"Pas als de laatste boom geveld is
De laatste rivier vergiftigd
De laatste vis gevangen is
zal de mens vaststellen dat geld niet eetbaar is!"

Een Indiaans spreekwoord die hier wel op zijn plaats is lijkt me.


Gast

#305

2016-09-20 18:22

Ik denk dat nog meer asfalt het probleem niet oplost.

Gast

#306

2016-09-20 18:36

Het is totaal overbodig zoveel te kappen terwijl je er 9 van de 10 keer gewoon kan doorrijden en ik rijd er elke dag als ik naar mijn werk ga en van mijn werk komt, elke dag van de week, en ik sta nooit stil!

dus onzinnig dit!

 

daarbij geldverspilling, van ons he want wij kunnen dit met ze alle straks weer ophoesten ... dus NEE ..laten zoals het is ....


Gast

#307

2016-09-25 09:33

Stop a.u.b. met bos te kappen voor aanleg van nog meer asfalt. Het bos krijg je nooit meer terug en er liggen al meer dan genoeg rondwegen in Amersfoort.
Geert

#308 Reactie

2016-09-25 13:41

Wie nu de petitie ondertekent stagneert de vooruitgang! Dus teken ik niet. Er wordt gesteld dat na de aanleg van de Westelijke ontsluiting extra geluid en luchtvervuiling zal ontstaan. En wat nu als we in 2025 elrktrisch (=groen) rijden? Geen vervuiling en nauwelijks geluid. Regeren is vooruitzien! Nu plannen maken EN uitvoeren, dan hebben we in 2025 een prachtige weg met rust en ruimte in West-Amersfoort EN goede bereikbaarheid. 


Gast

#309 Re: Reactie

2016-09-25 17:26

#308: Geert - Reactie 

Nee, Elektrisch of niet, het plan is de start van een drukke autoweg, snelweg structuur aan deze kant van de stad. Asfalt gaat meer verkeer aantrekken, dat laten de modellen ook zien, en de kans op een slechtere bereikbaarheid dan nu is enorm groot. De tekeningen laten niets moois zien. Alleen een lelijke asfalt gracht in plaats van 100 jaar oude bomen. Dit is geen vooruitgang en geen visie. Slechts kortzichtige jaren 70 asfaltpolitiek. 


Gast

#310

2016-09-25 18:34

Ben tegen alle onzinnige natuurvernietiging
En zeker als het gaat om prestige plannetjes die een probleem oplossen dat er niet is

Gast

#311

2016-09-29 09:08

de verkeersdrukte analyse is verouderd. Een actuele analyse is nodig om het aantasten van zo'n groot stuk natuur te rechtvaardigen. Kies voor milieuvriendelijke alternatieven .

Gast

#312

2016-10-02 14:51

Omdat er veel betere en goedkopere alternatieven zijn;
omdat het niet om de oplossing van een probleem gaat,
maar om de ego van bepaalde projectontwikkelaars/ambtenaren;
omdat het kostentechnisch een groot fiasco is.

Gast

#313

2016-10-11 11:58

Het plan zou een "oplossing" moeten zijn voor een probleem dat nauwelijks bestaat. De berekeningen van de tijdwinst op het traject zijn discutabel en áls ze al kloppen, dan tonen ze vooral aan hoe futiel het allemaal is. De ingreep in het natuurgebied is onevenredig zwaar t.o.v. het verkeersvraagstuk.

Gast

#314

2016-10-12 18:28

Totaal buitensporig plan; dit mag geen doorgang krijgen ten behoeve van al het leven en groenbehoud van en voor Amersfoort(ers).

Gast

#315

2016-10-14 12:42

Een aantal jaar geleden was Amersfoort de groenste stad, ik hoop dat dit ook zo kan blijven!
Peter

#316 zonder sentiment en zonder suggestieve vraagstelling zijn dit de feiten.

2018-08-07 09:52

Westelijke ontsluiting

 

Om de westkant van de stad bereikbaar te houden is het nodig om het tracé langs de Daam Fockemalaan en Barchman Wuytierslaan over een traject van 2,5 kilometer opnieuw in te richten. Op 11 oktober 2016 heeft de gemeenteraad ingestemd met het (gewijzigde) bestemmingsplan Westelijke Ontsluiting.

 

Het nieuwe tracé van de Westelijke ontsluiting gaat straks niet meer door een woonwijk, maar eromheen. Hierdoor wordt het noordelijk deel van de Daam Fockemalaan een autoluwe woonstraat. Door de verdiepte ligging van de weg onder het spoor verdwijnt in de toekomst de huidige spoorwegovergang. Hierdoor wordt de route veiliger. Ook komt er een fietsbrug met veilige fietsroutes aan beide zijden van de weg. De weg wordt ingepast in een groene omgeving. Er wordt geinvesteerd om de ecologische verbindingen te verbeteren, waardoor dieren zich gemakkelijker door het gebied verplaatsen. In de nieuwe situatie is er meer groen ten opzichte van de bestaande situatie.

Het bestemmingsplan is de juridisch - planologische vertaling van het vastgestelde ontwerp van de Westelijke ontsluiting. Dit ontwerp is in overleg met bewoners, bedrijven en organisaties langs het tracé uitgewerkt. Op veel plaatsen zijn maatwerkoplossingen bedacht.

 

dus deze weg is nodig en deze weg is een verbetering, de aanleg zal spoedig starten zodat de bewoners van Amersfoort veilig en schoon verkeer krijgen in hun omgeving. Het groen zal zelfs gecompenseerd worden. 

Groen West
De auteur van deze petitie

#317 Aan peter #316

2018-08-09 19:21

U deelt hier het achterhaalde en onjuiste verkooppraatje opgesteld door de communicatie adviseurs van de wethouder, jaren geleden.

Dit is oud en achterhaald; Er blijkt intussen helemaal geen verkeersprobleem te zijn. Er kan goed worden doorgereden en er is geen reden om aan te nemen dat dit snel zal veranderen. Het verkeersmodel bleek niet juist. Het aanleggen van een nieuwe weg is nu het grootste risico voor de bereikbaarheid door de verkeers aantrekkende werking van meer asfalt. Tevens zorgt dit voor meer luchtvervuiling, te denkend bv aan de 100den kinderen die daar fietsen. De aantasting van de natuur is enorm en het is volstrekte onzin om te beweren dat de natuur en het groen in de stad er beter op wordt. We hebben het over aantasting van natuur bij de Rijksmonumenten en beschermd natuurgebied Birkhoven, bij onze sportvelden en recreatie voorzieningen. Juist in deze tijd en ook met deze nieuwe groene coalitie moeten we zuinig zijn op ons groen in de stad. We worden droevig en boos als er op het gemeentehuis beweerd wordt dat een paar struikjes in een weiland ver weg in soest, voldoende compensatie is. 

Ik weet niet wat uw persoonlijk gewin is bij dit project, maar ik zou u met klem willen vragen breder te kijken dan dat. Wellicht heeft u zich niet verder verdiept in dit project en bent u niet verder gekomen dan dit verkooppraatje. Het is immers ook erg veel informatie. En de tijden zijn veranderd; de noodzaak van het project is weggevallen en de bewoners (en ook de coalitie) kiezen voor groen ipv asfalt. 

gast

#318 Ik ben voor

2018-08-16 21:03

De Amersfoortse politiek is democratisch gekozen en kent een meerderheid die voor is. Daarnaast zijn de procedures doorlopen zelfs tot en met de Raad van Staten. Daarbij is vastgesteld dat de keuze voor de Westelijke Ontsluiting op een correcte en democratische weg is gebaseerd. Dan hoeft nog niet iedereen blij te zijn met de aanleg, maar een keer is het klaar en moeten we verder. De proceskosten en de kosten voor de vertraging hebben nu ook al enorme proporties aangenomen.

Daarnaast kent het project een duidelijke positieve groen-compensatie. Er worden net zoveel bomen geherplant als dat er worden gekapt en deze worden op een plek gezet, zodat er een groene verbinding ontstaat tussen het bosgebied en de Eem. Daarnaast is de nieuwe weg veel veiliger voor de scholieren en sportende kinderen die de DF-laan, het spoor en/of de BW-laan moeten oversteken.

De milieubelasting van de DF-laan eo gaat drastisch omlaag. Deze laan krijgt een geweldige verbeterd beeldkwaliteit. De wijk De Berg wordt een geheel en niet meer verdeeld. Een groot deel van de weg komt buiten de wijk op het oude defensieterrein te liggen.

Daarnaast gaat de verkeersdruk eraf bij andere ontsluitingswegen van dit deel van Amersfoort en Soest. Ik weet nog dat ik eindeloos in de files heb gestaan als ik vanuit bedrijventerrein Isselt naar het westen en/of zuiden van Nederland wilde reizen met de auto. Met allerlei gevaarlijke situaties ter plaatse van de spoorwegovergang en de stoplichten bij de BW-laan en DF-laan.

Groen West
De auteur van deze petitie

#319 Aan Gast #318/ Reactie op #318: Wij zijn voor het kappen met de weg

2018-09-02 18:24

Heel vervelend voor u dat u destijds “eindeloos in de files” hebt gestaan. U bent een pechvogel, want de gemiddelde doorstroomsnelheid op de bestaande westelijke rondweg is gemiddeld 36 km/u in de spits; véél hoger dan de 25 km/u waarvoor de provincie Utrecht haar miljoenensubsidie wil geven aan de gemeente Amersfoort. En u zult toch ook begrijpen, dat de gemeente Amersfoort geen weg van 67,1 miljoen euro aan kan leggen voor een pechvogel zoals u.

Intussen pleit u voor het verslepen van overlast van het ene deel van de wijk naar het andere deel van de wijk. Hoe slim is dat? Ook voor de veiligheid van scholieren en spelende kinderen is geen nieuwe autoweg nodig, integendeel. Die hebben belang bij schone lucht en betere fietsvoorzieningen. Om de discussie niet domweg te herhalen, verwijzen wij u verder graag naar onze reactie #317 op ‘Peter’ #316.

Na de uitspraak van de Raad van State begin 2018 hebben wij ontdekt dat de feiten er heel anders uitzien dan de Amersfoortse gemeenteraad kreeg voorgespiegeld in 2016, en heel anders dan u kennelijk nog steeds denkt. De nieuwe weg is miljoenenverspillend, simpelweg omdat ie niet nodig is. Een zojuist afgerond onderzoek van een team Wageningse studenten concludeert dat beter kan worden volstaan met minder kostbare verbeteringen, bijvoorbeeld voor de fiets.

Onder andere vanwege de fouten in de verkeersmodellen van de gemeente en vanwege de bestaande en toekomstige doorstroomsnelheid op de bestaande westelijke rondweg heeft onze stichting Groen in Amersfoort op 28 augustus 2018 een formeel verzoek ingediend bij de gemeenteraad Amersfoort om het bestemmingsplan ‘Westelijke Ontsluiting’ te herzien. Zodoende proberen we Amersfoort te behoeden voor een kapitale historische fout: onherstelbare schade aan Bos Birkhoven, aan OLV ter Eem en aan het Belgenmonument ten faveure van een achterhaalde autoweg.

U begrijpt: daar moeten we met z’n allen een stokje voor steken.


Gast

#320 alternatieven te over!

2018-09-18 23:05

Soesterbergsestraart is een veel betere oplossing. En als het dan toch moet en als zoveel geld moet kosten, laten we er dan helemaal 1 grote tunnel van maken, iedereen blij. Ik woon aan de bewuste weg, alleen de parkeer problematiek van de dierentuin veroorzaakt overlast. Een mooi bedrijf waar de gemeente wel eens een oplossing voor mag gaan zoeken!

Peter de Korte

#321 Re: Reactie

2018-11-29 13:10

#308: Geert - Reactie 

precies, gewoon aanleggen en niet zeiken.

Jan

#322 Voor!

2019-01-05 12:15

Ik ben eigenlijk voor de plannen. Ten eerste komen er tweemaal zoveel bomen voor terug, de doorstroming is goed om nu aan te pakken en niet in een later stadium. Het staat nu telkens al vast. De hele buurt wordt er rustiger en mooier op. Zoals gezegd het zal een aantal jaar duren voordat de bomen weer de dikte en hoogte bereikt hebben zoals dat nu het geval is. Maar verder is het een prachtige investering. Ik zeg doorgaan!

Gast

#323 Nu doorpakken !

2019-01-21 21:48

Ik was tegen, maar ben om. Het is goed om de weg aan te leggen. Soms gewoonweg te druk en we kunnen als grote stad niet weglopen van een goede infrastructuur. En ruime herplant van mooie jonge bomen en die zijn ook weer duurzamer dan die oude bomen. En vergeet de inwoners van de DF-laan niet; die hebben recht op eindelijk verlost te worden van die drukke doorgaansweg. 

Gast

#324 Re: Ik ben voor

2019-01-21 21:50

#318: gast - Ik ben voor 

Mooie woorden en waar! 

Ongeruste burger

#325 Pardon?

2019-02-13 10:25

Het gaat om veel, heel veel geld. Daarom heb ik paar jaar geleden ook deze petitie getekend. Ik ben er niet van overtuigd dat de hoge kosten - die ook vast weer nóg hoger worden - opwegen tegen het praktisch nut. Dat is mijn observatie: ik fiets er wekelijks een paar keer langs, óók in de spits. Prestigeproject van één of meer mensen? Vast wel, en treurig genoeg. Zo kom ik tegenwoordig nooit meer in het nieuwe zwembad... niet specifiek gebouwd voor Amersfoorters.

Ik ben er wel van overtuigd dat de verkeerssituatie rondom de dierentuin om een oplossing vraagt, maar dat zou wellicht ook met een ander alternatief kunnen. En - zijpaadje - de fietspaden mogen wel eens verbeterd. 

Dus, of de weg er volgens het plan dat voorligt moet komen? Ik heb grote twijfels, maar ken wellicht te weinig achtergronden en weet niet welke alternatieven bruikbaar zijn. 

Maar... activisten: er is voldoende groen in Amersfoort: dat wordt heus niet opeens tenietgedaan. Die 2000 bomen zijn peanuts, als je dat jn het grote geheel ziet. Flauw om met zo'n tegenargument te komen. En jezelf vastketenen aan een boom? (Lees ik nou in de media dat de meest fanatieke activist uit Utrecht komt?????) De boel saboteren? Ingehuurde uitvoerders treiteren? Kleuterachtig gedrag, dat alléén nog maar méér geld gaat kosten. Hou op! Het besluit is democratisch genomen, protesteren mag, maar neem je verlies. 

Ik teken nooit meer een petitie: je weet maar nooit wat het teweeg kan brengen en wat de initiatiefnemer ermee gaat doen...