Verdubbeling inschrijvingsgeld DKO: Nee! Brief aan Minister Smet

thalie

#51

2012-12-02 01:16

Onderwijs is een recht en kunstonderwijs is daar een onvervangbaar onderdeel van. Een maatschappij zonder kunst is onmenselijk - zelfs de "primitieve" culturen uiten hun creativiteit via kunst! En dan hebben wij het nog niet over de maatschappelijke waarde van het kunstonderwijs, waar mensen met verschillende achtergronden samen musiceren, dansen, acteren of tekenen, hun talenten en zichzelf ook persoonlijk ontplooien... Wij hebben in België een bijzonder goed kunstonderwijs, met erg getalenteerde en gemotiveerde leerkrachten : "never change a winning team!" Het is zinloos om een goed programma te veranderen en het is even zinloos om de prijs te verhogen en aldus een deel van de leerlingen de toegang tot actieve kunstbeoefening te ontzeggen - en waar gaan een deel van die jongeren - en ouderen - rondhangen i.p.v. hun tijd op een zinvolle manier te besteden? En wat is de beloning voor de toegewijde leerkrachten die straks uit de boot vallen? Velen van hen zijn meer dan muziek of toneel leraars : voor vele jongeren zijn ze ware mentors en levensvoorbeelden!
Rose

#52 Re: Re:

2012-12-02 01:18

#50: - Re:

Inderdaad tot 12 jaar gratis

Hagelstorm

#53 Arm Vlaanderen !

2012-12-02 02:24

Ik volg al drie jaar dwarsfluit. Mijn muzikale ontwikkeling laat ik niet afbreken door een Vlaamse Regering & in het bijzonder een minister die niet weet wat besturen is & zonder meer onbekwaam is. Pascal Smet, shame on you !
Filip

#54 Luisteren?

2012-12-02 10:38

Een goed idee... maar zal de minister er oor naar hebben?
BB=BedroefdeBurger

#55 Doodsteek van Muziekscholen

2012-12-02 10:43

Enkele procenten duurder het inschrijvingsgeld voor de muziekschool dat was te verwachten met de economische crisis maar meer dan 100% stijging is compleet absurd. Doodsteek voor de sector. Zit de Minister Smet niet in de verkeerde partij?
nitoyoke

#56

2012-12-02 12:12

als gezin zal dit veel te kostelijk worden!!!!en dan willen ze dat de mensen meer aan cultuur doet!
EE

#57

2012-12-02 12:26

Vertel aub geen onzin over gratis kunstonderwijs in Wallonië. Studeren is in Wallonië al lang veel duurder dan in Vlaanderen omdat de Franstalige gemeenschap niet genoeg geld heeft. Voor het DKO hangt het inschrijvingsgeld sterk af van de subsidies van de stad. Vergelijk zelf maar tussen Luik en Verviers bijvoorbeeld:
http://www.academiegretry.be/index.php?page=inscr
http://www.conservatoire-verviers.be/droits_d_inscription-p-316-320.html

Gast

#58

2012-12-02 12:28

Een VERDUBBELING voor een HALVERING…
De 'verdubbeling' van het inschrijvingsgeld valt dan nog eens samen met de 'halvering' van de lestijd voor het algemeen vormend musiceervak, 'muzikale vorming'.
Uit de huidige discussietekst blijkt immers dat zelfs 'in het beste geval' (= de autonomie van de academie) de huidige lestijd voor SZ, AMV en AMC wordt gehalveerd!
trompetje

#59

2012-12-02 12:35

Natuurlijk zal ik niet ophouden met de muziekschool als het verdubbeld, het zal me dan meer dan 400 euro gaan kosten. 200 Euro dat ik minder kan spenderen in andere dingen des levens. Maar ook een hap uit het budget om m'n instrument te onderhouden, moet welicht een keer meer met de fiets naar de school. Anderzijds maakt het mij kwaad dat de overheid geld door deuren en vensters gooit. Dat ministers en parlementairen onfatsoenslijke bedragen opstrijken voor een job die ze niet meer doen. Dat vreemdelingen gepamperd worden in structuren van artikel 60 die ons zeer veel geld kost om ze nadien in de werkloosheid te kunnen doen blijven luieren. Dat miljarden aan failliete banken gegeven wordt terwijl het probleem niet eens opgelost wordt. Hoeveel voorbeelden nog? Mensen we zitten met INCOMPETENTE mensen die ons land naar de knoppen helpen.
Koen

#60

2012-12-02 12:38

Kinderen die het niet zo goed doen op de gewone school krijgen dankzij het spelen van muziek andere impulsen waardoor ze een verbeterde werking van hun hersenen krijgen. Muziek is leven. We hebben muziek nodig. De regering moet besparen maar blijkbaar is besparen voor de regering NOG MEER GELD GAAN PAKKEN bij de mensen.

Gast

#61

2012-12-02 13:15

Samen met mijn kinderen heb ik als volwassene theorie en zangles gevolgd aan de Muziekacademie van Harelbeke. We kregen er les van uitstekende leraars en ik hou er een zeer goede herinnering aan over. Mede dank zij die opleiding ben ik in een concertkoor beland en speelt mijn jongst zoon in de vermaarde harmonie Vooruit. Het zou zonde zijn mochten andere kinderen & volwassenen omwille van financiële redenen het recht worden ontmomen om zichzelf te ontplooien. Het kan toch niet dat dergelijke opleidingen enkel nog maar voor de "Happy Few" zijn en mensen die het zich kunnen permitteren om privéles te volgen.
ikke

#62 zever allemaal zever

2012-12-02 13:20

DKO onderwijs moet er voor iedereen zijn... niet alleen voor de kinderen die met de Range Rover Sport voor de deur van de school worden afgezet.
Dat er hervormingen moeten komen in het DKO akkoord, maar ga daar zinnig mee om, haal de rotte appels er uit!
En ja hoor, er zijn nog steeds DKO scholen waar het véél en véél beter kan (ik heb 12 jaar in z'n school les gegeven, geen visie, geen lesplan, doe maar wat) en die DKO's laten de balans niet overhellen maar halen de balans gewoon onderuit. Héél goede DKO's en véél minder goede DKO's op één hoop, daar zit het probleem!

Gast

#63

2012-12-02 13:26

Dit is te drastisch en te vergaand.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-12-02 13:27



Gast

#65 Re:

2012-12-02 14:35

#57: EE -  

 

Dat is absoluut geen onzin maar bittere ernst, het gaat in Luik en Verviers om wat wij het 'bijkomend inschrijvingsgeld' voor de gemeente noemen. Hieronder vindt U de inschrijvingsgelden voor een Brusselse school (Watermaal-Bosvoorde) en een Waalse school (Eigenbrakel), die dicht genoeg bij Vlaamse scholen liggen om ze , zeker met de nu geplande verdubbeling, plat te concurreren. In Watermaal is trouwens maar een piepklein Vlaams Dko-filiaal dat zowat 100 keer kleiner is dan zijn franstalige pendant, dat zegt genoeg. En in de tientallen jaren dat deze schrijnende toestand bestaat is de Vlaamse overheid allesbehalve verontwaardigd over deze discriminatie van haar eigen Gemeenschap, ze doen alsof het er niet is en het zal, als ze nu niets doen, hen in Brussel de nek omwringen. Doe zo verder mannen als je de vlugge splitsing van België wil, ik zie het al gebeuren: De Vlaamse persoonsgebonden materies in Brussel uitgedoofd door autodiscriminerende Vlaamse regelgeving, opgeruimd staat netjes, Vlaanderen verhuist zijn hoofdstad naar 'Brussel-Nationaal', dat heet ook Brussel, er is een groot station voor de pendelaars en misschien wel wat leegstaande fabrieken om de Vlaamse regering in te huisvesten. De franstaligen zullen direct akkoord zijn. Kom daarna niet klagen dat je het niet gewild hebt. http://www.academie-de-musique-et-arts-de-la-scene-watermael-boitsfort.be/spip.php?article16 http://academie-de-musique.braine-lalleud.be/fr/sinscrire/minerval.html
nuance aub

#66 Re:

2012-12-02 15:21

#59: trompetje -

Populistische opmerking... Iedereen vindt zijn of haar departement naar interesse (sport, cultuur, jeugd, ondewijs...) steeds het meest belangrijk...

nuance aub

#67 CVO - ook besparing

2012-12-02 15:24

Toch even opmerken dat ook de CVO's met dezelfde maatregelen geconfronteerd zullen worden. Persoonlijk vind ik dat meer problematisch. Hiermee treft men rechtsreeks opleidingen als graduaat boekhouden, zorgkundigen, verpleegdkunde A2, graduaat SLO... Dat zijn allemaal opleidingen broodnodig voor de arbeidsmarkt. De besparing binnen DKO mag dan spijtig worden genoemd, maar heeft tenminste beperkte effecten op de arbeidsmarkt.
Muziek wordt een dure hobby

#68 Verdubbelen is halveren!

2012-12-02 15:59

Ik stop er dan mee en zal wel een alternatief zoeken!
Koperblazer

#69 Verhoging inschrijvingsgeld

2012-12-02 16:08

Door de verhoging van het inschrijvingsgeld gaat men de drempel voor de ouders om hun kinderen naar het DKO te sturen alleen maar verhogen.
Muziek is niet alleen een prachtige hobby, het is ook zeer bevorderend voor de algemene ontwikkeling van een kind.
Daarbij komt dat we in Vlaanderen een rijke traditie hebben aan Harmonies, Fanfares en Brassbands. Deze orkesten hebben dikwijls een niveau waar men in het buitenland jaloers op is! Ik stel vast dat meer en meer orkesten geen of moeilijk (nieuwe jonge) muzikanten vinden. Hierdoor dreigen deze orkesten en dus een rijke Vlaamse traditie te verdwijnen.
Als ik zie hoeveel mensen naar de concerten van deze orkesten gaan en welke enthousiaste reacties er vanuit het publiek komt zou het doodjammer zijn dat dit in de toekomst niet meer bestaat. Waarom de overgesubsidiëerde sportwereld niet aanpakken?
Juri Cosman

#70 DKO

2012-12-02 16:10

Investeren in kunstonderwijs is geen luxe maar een noodzaak.In het dagonderwijs worden de muzische vakken reeds lang stiefmoederlijk behandeld.Steeds meer en meer is het onderwijs erop gericht vooral economisch bruikbare en productieve leerlingen af te leveren.Het onderwijs is echter ook een plek die mensen moet vormen tot ontwikkelde en kritische burgers.Ik ben er echter van overtuigd dat kunstonderwijs kan bijdragen tot het kritisch leren denken en ons inlevingsvermogen kan verbeteren.Hierbij sluit ik me aan bij de mening van de Amerikaanse filosofe Martha Nussbaum die in haar boek "niet voor de winst" uitlegt waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft.Het DKO kan de tekorten m.b.t.de muzische vorming in het dagonderwijs(vooral het secundair onderwijs)uitstekend compenseren.Kunst afdoen als slechts een luxe en een vrijetijdsbesteding getuigt vooral van oppervlakkigheid en komt qua niveau niet hoger dan de toogpraat.

Gast

#71 Re: n,

2012-12-02 16:24

#1: jos - n,

Je weet echt niet waar de klepel hangt hoor.

Sjarlowie

#72 Voila

2012-12-02 16:37

Kunst banaliseren = discrimineren

Is trouwens ook een sociaal gegeven, een plaats waar mensen van verschillende rangen, standen, leeftijden, origines.. elkaar ontmoeten. Misschien voor Germaanse en andere talen hetzelfde doen, is toch ook liefhebberij? Of aan auto's sleutelen, mode, koken.. allemaal hobby's.

Gast

#73 Gratis

2012-12-02 16:43

Er zijn weinig zaken zo verheven als het sublieme van muziek en beeldende kunst. Of toch van het samen of alleen creëren. Het kan me zelfs niet schelen of iets goed of slecht is, het gaat er om dat men creatief leert zijn. Rembrandt of 'idool', Bach of 'Eurosong. I don't care. Maak geen onderscheid, zo creëren je een elite. Het leven is voor heel veel mensen zwaar en onmenselijk, en wanneer iemand iets kan creëren uit het niks, dan zie je dat het gaat om de kracht en troost die wordt geput uit creativiteit. Veel schitterende kunstenaars geven ook ronduit toe dat het maken van werk in wezen over twee zaken gaat, communiceren met de buitenwereld en een persoonlijke therapie. Hoe kleinschalig dat ook mag zijn, om bv de verveling tegen te gaan, of om alle zorgen te vergeten, tot het werkelijk willen vertellen van verhalen via klank en beeld, of het willen shockeren, sublimeren, ontroeren, of gewoon laten zien hoe goed je een ambacht beheerst. Noem maar op. En laat nu net die gigantische variëteit in creativiteit zo super zijn aan het DKO. Ik geef zelf les schilderkunst aan volwassenen en u k herinner me een ouder echtpaar die beide dolgraag naar het atelier kwamen. Hun werk was in schildertermen 'naief' te noemen. Roze paarden in een knalgroene weide. Hun opzet was wel mooi voor woorden. Net naast het echtpaar had je dan de intellectuele schilderen die z'n inspiratie uit de actualiteit haalde. Doch, beide voorbeelden waren even eerlijk, en dus ook even boeiend. Ik wil maar zeggen, laat het DKO een plek zijn voor dromers, voor hongerige mensen, honger naar klank en beeld, naar het willen delen, spelen, tonen, leren.... Kortom, een noodzakelijkheid in deze sterk op koele economie gebaseerde samenleving. O ja, naar het schijnt hebben de schoolgaande jeugd het zo zwaar tegenwoordig, prestatiedruk en vereenzaming (lees ik toch in de krant) wel dan kan het DKO en een jeugdbeweging wonderen doen.

Gast

#74 Re: n,

2012-12-02 17:11

#1: jos - n,

Jos,

kunst is veel meer dan luxe! Wie dit schrijft ontkent de eigenheid van ons mens-zijn!

En daarbuiten gaat het hier over veel meer dan kunst!

Hoeveel jonge mensen krijgen door het dko een zinvolle tijdsbesteding aangeboden?

En hebt u al eens gedacht aan de sociale vorming die je meekrijgt door samen te musiceren?

U bent blijkbaar verstoken van het plezier en vooral van de vorming die dit met zich meebrengt.
Over de grenzen van culturele achtergrond of rijkdom/armoede heen ontmoeten mensen elkaar en bouwen samen iets prachtig op.

Zelf ben ik dirigent van het jeugdkoor Rejoice uit Ekeren en binnen deze groep jongeren vind je leden uit welgestelde gezinnen en ook jongeren waar thuis elke euro tweemaal wordt omgedraaid.

Vrijdag hebben ze samen op de planken gestaan en iets verwezenlijkt waar ze nog jaren trots op zullen zijn en zelfvertrouwen uit putten.

Als leerkracht in het dko doen we dit soort dingen dagelijks, zijn we week in week uit, jaar na jaar bezig om kinderen te leren hoeveel je kan bereiken door samenwerking.

Onze maatschappij steekt enorm veel geld in het begeleiden van (soms minder goedwillige) supporters van voetbalmatchen en het herstellen van de schade die ze aanbrengen.

Muziek en kunst brengt mensen samen, niet in competitie met elkaar maar in samenwerkingsverbanden waardoor ze leren grenzen te verleggen.

Als u na mijn betoog (dat ik nog veel langer zou kunnen maken) nog steeds denkt dat kunst luxe is, nu ja, dan is er geen kruid gewassen tegen de ziekte die onze maatschappij aantast en die ook Pascal Smet duidelijk in zijn greep heeft.

Dan zal geen dam de verwoestende vloed die nu op het dko afstormt nog kunnen keren.

Niets tegen verandering, evolutie

Alles tegen blinde maatregelen die kapot maken wat zo zorgvuldig werd gemaakt door de inspanning van zovelen, jong en oud!

Peter Laureyssens,

leerkracht muzikale opvoeding in het middelbaar onderwijs

leerkracht Algemene muzikale opvoeding en Samenzang

dirigent van twee koren

muzikant voor het leven


Gast

#75

2012-12-02 17:18

toch nog even een extra reactie
Jos schrijft dat kunst luxe is en in mijn pleidooi heb ik dit reeds weerlegd.
Maar ik vergat nog even dat er in het buitenland (hier denkt men er zelfs niet aan) tal van onderzoeken hebben aangetoond welke meerwaarde kunstonderwijs meebrengt.
Ik noem er enkele, één te verwachten, één heel verrassend:
-kinderen lopen qua taalontwikkeling ver vooruit op hun leeftijdsgenoten als ze vaak in contact komen met (gezongen!) muziek in allerlei talen. Ook de eigen taal en structuur is beter gekend dan.
-als uw huisdokter ooit muziek beoefende of het nog doet, dan is hij in staat om hartritmestoornissen tot 75% sneller en beter te detecteren, gewoon omdat zijn ritmegevoel beter ontwikkeld is. Jos, hopelijk heeft uw huisarts nog wél de kans gekregen om muziek te studeren. In de toekomst zal dit soort artsen al een pak moeilijker te vinden zijn.
Peter Laureyssens