De toekomst van psychotherapie in België

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie De toekomst van psychotherapie in België.


Gast

#251

2015-11-17 19:23

omdat onder andere psychotherapeuten mensen kunnen helpen die in de problemen zitten en ik weet van mijn nicht dat zij degelijk opgeleid is en dat zij veel bijschoolt, omdat zij echt mensen op een bekwame manier wil helpen! En dat dit beroep in gevaar komt, vind ik een schande voor de mensheid! Ik ben niet VOOR de psychiaters, maar wel VOOR psychotherapeuten want zij kunnen helpen met gesprekken (en ik spreek uit ervaring). En medicatie zou verboden moeten worden want dit is schijn en maakt het lichaam op termijn kapot, en veroorzaakt ook zelfmoord en moorden! Ik heb geleerd dat het enkel aan je eigen verantwoordelijkheid ligt die je niet neemt voor iets (dat je daardoor uiteindelijk depressief wordt en niet doordat je lichamelijk een serotoninetekort hebt) en als je het niet alleen kan, dan kan je hulp krijgen van o.a. psychotherapeuten. Maar zonder medicatie, want het is enkel de farmacie en de psychiatrie die er financieel beter van worden terwijl de patiënt wijsgemaakt wordt dat hij het MOET nemen of hij zal slechter en slechter worden zoals een psychiater mij het ooit gezegd heeft en dat klopt niet! Psychiaters die geen medicatie voorschrijven, die mogen er zijn.

Gast

#252

2015-11-17 19:37

Erkenning van het beroep psychotherapeut verlaagt de drempel voor de potentiële cliënt. Terugbetalingsmogelijkheden geven meer kansen aan zij die hiervoor nu de stap naar een psychotherapeut niet kunnen zetten. Misbruik van de titel kan hierdoor vermeden worden. Degelijke psychotherapie-opleidingen verdienen erkenning.

Gast

#253

2015-11-17 19:48

Omdat ik vind dat psychotherapie een erkend statuut moet krijgen. Mijn zoon heeft psychische problemen en ik vind kwalitatieve begeleiding belangrijk.

Gast

#254

2015-11-18 11:39

uit sympathie

Gast

#255 Re:

2015-11-19 18:36

#251: -  

 en je wordt er zelf op afgerekend bij mutualiteit of controle psychiaters verzekeringen als je weigert medicatie te nemen. volgens hen is het gevaarlijk om in "alternatieve circuit" (lees psychotherapie) te geraken. enkel medicatie is de oplossing volgens velen. ik zou de wetenschappelijke, beoordelende , zuiver theoretische opleidingen in vraag stellen...(me = #250)


Gast

#256

2015-11-19 22:07

Omdat de argumenten zeer gegrond zijn: ik ken veel uitstekende psychotherapeuten die geen opleiding als klinisch psycholoog noch psychiater genoetn hebben en die uitstekend werk verrichten, reeds vele jaren. Het zou een groot verlies zijn moesten zij hun job niet meer kunnen uitvoeren. Andersom ken ik ook psychiaters en psychologen die beter geen therapie zouden doen, maar dat toch doen.

Gast

#257

2015-11-23 08:59

Omdat ikzelf vanuit mijn werkervaring en bijkomende opleidingen momenteel werk als zelfstandig stress- en burn-out coach. Vanuit de praktijk ondervind ik dagelijks ook mijn toegevoegde waarde voor cliënten die worstelen met zichzelf, en voor de maatschappij door mensen terug meer weerbaarheid en veerkracht te geven.

Gast

#258

2015-11-24 09:35

Omdat ik besef dat er in de toekomst een groeiend aantal personen absoluut nood zullen blijven hebben aan degelijke begeleiding en dan zou het zeker prachtig zijn als die professionele begeleiding nog eens betaalbaar zou zijn én dus toegangkelijk voor iédereen!
We hebben nood aan mensen die voeling hebben met de kwestie en iets kunnen betekenen en kunnen terugvallen op een jarenlange verdieping en dus ervaring op het werkveld.
Veel succes,

Nathalie