geen AZC in Geldermalsen

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie geen AZC in Geldermalsen.


Gast

#1051

2015-12-17 16:58

Het vullis dat door de straten schuimde bestond grotendeels uit zorgwekkende 'burgers' die niks met Geldermalsen te maken hebben. Zoveel kaalkopjes en ratjes met hoodies wonen er namelijk niet in het dorp. Laat staan dat ze de tribuneleuzen uit hun hoofd kennen.

Bovendien zaten de bewoners uit Geldermalsen in het stadhuis: ook zij werden belaagd door de horden. In Geldermalsen waren ze namelijk zo slim om alleen bewoners uit te nodigen en dat ook bij de ingang te controleren, zodat extreemrechtse types van elders de vergadering niet konden overnemen.

En wat doe je dan, als je niet aan kunt tonen dat je daar iets te zoeken hebt? Dan ga je buiten rellen en belaag je een stadhuis vol Geldermalsense burgers, waaronder ongetwijfeld ook oprecht bezorgde. Want daar heb je net zoveel maling aan als aan de echte voetbalsupporters in het stadion.


Gast

#1052

2015-12-17 17:01

Bezorgde burgers mijn lul..Het zijn gewoon regelrechte straat terroristen,zonder enige normen & waarden..Opsluiten de tuig.


Gast

#1053

2015-12-17 17:40

Refugees Welcome in Canada

 

Het gekrakeel in Geldermalsen was ronduit beschamend en schandalig. Daar lusten de honden geen brood van. Zat ik 15 jaar geleden nog op te scheppen tegen mijn in Canada opgegroeide vrouw over ‘onze’ Nederlandse tolerantie en ruimdenkendheid, nu lijkt het tij definitief gekeerd te zijn.

Nu neemt Canada het voortouw wat tolerantie en ruimdenkendheid betreft. Premier Justin Trudeau reist stad en land af om Syrische vluchtelingen welkom te heten en ze een hart onder de riem te steken. Van een ‘azc-nee’ actie hebben ze in Canada nog nooit gehoord.

De pogingen van de vorige premier Harper om Canada islamofoob te maken zijn mislukt. De pogingen van Harper om cannabis te criminaliseren zijn afgestraft. Rechts conservatisme heeft het niet gered in Canada en heeft plaats moeten maken voor het liberale beleid van Trudeau.

Volgens de CBC zijn de Arabische media positief over Justin Trudeau en zijn beleid wat betreft de Syrische vluchtelingen. Trudeau is ‘Superman’ wat hen betreft. Een politicus van het jaar wat mij betreft.

Ik wens Nederland veel wijsheid en sterkte toe met zijn politicus van het jaar. Ik hoop dat er een politicus opstaat die het lef heeft om het tij te keren en Geert Wilders verwijdert als het stuk vuil dat hij is. Een voorbeeld neemt aan Justin Trudeau. Zijn rug recht houdt.


Gast

#1054

2015-12-17 17:52

Om alles in Nederland en alle Geldermalseners over een kam te scheren is ook wel weer erg bekrompen...genoeg die het er absoluut niet mee eens zijn en zich schamen voor dit barbaarse gedrag..

 

ben zelf ook onthutst dat dit hier zomaar kan gebeuren....vrees daarom nog veel meer voor escalatie als het centrum er komt..

bah! 


Gast

#1055 Re:

2015-12-17 17:55

#1034: Gmalsen -  

 Hiermee praat je wat er is gebeurd goed? Had de sprekers hun verhaal laten doen! Die hebben niet eens hun kans gekregen...

 

dit is niet zoals wij hier leven en wonen...schaam je! 


Gast

#1056 Re:

2015-12-17 18:39

#1054: -  

 Maar moeten we dan toegeven aan bruut geweld? Moeten we dan beslissingen voor ons laten nemen door wie met de zwaarste stenen gooit?

Dat is toch puur terrorisme? Ook terroristen willen met grof geweld hun zin doordrijven. Daarvoor buigen we toch ook niet?


Gast

#1057 Wie verbaast dat nog?

2015-12-17 22:09

Alle verdachten die zijn opgepakt na de rellen in Geldermalsen over de komst van een asielzoekerscentrum komen uit het dorp zelf. Na de knokpartij tussen de ME en fascistisch tuig in Geldermalsen gisteren, werd er door dorpsbewoners beweerd dat de relschoppers van buiten het dorp kwamen. Aanwezige wijkagenten uit de gemeente verklaarden gisteren al dat zeker 80% van de fascisten uit het dorp zelf afkomstig was. Nu alle 14 arrestanten uit het dorp zélf afkomstig blijken te zijn, lijkt de inschatting van de wijkagenten iets realistischer te zijn dan die van de dorpsbewoners die er blijkbaar vooral op uit waren hun dorpsgenoten te beschermen.
Na het Kerstreces zal de Tweede Kamer debatteren over de rellen in het Gelderse dorp. Alleen de PVV sprak zich uit tegen een debat.

Steun van links tot rechts voor debat over gebeurtenissen Geldermalsen. Alleen PVV tegen.

— Linda Voortman (-at-lindavoortman) December 17, 2015

Anti azc

#1058

2015-12-18 13:16

Huppelkut Linda Voortman Het over grootste deel wat daar woensdagavond stond waren oudere bezorgde mensen uit geldermalsen die noem je geen facisten Jij bent zeker import


Gast

#1059

2015-12-18 14:04

Waarom de 'relschoppers' van Geldermalsen terroristisch tuig zijn

En de trieste waarheid over de ruk naar rechts van het Nederlands parlement om de onderbuik van een deel van het volk te kietelen

Het wakker worden op 17 december 2015 is wakker worden in een vreemde wereld. Ik bevind me in een Nederland dat definitief niet meer voelt als een land waarin ik mij thuis voel. De beelden die op mijn netvlies stonden toen ik mijn bed indook, waren die van extreemrechts tuig dat met stenen en vuurwerk gooide. Écht lekker slapen deed ik dan ook niet.

De beelden die vrijdagochtend in het journaal waren, maken dat ik de dag begin zoals ik hem gisteren afsloot. Verbazen doet het me niet. Al lange tijd is het voor mij niet meer de vraag of het verzet zoals Geert het graag ziet nog verder uit de hand zou gaan lopen, maar wanneer. Ik vrees dat de beelden zoals ik ze vandaag zie, slechts een voorbode zijn van een lange reeks. Het willen beïnvloeden van het debat door gebruik te maken van geweld en intimidatie, begint zo langzamerhand een mooie Nederlandse traditie te worden.

#kominverzet
Ik ben vooral benieuwd of de aanstichter van het verzet met de gebruikelijke grote woorden afstand gaat nemen van zijn geradicaliseerde en gewelddadige achterban. Gewoon voor de vorm, zoals Rutte ook sorry zegt voor de gang van zaken rond de Teevendeal. Dus niet omdat hij het echt meent, want natuurlijk zijn de gewelddadigheden in Geldermalsen en eerder in Woerden en op andere plekken precies wat Wilders beoogde met zijn oproep om in verzet te komen. 

Het is ontluisterend om te merken dat niemand in Den Haag dat hardop durft te zeggen of de leider van de PVV openlijk op het matje durft te roepen om hem verantwoordelijk te stellen voor het zwaar verziekte maatschappelijke klimaat in Nederland. Het zal ook niet gaan gebeuren, want het ferm afwijzen van dit geweld en de aanstichter bij de naam noemen, zou zo maar eens stemmen kunnen gaan kosten. De trieste waarheid is dat alle partijen in het Nederlands parlement een flinke ruk naar rechts hebben gemaakt om daarmee de onderbuik van een deel van het volk te kietelen. 

PVV
Dat PVV en democratie geen door God geschapen eenheid is, mag zo langzamerhand tot een feit worden gerekend. De aanhangers van deze partij zijn ook niet toevallig de relschoppers maar vanwege het met geweld ondermijnen van de rechtstaat zijn het eigenlijk ordinaire terroristen in Geldermalsen.

Deze figuren vinden dat asielzoekers een bedreiging zijn voor hun normen en waarden en dat vluchtelingen onze Westerse beschaving aantasten. Na het zien van de beelden van de gewelddadige menigte is dat iets wat ik van harte mag hopen. Tegenstanders van het huisvesten van asielzoekers roepen vaak dat Nederland minder veilig wordt door de komst van vluchtelingen. Ze hebben op een wrange manier nog gelijk ook, al zijn het tot nu toe vooral de tegenstanders van de opvang die zorgen voor een toename van de onveiligheid. 

Fatsoen
Het Nederland dat veel dat de in verzet komende burgers graag willen, is een Nederland waar ik mij diep voor schaam. Het ideale Nederland is - zo valt op te maken uit de meeste reacties van deze luid schreeuwende meute - een land van egoïsten. Een volk dat niet eens wil proberen empathie op te brengen voor mensen die zijn gevlucht uit hun vaderland. Totaal niet gehinderd door kennis van de achtergronden of menselijk gevoel, roept de éne trotse Nederlander nog harder dan de andere variaties van de boodschap 'eigen volk eerst'.

Het is dezelfde boodschap die met grote regelmaat uit de mond van Hitler kwam en het feit dan men daar kennelijk geen enkele moeite mee heeft, is veelzeggend. Onder aanvoering van de grote blonde leider rukt het extremisme op en voelen zijn aanhangers zich gesterkt om alle gif de vrije loop te laten. 

De PVV vaart wel bij het feit dat zijn achterban vooral bestaat uit mensen die hun eigen geschiedenis niet kennen. Elke keer wanneer ik net denk dat een lager niveau van beschaving niet mogelijk is, bewijst de voorman van de PVV, dat dit wel degelijk het geval is. Onder aanvoering van eerst Pim en nu Geert mag je alles zeggen, want we hebben immers vrijheid van meningsuiting. 

Zaken als fatsoen en moraal zijn daar natuurlijk ondergeschikt aan. Dat aan het onfatsoen nu een nieuwe, gewelddadige dimensie is toegevoegd, zegt veel over de stand van ons land.

Terroristen
De lieden in Geldermalsen worden in nieuwsberichten relschoppers genoemd, terwijl het hier toch echt gaat om extreemrechts, terroristisch tuig. En geen enkele politicus durft er keihard afstand van te nemen. In Den Haag zegt niemand dat dit nu juist het soort Nederlanders is dat we kunnen missen als kiespijn. Van VVD-rechts tot SP-links is er niemand die de ballen heeft om te zeggen dat er voor deze extreemrechtse terroristen geen plaats is in onze democratie.  

Als ik dan toch moet kiezen - en ik prijs me gelukkig dat ik dat niet hoef te doen - dan heb ik persoonlijk dan nog liever met de PVV dan met een partij als de VVD te maken. De PVV probeert namelijk niet eens beschaafd te zijn en spreekt gewoon lekker ongenuanceerd recht uit de onderbuik. Dan weet je als toehoorder direct waar je aan toe bent en daar houd ik van. Eigen duidelijkheid eerst en laten we de nare boodschap vooral niet verstoppen. 

We zouden de uiterst walgelijke gebeurtenissen van gisteren niet moeten toeschrijven aan een kleine minderheid, zodat we er verder niets mee hoeven te doen. De gebeurtenissen en het gebrek aan afwijzende reacties hierop zijn een teken aan de wand. Ze vormen het duidelijk signaal dat onze maatschappij steeds verder afglijdt.

Beschaving
Ik denk dan ook dat we de grenzen wijd moeten openzetten voor nieuwe Nederlanders. Een deel van de oude Nederlanders blijkt als mens immers nogal mislukt. Om de mate van beschaving op een aanvaardbaar peil te krijgen, hebben de vluchtelingen misschien wel harder nodig dan zij ons. 

De vluchtelingen die bij ons aankloppen, hebben de moed gehad om alles achter te laten en met gevaar voor eigen leven op zoek te gaan naar een veilig nieuw thuis. Nee, dan wij echte Nederlanders, wij laten zonder noemenswaardig protest ons complete zorgstelsel afbreken door mensen die in één jaar genoeg verdienen om met gemak in hun eentje 200.000 vluchtelingen te voorzien van bed, bad & brood. Vervolgens staan we deze mensen dan ook nog toe de vluchtelingen de schuld te geven van het feit dat de zorg zo achteruit gaat.

Naast het feit dat we van vluchtelingen kunnen leren wat grenzeloze moed inhoudt, kunnen zij ons wellicht wat bouwstenen aanreiken voor een nieuwe beschaving. De Westerse beschaving blijkt namelijk jammerlijk mislukt.

 

Gast

#1060 Re:

2015-12-18 14:06

#1058: Anti azc -  

 Daar heeft ook niemand het over, droplul. Het gaat om de terroristische acties van het andere deel dat daar buiten stond. En dat snap jij ook wel, maar je wil het gewoon niet waar hebben wat daar is gebeurd en dus kies je ervoor om het te negeren en over heel andere zaken te hebben. Triest. Intens triest.


Gast

#1061

2015-12-18 14:08

Fascisme op straat in Geldermalsen (1) Rechts straatgeweld, politie en gemeentepolitiek

 

Het straatgeweld rond het gemeentehuis in Geldermalsen, de gevechten tegen de ME en het felle protest eten de komst van een AZC waar dit een onderdeel van was, vormen in hun totaliteit een zoveelste symptoom van gevaarlijk opkomend straatfascisme. De gemeentelijke politiek zelf speelt in dit verhaal een hoogst onfrisse rol, net als de media; de gangbare versies van links vallen voornamelijk op door slaapverwekkende irrelevantie of erger. We hebben slagvaardige, scherpe antifascistische politiek nodig, als we tenminste willen voorkomen dat de gebeurtenissen in Geldermalsen een verdere groei van het fascistische gevaar inluiden. Deel 1 van minstens een tweeluik, mogelijk een iets langere serie.

De gebeurtenissen zelf vertonen grote overeenkomst met de eerdere hatelijkheid op de publieke tribune in Steenbergen. Daar overschreeuwden tegenstanders van de komst van een asielzoekerscentrum (AZC) een vrouw die het op een hoorzitting voor vluchtelingen opnam met agressie en seksuele intimidatie. In Geldermalsen belegerde een menigte het gemeentehuis terwijl daar vergaderd werd over de komst van een asielzoekerscentrum naar de stad. Een groot deel van de demonstratie had een ogenschijnlijk regulier verloop, met spandoeken en dergelijke. Stoottroepen vanuit de demonstratie doorbraken echter politiecordons, gooiden met vuurwerk en stenen, en vielen bijna het gemeentehuis binnen.

Dit was agressie tegen opvang van vluchtelingen. Dat was onmiskenbaar het hoofdthema, en alle gepraat over ontevreden en onbegrepen burgers is weinig meer dan een rookgordijn. Het zal best waar zijn dat er tussen de actievoerders mensen rondliepen die een kleiner AZC dat wat langer van tevoren weas aangekondigd, zouden willen tolereren. Het zal best waar zijn dat sommige demonstranten vooral de grote aantalen bezwaarlijk vonden, en zich stoorden aan de snelheid van de besluitvorming. Iedereen begreep deze ‘onbegrepen burgers’: ze wilden geen vluchtelingenopvang in Geldermalsen. Of waar dan ook in hun eigen buurt. Dat is een boodschap van racistische uitsluiting. En bij racisme passen geen begripvolle milde mitsen en maren, maar alleen een duidelijk ‘nee’.

De wijze waarop de boodschap geuit werd – met straatgeweld, gericht tegen degenen die wèl groen licht voor opvang wilden h geven – geeft de actie haar fascistische lading. Die wordt nog duidelijk als je de woorden leest van iemand die op de actie was : “Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat Geldermalsen geen AZC wil. En dat als het er komt, het misschien wel erger uit de hand zal lopen dan gisteren. Misschien keert het geweld zich dan wel tegen die mensen, de vluchtelingen.” Eerst vallen racistische menigten een gemeentehuis aan dat over een AZC vergadert. Straks valt een soortgelijke menigte mogelijk het AZC zelf aan. Dat is de dreiging. Het is een fascistische dreiging. En we dienen die dreiging terug te slaan.

Het is bloedlink als we dat terugslaan van fascisten aan de politie overlaten. Die trad nogal hard op, en sommige mensen zullen daar wellicht iets van geruststelling aan ontlenen: temninste iemand die dat tuig een lesje leert. Voor enige pro-politiehouding zie ik echter geen reden. De politie verdedigde eenvoudigweg het bevoegde gezag. Voor hen was niet het fascistische karakter van de menigte de dreiging, maar puur het feit dat de menigte zich niet aan wet en orde hield en ook nog eens een symbolisch hoofdkwartier van de macht, het gemeentehuis aanviel. Bij gewelddadige botsing tussen geüniformeerde staatsknokploegen enerzijds, en de hatelijke knokploegen die in Geldermalsen tegenover hen stonden, is het voornamelijk jammer dat ze niet gelijktijdig compleet kunnen verliezen. En als er een radicale linkse straatactie van deze omvang aan zat te komen, was dat door politie vast al veel eerder zou zijn opgemerkt en met repressief beleid ‘begroet’.

Maar ja, nu ging het om ‘bezorgde burgers’, en die doen zoiets niet, toch? “Een dergelijke grote oproer was niet te voorzien”zegt de gemeente achteraf.  “De politiechef is ‘geschokt door de brute aanval, die heel plotseling was en de aanwezige agenten compleet heeft overrompeld.”  Tja, als je gewend bent om gehoorzaamd te worden vanwege je uniform, dan is het schrikken als een flinke groep mensen dat opeens helemaal niet doet. De agressie van de menigte had een fascistische lading. De inhoud van de actie was reactionair. Maar waar de politie op reageerde – uiteindelijk zelfs door in de lucht te schieten – was niet die lading en niet die inhoud. Waar de politie op reageerde was op hun dreigende verlies van controle, van autoriteit.

Het verdedigen dan wel heroveren van die autoriteit verdient echter geen enkele steun of goedkeuring. Die waarschuwingskogels van enkele agenten vloeiden voort uit het gevoel dat ze erg in het nauw waren gedreven, het zijn evengoed waarschuwingen die zijn gericht tegen iedereen die wil protesteren en dat met heftigheid doet. De waarschuwing luidt: wij zijn gewapend, en bereid die wapens te gebruiken. Bevoegd gezag, kracht bijgezet door bewapende uniformdragers, is immers uiteindelijk de dodelijke vijand van ons, van iedereen die solidariteit, gelijkwaardigheid en vrijheid nastreeft.

Bijzonder eerloze vermelding verdient het gemeentebestuur van Geldermalsen zelf. Dat wentelt zich nu in de rol van onschuldig belaagd gezelschap van mensen die hun democratische werk deden. De aanloop naar de besluitvorming laat echter naree zaken zien. Wederom ging de besluitvorming in zeer hoog tempo, wederom was een gemeente van plan om een verhoudingsgewijz groot AZC neer te zetten in een helemaal niet zo grote plaats. Dat kan er legitiem uitzien: de nood is hoog, mensen hebben onderddak nodig, er is geen tijd te verliezen, die mensen moeten toch ergens heen? Maar het heeft er veel van weg dat dit niet de enige, misschien niet eens de belangrijkste reden was voor de bestuurlijke haast.

Het dagblad Trouw komt met onaangename details, onder de kop: “Geldermalsen deed het ook voor het geld”.  Als het verhaal klopt, dan is er het volgende gaande. Het AZC is gepland op een bedrijventerrein. Voor de aankoop daarvan heeft de gemeente eerder veel geld neergeteld. Bedrijven zouden zich daar dan op vestigen, en dat zou de gemeente weer geld opleveren. De verkoop van bedrijfsterrein komt echter amper van de grond, de gemeente kijkt tegen een dreigende miljoenestrop aan. “De gemeente heeft voor projectontwikkelaartje gespeeld en dat is volledig mislukt”, zegt een woordvoerder van de organisatie die het betreffende terrein beheert. Hoera, het COA wil het terrein wel komen huren voor een AZC. Zo kan de gemeente iets van haar schade beperken. Zowel de omvang als de haast is mede ingegeven door de begrotingsproblemen die de gemeente zich een financieel avontuur op de nek heeft gehaald.

Met het nemen van verantwoordelijkheid voor het lenigen van schrijnende nood van vluchtelingen heeft het AZC-plan kennelijk niet veel te maken. Geldnood speelt een grote rol. Als een boze menigte in Geldermalsen dát aspect centraal had gesteld en gezegd had: vluchtelingenopvang prima, maar niet misbruikt als gemeentelijke melkkoe, dan had de menigte van mij dat hele gemeentehuis met alles erop, eraan en erin mogen slopen en de betrokken politici de kou en de regen in mogen jagen, op weg naar de roemloze ondergang die ze verdienen. Maar daarvoor is een ander soort menigte nodig, met een heel andere kijk op politiek en maatschappij. Nu zitten we met het feit dat fascistische politiek extra makkelijk scoort waar het zich tegelijk richt tegen vluchtelingen, en tegen politici voor wie financiële motieven en een pleidooi voor een AZC hand in hand gaan. Makkelijker dan dat heeft de gemeente Geldermalsen het voor fascisten nauwelijks kunnen maken.

(wordt vervolgd)

 


Gast

#1062 Re:

2015-12-18 14:25

#1061: -  

 Fascisten inderdaad, niets meer en niets minder, zelfde tactiek als de Sturmabteilung destijds.

Wat de gemeente te verwijten valt, valt de gemeente te verwijten, maar dat is geen enkele rechtvaardiging voor wat gebeurd is. Die rellen waren vooraf gepland want de vergadering werd verstoord vanaf het allereerste moment en steeds heftiger mate.

Ik zeg: niet toegeven aan dit schoelje. Zodra wij hiervoor gaan zwichten, zoals in Steenbergen, dan is het einde zoek en zal geweld gaan regeren — terug naar de prehistorie. Ik denk niet dat wij ons moeten verlagen tot dat niveau.


Gast

#1063

2015-12-18 15:40

Racistische aanval op gezin Pannerden met zwaar vuurwerk

PANNERDEN - Onbekenden hebben donderdagavond ernstige vernielingen aangericht aan een woning aan De Kamp in Pannerden. De politie neemt de zaak hoog op vanwege kennelijk racistische motieven van de dader(s).

De bewoners - een gezin met kinderen - werden donderdagavond rond 23.00 uur opgeschrikt door een luide knal waarna een ruit sneuvelde. Kort daarop bleek ook het dak van de naast de woning staande carport ernstig vernield. De vernielingen zijn aangericht met behulp van zwaar vuurwerk.

Gewaarschuwde agenten troffen bij onderzoek brieven aan met een racistisch karakter. Er zijn inmiddels maatregelen getroffen om herhaling te voorkomen. De politie houdt een extra oogje in het zeil.

Erg geschrokken

Volgens een politiewoordvoerder woont op het adres een uit het buitenland afkomstig gezin. Ze zijn erg geschrokken, aldus de zegsman. Het gezin woont er al jaren.

Verder roept de politie getuigen op te reageren.


Gast

#1064

2015-12-18 15:52

Euhm, kennelijk komen toch niet alle aangehouden relschoppers uit Geldermalsen. Ik lees nu Zaltbommel, Neerijnen, Lingewaal, Culemborg. Dat is dan wel allemaal in de regio, maar niet Geldermalsen. Waarom blijft de berichtgeving toch steeds misleidend?


Gast

#1065

2015-12-18 16:37

Sjonge sjonge wat een taal ineens zeg....lees zelf eerst eens hie je alles stelt eer je een ander voor alles en nog wat uitmaakt...

 

ooit gehoord van groepsprocessen? 

 

Dergelijk verzet kan nl ook in een permanent centrum onstaan met evenzo grote groep als men het wachten zat is en ze hun rechten komen opeisen....al verschillende amokknokpartijen waar ook ruimschoots politie bij moest komen met talloze gewonden..maar dan in een klenschalig centrum, hoe gaat dat er met 1500 uitzien? 

Over moed gesproken, ik heb mijn twijfels nl over de moed als mijn vent vlucht en mij met kroost achterlaat als vrouw in een moslimstaat wat midden in oorlogsgeweld is.....wetende dat gezinshereniging nog wel even wat maandjes duurt zoals facebook schrijft...wat voor moed heb je dan? Veilig met je bips hier en vrouwlief onder het trapgat met de resten van de voorraadkast...hoevelen vechten daar tegen hun terroristen? 


Gast

#1066 Re:

2015-12-18 17:27

#1065: -  

 Maar in al die AZC's, in al die jaren is nog nooit een dergelijk exploot van geweld vertoond, nietwaar? Wel buiten de AZC's, daar heb we al geregeld geweld en vandalisme gezien, van dezelfde of soortgelijke randdebielen. Vuurwerkbommen (vandaag nog in Pannerden), stenen door ruiten, auto's in brand gestoken, doodsbedreigingen (onze burgemeester werd hier in het tweede bericht al met de dood bedreigd; Kay had dat bericht niet moeten verwijderen, maar aangifte moeten doen!), hakenkruizen, varkenskoppen, enz. En met de dag erger en gewelddadiger.

En dat allemaal zogenaamd vanwege de mogelijk dreiging van excessen door asielzoekers. Nou, waar zijn die excessen dan? Waar zijn die serieverkrachtingen dan? Waar zijn die aanslagen dan? Van extreemrechts zie ik ze ja, dagelijks in de krant. Dan is het toch duidelijk voor wie we bang moeten zijn? NIET VOOR DE VLUCHTELING, MAAR VOOR ONS EIGEN KRAPUUL!

Stop toch een keer met het naar anderen wijzen en kijk eens een keer naar jezelf. Ben jij, is jouw familie, jouw buur wel zo zuiver op de graad dat je mag oordelen over anderen? Wie geeft jou het recht om te oordelen over andermans leven, leed, beweegredenen? OVER MENSEN WAAR JE GEEN REET VAN AF WEET, MAAR WEL EEN OORDEEL OVER HEBT, NOTA BENE!

Haal die botte kop toch een keer uit het zand en zie de bittere realiteit!!!

En kom nou niet met "jij weet ook niets over die relschoppers", want dat is niet waar. Héél Nederland weet genoeg over die relschoppers, namelijk precies dat wat ze zelf hebben laten zien: dat ze zichzelf niet in de hand hebben, niet bereid zijn om een maatschappelijke discussie aan te gaan en bereid zijn tot het uiterste te gaan in hun razernij om hun zin door te drijven.

En dat hoeft de samenleving van niemand te pikken. Hoor je het? Samenleving, als in "wij allemaal". Niet: "alleen wij, schorem".


Gast

#1067

2015-12-18 21:22

Wie zijn de handelaren in angst?

Over de gebeurtenissen rond asielzoekers en de manier waarop daarover in de mainstream media wordt bericht

Waar komt het snel toenemende geweld tegen AZC’s en asielzoekers vandaan? In een uitstekend stuk wees Han van der Horst een paar dagen geleden op de verantwoordelijkheid van Geert Wilders, die zijn aanhangers elke dag opjut tot verzet en nauwelijks moeite doet om zich van het resulterende geweld te distantiëren. Minister Asscher noemde Wilders een paar weken geleden nog, met een oude uitdrukking van Geert Mak, een “handelaar in angst”.

Toch wringt er iets aan dat beeld. Als er een markt voor angst is, zou je Wilders dan niet eerder een producent moeten noemen? Wat hij produceert zijn haat- en scheldwoorden, griezelverhalen en extremistische oplossingen. Producten die hij moeiteloos en met flinke politieke winst kan verkopen, maar alleen omdat ze gretig worden afgenomen en gedistribueerd door verschillende groothandelaren. Kortom, wie op Wilders wijst moet ook kijken naar de rol van mainstream media en van liberale of progressieve politici – dat wil zeggen, van bijvoorbeeld de NOS of van mensen als Asscher zelf.

Verdoezeling
Eergisteren berichtte de NOS over een onderzoek van Der Spiegel. “Aantal misdrijven rond asielzoekers in Duitsland verdubbeld”, was de mistige kop en die mist hing ook over het artikel zelf. “De Duitse politie heeft dit jaar tot nu toe al meer dan 1600 misdrijven rond asielzoekers geregistreerd. Het gaat om verschillende soorten misdrijven die te maken hebben met vluchtelingen.” Geen idee wie die misdrijven pleegt, met welke motieven en tegen wie. De mist trekt pas op als je doorklikt naar de bron, Der Spiegel zelf, die kopt: “Aantal rechtse geweldddaden tegen vluchtelingen stijgt dramatisch.”

Met andere woorden, de NOS verdonkeremaant de rechtse achtergrond van de daders én het feit dat de slachtoffers vluchtelingen zijn. Wat ze vooral communiceert is dat er steeds meer rottigheid is “rond asielzoekers”. Zo’n troebele boodschap is geen ongelukje. Op 16 oktober onderzocht de NOS “hoe onveilig het is rondom een AZC”, in een stuk dat exclusief inging op mogelijke criminele activiteiten van asielzoekers. Niet één woord over het vuurwerkbombardement van rechtse relschoppers op een AZC in Woerden, een paar dagen eerder. Het vage gepraat over geweld “rond asielzoekers” lijkt er dus op gericht te zijn om de misdaden van autochtone rechtsradicalen te verdoezelen. Dat verdoezelen gebeurde trouwens ook in de berichtgeving eerder dit jaar over agressieve Duitse Pegida-aanhangers, door de NOS steevast beschreven als “bezorgde burgers” voor wie “een grens was bereikt”. In weer een ander tendentieus NOS-bericht kregen asielzoekers in Nederland ten onrechte de schuld van het groeiende tekort aan sociale huurwoningen.

Ideologie
Dat deze stelselmatige verdraaiingen voortkomen uit pure kwaadaardigheid kan ik moeilijk geloven. Het lijkt me eerder een gevolg van de permanente media-oorlog, die al jarenlang door extreemrechts wordt gevoerd: tegen moslims, vluchtelingen en de multiculturele samenleving, maar ook tegen progressieve partijen, de publieke omroep en de mainstream media. Kort gezegd, iedereen die het waagt om op een positieve of ook maar enigzins evenwichtige manier over moslims en vluchtelingen te praten krijgt ervan langs. Op websites en weblogs, op facebook en twitter, met hatemail en doodsbedreigingen of, zoals in Geldermalsen, met graffiti, stenen en vuurwerk.

Wat er gebeurt is dat al die islamofobie en al die xenofobie onherroepelijk doorsijpelen naar de mainstream media. Al is het maar omdat de verkoopcijfers stijgen als kranten en televisieprogramma’s ruimte bieden aan rechtse angstscenario’s en frames, terwijl de haat losbrandt als een genuanceerde moslima haar visie mag geven. Een liberale hoofdredacteur leent zijn krantenkolommen aan islamhaters en aan verontwaardigde ex-moslims, maar niet of nauwelijks aan moslims zelf. Natuurlijk zonder dat hij zelf iets tegen moslims heeft, maar dat is precies hoe ideologie werkt, volgens Marx: Sie wissen das nicht, aber sie tun es. De NOS-journalist denkt misschien dat hij de waarheid dient, maar ondertussen verandert hij op zijn laptop rechtsradicalen in “bezorgde burgers” en “misdaden tegen” in “misdaden rond”.

Een nooit gebouwde moskee
Hoe dat doorsijpelen in zijn werk gaat heeft mediasocioloog Deepa Kumar laten zien, aan het voorbeeld van de mislukte plannen voor een moskee bij Ground Zero. De eerste reacties waren in 2009 nog verrassend positief. Obama en andere democraten, republikeinen, nabestaanden van slachtoffers en zelfs rechtse media als Fox News spraken hun steun uit. Dat veranderde snel toen mensen als Pamela Geller, een vriendin van Wilders, actief tegen het project begonnen te bloggen. Slogans als “islamitisch triomfalisme” en “geen respect voor nabestaanden” waaiden over van ultrarechtse blogs en denktanks naar de reguliere media en politiek. Bijvoorbeeld toen Newt Gingrich bij Fox kwam roepen dat “je nazi’s ook geen bord laat neerzetten naast het Holocaustmuseum in Washington.”

Binnen een paar maanden kantelde de publieke opinie over de moskee naar rechts en gematigde politici kantelden zonder veel principiële bezwaren mee. Obama verklaarde omzichtig dat iedereen weliswaar het recht had om zijn geloof te belijden, maar dat hij zich liever niet uitliet “over de wijsheid van het plan om juist op die plek een moskee te beginnen.” De plannen verdwenen in de prullenbak. Kumar heeft het hele proces schematisch weergegeven in een “matrix van de islamofobie” (zie afbeelding).

Tegen de verrechtsing
Ook in het Nederlandse medialandschap en in de politiek verrechtst het midden. Het schrijnendste voorbeeld is op dit moment minister Asscher, die vorig jaar alle rechtse trollen voedde toen hij de schijnwerpers opzocht met een kwalijk, stigmatiserend rapport over islamitische jongeren. De onderzoekers zelf hadden hem nog gewaarschuwd dat het rapport onaf was en ongeschikt voor publicatie, maar daar liet hij zich niet door weerhouden. Deze week bleek dat er helemaal niets van de conclusies klopte. Als Wilders een angstproducent is, dan functioneren ‘neutrale’ media als de NOS en ‘gematigde’ politici als Asscher vaak als de handelaren, ook al weten ze het zelf misschien niet.

Maar de pijlen in het schema van Kumar wijzen twee kanten op, omdat zulke tendensen niet onomkeerbaar zijn. Helemaal onderin het schema staan de sociale bewegingen, die voortkomen uit de burgerlijke samenleving. De geschiedenis heeft geleerd dat ze de heersende trend kunnen versterken, maar ook ombuigen. Als ze een andere wending aan de discussie geven, dwingen ze de politici van het midden om zich te herbezinnen. Studenten en kritische academici, kunstenaars, progressieve media en bloggers hebben daar een rol in te spelen. Dat betekent wel dat mensen die zich progressief noemen, niet meer hoofdschuddend kunnen blijven toekijken of wachten op betere tijden. Wie tegen angsthandel en vóór een politiek op basis van sociale gelijkheid is, zal nu een tegengeluid moeten laten horen.


Gast

#1068 Een volksmenner als politicus

2015-12-18 21:28

COLUMN - Wilders gekozen tot volksmenner, pardon, politicus van het jaar: Dat zegt een hoop over wat we van een politicus verwachten. Niet dat een politicus verbindingen legt, eerlijke voorlichting geeft, verantwoordelijkheid draagt en open is in ieder geval.

Van alle kanten kreeg Wilders veel felicitaties voor zijn verkiezing tot politicus van het jaar. Ook van mensen die zijn mening niet delen, zelfs verafschuwen. Want hij weet toch maar aandacht te trekken, zaken te agenderen en (virtuele) zetels te scoren. Een terechte verkiezing dus?

Wie dat vindt, heeft een heel rare kijk op de taken van een politicus. Er zijn een heel aantal kwaliteiten van een politicus die Wilders volkomen mist: verbindingen leggen, eerlijke voorlichting geven, verantwoordelijkheid dragen en openheid geven. Kwaliteiten die het publiek kennelijk niet van een politicus verwacht. Dat zegt veel over onze politieke cultuur.

Waar Wilders ongetwijfeld meester in is, is media-aandacht trekken. De methode die Wilders hiervoor volgt, is mensen die nooit op hem zullen stemmen shockeren. Maar met deze methode weet Wilders wel veel fans te kweken, maar ook veel tegenstanders, en dat maakt het extreem moeilijk een regering te vormen die toch iets van nationale eenheid zou moeten uitstralen.

Als de politicus van het jaar de beste potentiële bestuurder zou zijn, dan zou Wilders dus niet in aanmerking komen. Kennelijk verwachten we van een politicus geen bestuurlijke kwaliteiten. En ook als het een kwaliteit zou zijn van een politicus om mensen te verenigen en bruggen te bouwen, dan krijgt Wilders een dikke onvoldoende. Kennelijk verwachten we ook dat niet van een politicus.

En dat geldt voor meer zaken die als we goed nadenken voor een politicus van belang zouden moeten zijn. Ik zou bijvoorbeeld zeggen dat een belangrijke kwaliteit van de politicus is mensen goed voor te lichten over de situatie, en geen onmogelijke dingen beloven.

Wij hebben immers een indirecte democratie om de volksvertegenwoordigers de tijd te geven de zaken uit te zoeken waar wij gewone burgers geen tijd voor en geen toegang toe hebben, en om deze aan ons uit te leggen. Als zij dat niet doen, dan is er eigenlijk geen enkele reden dat wij volksvertegenwoordigers kiezen en niet alles regelen via referenda.

Maar het verdiepen en voorlichten, dat doet Wilders niet. Integendeel. Hij schildert liever vluchtelingen af als verkrachters. Overigens is Wilders niet de enige die zo’n loze haatcampagne begint. Ook Zijlstra en Buma hebben ervoor gewaarschuwd dat de vluchtelingen de verzorgingsstaat zouden ondermijnen, terwijl dat getalsmatig gezien een enorme onzinuitspraak is. Maar de koning van de haat- en angstcampagnes is natuurlijk Wilders zelf.

Verder zou een goed politicus ook verantwoordelijkheid moeten nemen, en ervoor moeten waken geen deel van het probleem te worden dat hij zelf signaleert. Ook dat doet Wilders niet. Hij doet er alles aan zijn achterban op te stoken, en neemt hij onvoldoende afstand van het “verzet” waar hij zelf toe opgeroepen heeft. De PVV stemde nota bene tegen een debat over de gebeurtenissen in Geldermalsen. Overigens laat hij hiermee ook de mensen waarvoor hij zegt op te komen in de steek.

Door zijn kiezers tegen mensen met een islam-achtergrond op te zetten werkt hij bovendien ook radicalisering onder moslimjongeren in de hand. Dit is geen loze kreet, maar onlangs nog door onderzoek bevestigd. En dat terwijl hij oplossingen die radicalisering daadwerkelijk effectief tegen bleken te gaan (buurtregisseurs) tegenhoudt als ‘te soft’.

Wilders werkt radicalisme dus aan twee zijden in de hand, en weigert zich hierop te bezinnen. Qua verantwoordelijkheid krijgt Wilders dus een dikke onvoldoende.

Ook zou een politicus mijns inziens helder en transparant moeten zijn over wiens woord hij spreekt, en daarmee over zijn financiering. Daar is Wilders ook al niet helder in. En tenslotte zou een goed politicus goed moeten luisteren naar de eigen achterban. Ook voor dat punt zou Wilders een dikke onvoldoende krijgen, want democratie in zijn beweging is afwezig en dissidenten verlaten vanzelf de partij of worden eruit gewerkt.

En toch wordt Wilders door het publiek van één Vandaag voor de zoveelste keer gekozen tot ‘politicus van het jaar’. De stemmers van dat programma malen dus niet om het leggen van verbinding, eerlijkheid, het dragen van verantwoordelijkheid en openheid. Een goede volksmenner, dat is hoe wij een politicus zien.

Een volk dat zo naar de politiek kijkt, verdient politici als Wilders. Maar ook alle ellende die hij met zich meebrengt.


Gast

#1069 Maar waarom denkt die minderheid een meerderheid te zijn?

2015-12-18 22:37

Nederland, verdwaald gidsland

Over hoe Nederlandse politici hun oren laten hangen naar het geschreeuw van een xenofobe minderheid

Nederlanders zijn erg gehecht aan de gedachte dat we als samenleving voorop lopen. Het gedogen van softdrugs, het homohuwelijk, de euthanasie, de Derde Weg, de klapschaats; het gebeurde eerst in onze overbevolkte delta en vervolgens keek de rest van de wereld het van ons af. Wij zijn als kleine landje vooral van betekenis omdat wij aan de rest van de wereld laten zien waar het naartoe gaat.

De laatste jaren is echter de klad gekomen in onze voorbeeldfunctie. Veel andere landen hebben hun omgang met softdrugs, homo’s, en ondraaglijk lijden intussen veranderd, en er is weinig meer dat voldoet aan ons zelfbeeld van sociaal-culturele voortrekker van de wereld, van gidsland voor andere naties. Sinds de Pim-Fortuinrevolutie is Nederland een tamelijk nukkige, in zichzelf gekeerde samenleving geworden, zonder zelfvertrouwen en daadkracht.

Je zou denken dat dit een goede reden is om eens te reflecteren op de zuurtegraad van het publieke debat, op onze plaats in de wereld, en op de manier waarop we als kleine natie nog een rol willen spelen. Maar in het publieke debat vind je dergelijke twijfel niet terug. Veel Nederlanders blijven volharden in het geloof dat Nederland nog steeds de voorhoede van de wereld is. Het verzuurde navelstaren en de omarming van de populistische agenda door de politieke mainstream is simpelweg de nieuwe toekomst geworden die door anderen zal worden nagevolgd. Overal wordt bevestiging gezocht dat het in andere landen dezelfde kant opgaat als bij ons. In de 21ste eeuw zal iedere samenleving zo zuur worden als de onze.

Opkomst van Pegida
Een tijdje terug stond de Nederlandse pers vol over Pegida in Duitsland. De opkomst van die beweging zou hetzelfde script volgen als in Nederland. De zelfvoldane multiculturele prietpraat van de gevestigde partijen zou weldra door de opkomst van Pegida worden doorgeprikt en de bestuurlijke elite van Duitsland zou het failliet van de multiculturele samenleving onder ogen moeten zien. (Voor de grote tegendemonstraties die er ook waren was aanzienlijk minder belangstelling.) Er gebeurde echter iets heel anders. Pegida werd niet salonfähig maar kwam in een kwade reuk te staan en Angela Merkel opende ruimhartig de Duitse grenzen voor vluchtelingen uit Syrië. 

Vorige week zag iedereen echter weer overal parallellen met de opkomst van het populisme in de Lage Landen. Merkel had haar hand overspeeld. Ze zou door de Duitse burgers worden afgestraft voor haar opvang van vluchtelingen en zou zelfs voor haar positie als bondskanselier moeten vrezen. In Frankrijk was Marine Le Pen in opmars. Ook daar werd de gevestigde orde onderworpen aan een reality check. Jarenlang “wegkijken” had geleid tot parallelle samenlevingen in Frankrijk en Le Pen was een spreekbuis geworden voor het onbehagen daarover bij de Franse burgers. De verwachting was dat het Front National met de verkiezingen weldra de meerderheid zou behalen in een aantal Franse regio’s. Tot slot liet Donald Trump iedere dag zien dat ook in Amerika, het thuisland van de politieke correctheid, de geesten rijp waren voor een Islam-kritisch geluid. Trump was zich aan het ontpoppen tot een Amerikaanse Pim Fortuyn. Het was slechts een kwestie van tijd tot ook daar alle zelfvoldane politieke correctheid zou worden doorgeprikt.

Frans en Amerikaans populisme
Al snel bleek echter dat Merkel de touwtjes nog stevig in handen had. De kritiek bleef uit tijdens het recente partijcongres van de CDU/CSU waar het applaus voor haar speech minutenlang voortduurde ― een speech waarin ze de zorgen van burgers enigszins probeerde weg te nemen zonder een bovengrens te noemen voor het aantal vluchtelingen dat Duitsland zal opnemen. Volgens de laatste peiling van de Frankfurter Algemeine (18-12-2015) neemt de onvrede over haar vluchtelingenpolitiek onder de Duitsers al weer af. Merkel werd door Time ook nog eens uitgeroepen tot persoon van het jaar 2015. In Frankrijk bleek dat de Franse burgers nog steeds in meerderheid helemaal niets zagen in de oplossingen van het Front National en de verkiezingen liepen voor Marine Le Pen uit op een enorme deceptie. Dit zal ook gebeuren met het kandidaatschap van Trump. Het Republikeinse establishment maakt zich niet voor niets zo’n zorgen. Als Trump de voorverkiezingen van de Republikeinse Partij wint dan zijn de kansen van die partij om de presidentsverkiezingen van 2016 te winnen verkeken. Een strategie uitsluitend gericht op de “angry white vote” heeft geen enkele kans van slagen. De tea party vleugel van de Republikeinse partij mag dan haar onvrede luidruchtig kenbaar maken en een heleboel media-aandacht genereren, maar dat moet niet verward worden met de meerderheidsopinie van de Amerikaanse burgers.

Een hard schreeuwende minderheid
De teneur van de Nederlandse berichtgeving over deze gebeurtenissen is vaak dat ze eindelijk in het buitenland inzien wat wij al sinds Pim Fortuyn en de opkomst van Geert Wilders weten, namelijk dat er nauwelijks meer draagvlak is voor de komst van vreemdelingen (lees moslims) en culturele verscheidenheid (lees de islam). Maar we hebben hier te maken met een minderheid van het electoraat, een luidruchtige en boze minderheid, maar niettemin een minderheid. Dat hun woede heftig is, maakt hun opinie daarom nog niet belangrijker dan de kalme overtuigingen van de zwijgende meerderheid. En dat hun woede een nieuw fenomeen is, betekent nog niet dat dit de onvermijdelijke richting is waarin het electoraat zich aan het bewegen is. Een leider als Merkel weerstaat het geluid van hyperventilerende minderheden van xenofoben, waar veel Nederlandse politici het zien als een soort onafwendbare ontwikkeling waaraan ze zich moeten aanpassen (of waaraan ze hun handen niet willen branden ― de grondhouding van Rutte). Het lijkt me als Democratisch principe geen gek idee om niet louter toe te geven aan het geluid van de hardste schreeuwers, louter omdat ze het hardst schreeuwen. Zeker als er geen enkel werkbaar perspectief mee wordt geboden. Daarmee wordt je geen gidsland dat de weg wijst, maar een land dat de weg kwijt raakt en op een zijspoor terechtkomt.

 

Gast

#1070

2015-12-18 22:44

Een stelletje mislukkingen, dat zijn het. Daar moet je niet meer woorden aan vuil maken.


Gast

#1071 Luister je ook, scepticus?

2015-12-19 09:22

Meerderheid vindt azc geen probleem 

Ruim 7 van de 10 Nederlanders vinden de komst van een asielzoekerscentrum in hun gemeente acceptabel. Dat meldt I&O Research op basis van een peiling onder ruim 3300 Nederlanders. Van hen accepteert 42 procent een azc sowieso. 29 procent verbindt daar wel voorwaarden aan,bijvoorbeeld dat het aantal asielzoekers in verhouding moet zijn met het inwonertal van hun stad of dorp. 21 procent wijst de komst van een azc hoe dan ook af. De helft verwacht dat een azc overlast zal geven, maar van de ondervraagden die een asielzoekerscentrum in de buurt hebben, heeft maar 15 procent dat.

Gast

#1072 Hoe hypocriet en hoe hysterisch xenofoob zijn we?

2015-12-19 10:45

DAESH hysterie rond gezin in Huizen was hysterie

 

In augustus en september 2014 schreven wij al over de IS nu DAESH hysterie in Huizen waarbij onterecht paspoorten werden afgenomen mensen in hechtenis werden genomen en kinderen ter beschikking van de kinderbescherming werden gesteld. 

Vandaag, let wel 16 maanden na dato, valt ook in de dagbladen te lezen: “‘Kalifaatgezin’ uit Huizen heeft niets met jihad te maken”

Het leven van mensen totaal overhoop gooien en hun een stigma geven wat ze tot outcast maakt is binnen 24 uur gebeurd, maar met het zuiveren van de naam van deze mensen wacht men doodleuk 16 maanden.

De ‘jihadaffaire’ heeft het gezin M. behoorlijk getraumatiseerd, vertellen de ouders Mourad (34) en Engelina (32) exclusief aan de Volkskrant.

Mourad en Engelina werden niet publiekelijk gerehabiliteerd toen hun zaak in september werd afgelegd.


Gast

#1073

2015-12-19 10:49

Stille meerderheid: asielzoekers zijn welkom

Ruime meerderheid Nederlanders vindt azc in gemeente acceptabel … Slechts 21 procent tolereert vluchtelingen niet

Met de beelden van Geldermalsen nog op het netvlies geschreven, zou je welhaast denken dat asielzoekers in Nederland niet welkom zijn. De opvang lijkt vooral elders te moeten geschieden - het liefst in de regio van land van herkomst, maar als het dan echt niet anders kan, tenminste niet in ónze gemeente. Niet is minder waar, zo blijkt nu uit onderzoek van onderzoeksbureau I&O Research. Zo’n 71 procent van Nederland vindt opvang in de eigen gemeente acceptabel.

Hoewel een ruime meerderheid opvang in de eigen gemeente acceptabel vindt (71 procent), is dat niet altijd zonder meer. Zo verbind 29 procent daar wel voorwaarden aan, zoals een maximum aantal. Het aantal asielzoekers dat opgevangen wordt, moet in verhouding staan met het inwonersaantal van stad of dorp. 42 procent van de 3300 ondervraagden vindt een azc sowieso geen probleem.

Een minderheid van 21 procent is hoe dan ook tegen de komst van een azc.

Wat verder opvalt in het onderzoek is dat veel ondervraagden overlast verwachten van een asielzoekerscentrum: de helft denkt dat een azc in de buurt voor meer problemen zal zorgen. Maar uit het onderzoek blijkt gelijktijdig dat slechts 15 procent van de ondervraagden die reeds een azc in de buurt hebben, overlast ervaart. 

Update 11.30

Martin Rosema, één van de onderzoekers, zegt in het NOS Radio 1 Journaal verrast te zijn door de uitkomsten:

"Dit landelijke onderzoek is kort voor het incident in Geldermalsen uitgevoerd. Wij zijn verrast. Door de protesten die je soms ziet, krijg je het beeld van een negatieve samenleving. Dit onderzoek toont aan dat tegenover een schreeuwende minderheid eigenlijk een stille meerderheid staat […] Veel zeggen: het aantal vluchtelingen moet in relatie staan tot het aantal inwoners van de gemeente. Wat dat betreft sluit het sentiment wel aan bij wat we in Geldermalsen zagen."

Bestuurlijke elite: 'Nederland is niet vol'
Uit een rondgang van TNS Nipo en de Volkskrant blijkt dat de bestuurlijke elite vindt dat Nederland nog niet genoeg doet. Een grote meerderheid wil dat Nederland meer vluchtelingen en arbeidsmigranten toelaat dan nu gebeurt. Het onderzoek vond plaats onder 400 invloedrijke Nederlanders; 67 procent van hen vindt dat het aantal nieuwkomers best omhoog kan. 

Werkgeversvoorman en CDA-senator Niek Jan van Kesteren verdedigt dat standpunt in de Volkskrant:

“Een heel rationeel standpunt, zeker als je niet in de buurten woont waar al die nieuwkomers moeten wonen en geen concurrentie van ze ondervindt op de arbeidsmarkt. Maar het is makkelijk praten. Je kunt alleen maar meer mensen toelaten als je ook een echte Europese grensbewaking hebt.”

 


Gast

#1074

2015-12-19 10:50

Ik zei het al: wie zwijgt stemt toe. Nu hoor je het eens van een ander.


Gast

#1075 Maar al te vaak zegt zwijgen méér dan woorden

2015-12-19 15:23

CU: Wilders moet afstand nemen van gewelddadige achterban

ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers in Kamerbreed: Wilders’ woorden hebben betekenis

In het Radio 1-programma Kamerbreed roept ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers Geert Wilders op afstand te nemen van zijn gewelddadige achterban. Gebeurtenissen zoals in Geldermalsen, waar vluchtelingenhaters gewelddadig werden, met vuurwerk gooiden en hekken forceerden, zou de PVV-leider ten strengste moeten afkeuren. Maar tot dusver heeft Geert Wilders er geen afstand van genomen, tot spijt van Segers.

Maar ook dit weekend roert de achterban van Wilders zich. "Actievoerders" van de extreemrechtse groep Identitair Verzet bezetten zaterdag bijvoorbeeld een moskee in Dordrecht. Daarbij hingen ze ook een spandoek op met teksten als ‘minder, minder, #kominverzet’ - een directe verwijzing naar de minder Marokkanen speech van Geert Wilders en de hashtag die de leider van de PVV gebruikt om zijn achterban te mobiliseren. Vier van de extreemrechtse lieden zaten op het dak, twee op de grond. Ze zijn alle zes gearresteerd door de politie. Toch kunnen we meer van dit soort acties verwachten. De groep laat aan RTV Rijnmond weten dat de actie de eerste zou een "serie van verzetsdaden tegen de islamisering van Nederland".

Segers nu op Radio 1:

“Ik zeg niet dat hij aanmoedigt tot dit soort bezettingen en tot wat we in Geldermalsen hebben gezien, maar zijn woorden hebben betekenis."

Geert Wilders roept al een tijdje op tot verzet tegen vluchtelingen.

 

N.B. De band tussen Identitair Verzet en de PVV is al eerder aangetoond.