NEE tegen 600 asielzoekers in Kasteel Bijstervelt te Oirschot


Gast

#276

2015-04-04 13:00

Omdat het niet past met de visie van de vorige bewoners en omdat er dan weer een hoop overlast komt in oirschot en omgeving

Gast

#277

2015-04-04 15:30

Om alle redenen die benoemd worden .
wij wonen vlakbij de locatie waarde asielzoekers geplaatst worden en denken hier overlast van te onder vinden.

Gast

#278

2015-04-04 15:45

Zo overtuigt van je gelijk dat je maar censuur gaat toepassen? Duidelijk …


Gast

#279

2015-04-04 16:49

Ik ben benieuwd hoe dit pas in het oorspronkelijke bestemmingsplan wat de gemeente altijd strikt heeft nageleefd. Het dorp hield echt op bij de notel en daarna landelijk gebied waar mensen mochten terugbouwen op de lijnen van de oude fundering. Hoe past permanente huisvesting want dat is 10 jaar daar in voor 300(!) mensen? 

Ik hoop dat in elk geval de oude kapel voor dorpsbewoners kan worden gebruikt in de toekomst voor vieringen in familiaire kring. Wellicht kunnen dan de paar honderd assielzoekers die wellicht wel welkom zijn op een respectvolle manier kennismaken met de lokale bevolking. 


Gast

#280

2015-04-04 19:13

Humaniteit is prima maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.....

Gast

#281

2015-04-04 20:06

omdat ik denk dat er andere locaties zijn die meer geschikt zijn voor de opvang van grote groepen mensen

Gast

#282

2015-04-04 20:09

Locatie is niet geschikt voor zoveel mensen.

Gast

#283

2015-04-04 20:20

De achterbakse mentaliteit van B&W hangt me mijlenver de keel iuit.

Gast

#284

2015-04-04 20:25

B&W : ''wij regeren het liefst OVER u en bij voorkeurover U Heen en liever nog zonder U

Gast

#285

2015-04-04 20:33

het ''een-tweetje'' van de gemeente en de asielmaffia om een kostenpost van de gemeente maar bij de brave burgers over de schutting in de tuin te kieperen dient mooi niet te lukken.

Gast

#286

2015-04-05 06:58

Er moet meer energie worden gestoken in het opvangen van vluchtelingen en "vluchtelingen" in de eigen regio. Wij kunnen niet hier de problemen oplossen voor het gehele midden oosten en andere probleemgebieden in de wereld.

Gast

#287

2015-04-05 10:16

Allereerst ben ik tegen de overvaltactiek van B&W. Zonder burgerparticipatie iets ondernemen strijkt altijd tegen de haren van de gemeenschap. Daarnaast zijn er betere locaties te vinden door het COA als ze dat willen. Om je als kleine gemeente open te stellen voor zo'n problematiek kan weliswaar sympathiek klinken maar doet onrecht aan de verhoudingen die daarmee gepaard gaan. De gedachte gaat dan zeker uit naar het geldelijk gewin wat achter deze motivatie zit om voor rond de 600 asielzoekers te huisvesting mogelijk te maken in het Klooster Groot Bijstervelt aan de Montfortlaan in Oirschot.
Daarnaast is het plan te grootschalig van omvang om onverantwoord maar een ballonnetje op te laten om daarna in te spelen op de reacties vanuit de samenleving.

Natuurlijk geldt hier ook de regel "Not-in-my-backyard" maar de overvaltactiek van B&W kan de steun van het volk niet dragen. Zeker niet voor degene die nu zijn woning te koop heeft staan of dat binnenkort van plan was in de directe of indirecte omgeving.
Enige compensatie in waardevermindering of andere onvoorziene omstandigheden die hiermee samenhangen zullen toch ook mee moeten worden genomen in de afweging. Het lijkt mij zo op het eerste gezicht dat daar geen rekening mee wordt gehouden. Daarnaast is een toename van criminaliteit ook een reële grond. Studies omtrent samenhangende criminaliteit boren de argumentaties van het COA en van de woordvoerders van de gemeente, als dat van een toename daarvan geen sprake zou zijn, de grond in.
Omwonenden zullen dan ook hun voorzorgsmaatregelen nemen of menen te moeten nemen. Psychische spanningen zullen toenemen als gevolg van de onrust. In de anders zo rustige omgeving zal veel onrust veroorzaken. Degene die dat niet erkennen kunnen dan zeker van opportunisme worden beticht.
Het kan niet zo zijn dat deze issues onder tafel worden geschoven om het plan maar te laten doorgaan. B&W zal zich terdege van dit soort bijgevolg bewust moeten zijn. Mocht dat niet het geval zijn dan geeft dat meteen de onbekwaamheid van deze bestuurders bloot.
Het zal bekend zijn dat welke wijk dan ook in Nederland met zo'n 600 bewoners zijn eigen problematiek kent. Een klein beetje inlevingsvermogen op de desbetreffende groep met allerlei psychische en sociale problemen, die asielzoekers met zich mee dragen, zal deze spanningen alleen al verhogen. Zeker met vragen en onzekerheid over hun toekomst de meegenomen trauma's en het uiteenrukken van familiebanden. Ook hun sociale en culturele verschillen met de huidige Oirschotse bewoners heeft natuurlijk zijn eigen spanningen.
Hoe men het ook wendt of keert. 600 asielzoekers (als het daarbij blijft) op zo'n kleine samenleving heeft ontegenzeglijk zijn problematieken en die moeten op hun merites worden waargenomen en beschouwd. Om zomaar te doen of er niks mee aan de hand is, zoals het COA en de gemeente het nu doen voorkomen, is een gotspe.


Gast

#288

2015-04-05 10:38

Het absoluut onjuist om zoveel mensen "op te bergen" in een gebouw dat niet geschikt is voor zoveel mensen, terwijl er bovendien verder geen voorzieningen zijn voor een zinvolle dagbesteding.

Gast

#289

2015-04-05 22:10

600 asielzoekers is wel erg veel. Bovendien vind ik de manier waarop de beslissing is genomen een klap in het gezicht van iedereen die democratie hoog in het vaandel heeft. Als de burgemeester , notabene op eigen initiatief, een dergelijke beslissing neemt, waarom ga ik dan nog stemmen?

Gast

#290

2015-04-05 22:15

Omdat ook wij vinden dat Oirschot veel te klein is om aan 600 asielzoekers ruimte te bieden. En dan zeker niet in het mooie kasteel in die schitterende wijk

Gast

#291

2015-04-06 08:15

Bijstervelt is een monumentaal pand en niet geschikt om daar asielzoekers te huisvesten. Zeker niet door het plaatsen van combi's.

Gast

#292

2015-04-06 09:21

Jammer van dit monument, bovendien een veel te groot aantal asielzoekers hetgeen de rust in de omgeving danig verstoort!

Gast

#293

2015-04-06 09:24

Wij vinden 600 te veel voor oirschot op die locatie in het mooie Bijstervelt.Wij vinden dat het monument moet worden en geen asielzoekers cenrtum.

Gast

#294

2015-04-06 09:35

Niet in een monumentaal pand en ook te veel asielzoekers in een klein dorp.

Anonymous

#295 Opvangen in eigen omgeving

2015-04-06 10:15

Waarom wordt het niet gestimuleerd om deze mensen in, of nabij hun eigen land op te vangen?

Dan blijven in hun eigen cultuur en is er geen inburging nodig.

Nederland kan dan een donatie geven voor de middelen die nodig zijn om deze opvang te bewerkstelligen.

Dit is voor ons landje veel en veel goedkoper en WIJ inwoners van dat landje ( NL ) Blijven van veel ellende bespaard. ( Overlast, criminaliteit, etc. etc.)

Dus niet zeuren over humaan etc. etc. maar eens logisch na gaan denken over onze eigen toekomst.

 


Gast

#296

2015-04-06 11:19

600 is teveel voor dezegemeente

Anonymous

#297 Re: Opvangen in eigen omgeving

2015-04-06 12:43

#295: - Opvangen in eigen omgeving 

 Omdat opvang in de regio lang niet altijd mogelijk is. Niet het nieuws gevolgd? Niet gehoord dat de vluchtelingenkampen in Syrië, Jordanië, Somalië stuk voor stuk bedreigd worden en ernstig gevaar lopen?

Dus, als een Somaliër, bijvoorbeeld, opgevangen zou worden in Kenia of Ethiopië, dan "blijft hij in zijn cultuur en is er geen inburgering nodig"? Zeker joh, alle zwarten, bruinen, gelen, roden, blauwen en paarsen zijn toch hetzelfde?

Heb je al eens een luisterend oor gelegd bij wat NU al onder het volk gezegd wordt over hulp aan andere landen? Denk je dat er een draagvlak zou zijn voor NOG MEER geld naar het buitenland?

NIET ZEUREN OVER HUMAAN?!? Is dat niet het allereerste waar we over moeten denken? Of zijn de pecunia voor jou veel belangrijker dan een mensenleven? Kennelijk wel, want de economische belangen komen voor jou ver vóór de humane belangen.

Mij schieten de woorden van Shakespeare te binnen, de Koopman van Venetië, derde akte, eerste scène, Shylock's monoloog. Lees ze maar eens. En probeer dan nog een keer voor jezelf te verantwoorden waarom wij beter goedkoper uit moeten zijn.

Ik zal het dan nog maar eens niet hebben over het feit dat ook jij de mensen die nog komen moeten al veroordeeld hebt vanwege overlast, criminaliteit en nog een paar etcetera's.

Wanneer begin JIJ met logisch nadenken?


Gast

#298

2015-04-06 14:41

Omdat ik niet zit te wachten op 600 asielzoekers in Oirschot of omgeving en op nog geen kilometer van ons huis.
De gemeente heeft in mijn opzicht maar naar 1 ding gekeken dat is hun portemonee.

Gast

#299

2015-04-06 15:35

Te veel voor oirschot
De Oirschotse kiezer !!!

#300 de gemeente-raad is NU aan zet !!!!!

2015-04-06 15:44

Beste (verstandige) gemeenteraad van Oirschot,

Bedenktijd,.... uitstel,.....wachten op een nieuw voorstel van het college etc. etc. etc. ,...onzin, onzin en nog eens onzin.

Deze gekozen raadleden moeten unaniem het college de opdracht geven om geen AZC te willen in Oirschot.

De paters Montfortanen hadden met verkoop van hun bezit aan onze gemeente iets heeeel anders bedoeld !!!

 

'De Oirschotse kiezer'