De Zelfstandigenaftrek Moet Blijven

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie De Zelfstandigenaftrek Moet Blijven.

Deconditioned Reflex Design

#626 Voor grafisch vormgevers en webdesigners wordt dit de doodslag

2013-08-29 13:04

Nu steeds meer werkgevers op freelance en payroll basis werken, en dat verkiezen boven vaste dienst, gaan vormgevers en webdesigners hard op hun bek als ze net beginnen of uberhaubt staande willen blijven. De "zelfredzaamheid" en "ondernemers zijn de ruggengraat van de samenleving" rethoriek en fabeltjes zijn ons op school en in de media jarenlang aangepraat, en nu trappen ze je ook nog onderuit als je er in meeging.

ZZPér is tegenwoordig een veredelde term voor een dagloner uit de 19e eeuw; met zn alle aan de fabrieksport staat en elleboog dauwen, en constant bewijzen dat jij de goedkoopste en de snelste bent. ZZPérs vormen de grootste groep "working-poor" in dit land, en ze worden zoet gehouden met de ilussie dat ze "ondernemer" zijn in stropdas. Vaak is freelancers inhuren voor klanten voordeliger ivm het ontwijken van sociale premie's, die dan bij de freelancer verhaald moeten worden. Dit werdt echter nog door de aftrek tegengehouden, maar nu we de volle pond moeten betalen worden we dubbel belast; geen recht op de sociale rechten van een werknemer als WW/Pensioen/ziektewet/vakantiedagen, en dan ook nog eens een gigantische inkomens belasting.

Als dit een manier is om de werkelijke werkloosheids cijfers te maskeren, hebben ze met een ding geen rekening gehouden; het feit dat straks er honderden fallisementen worden aangevraagt met langlopende persoonlijke schulden. Naast de hypotheekschulden gaat dit ook een gigantische klap worden voor banken en wordt de spiraal van miserie alleen maar verergerd..

Dus Samsom & Rutte, make up your mind. Haal de centen waar het zit, bij de veroorzakers. Bombadeer de koopkracht niet veder de middeleeuwen in, anders creeër je een nog groter leger van goed opgeleiden werklozen die een appeltje met jullie te schillen hebben.

pim

#627 Re:

2013-08-29 14:12

#1: -

mee eens!

Een hardwerkende ondernemer

#628 Bezuinigen is iets heel anders dan Belastingverhoging

2013-08-29 14:22

6 Miljard bezuinigen wordt nu door de politiek vertaald als belastingverhoging. Volgens mij is bezuinigen iets compleet anders als belastingverhoging!!
Ik twijfel heel erg aan het intelligentie niveau van de heren politici als ze dat blijkbaar niet snappen.
Bovendien ontstaat er met dit geneuzel er een negatieve sfeer waar iedereen last van heeft en waardoor iedereen op z'n centen gaat zitten.

Gewoon 6 miljard minder uitgeven aan alle onzinnige projecten die de overheid verzint en waar we met z'n allen toch niks mee opschieten

anti pvda

#629 PVDA is geen sociale partij

2013-08-29 14:25

Op een bijeenkomst van journalisten hoorde ik Mei Li Vos hier al over. Omdat zij vindt dat vrienden van haar (ZZP-ers) in haar ogen te weinig belasting betalen, moeten ze gepakt worden. Kortzichtig en kort door de bocht, omdat ze niet in staat is het totale plaatje te zien de kosten en alle beperkingen vergeet ze maar even voor het gemak. Als haar partij naar buiten brengt dat de koopkrachtdaling bij ZZP-ers veel hoger is dan bij de rest van de bevolking dan is deze actie zo ongelofelijk hardvochtig en asociaal dat ik NOOIT van mijn leven nog ooit op de PVDA ga stemmen. Ik vind dit echt zo ongelofelijk asociaal, heb er geen woorden voor!
regeringweg.nl

#630 de nieuwe armoede

2013-08-29 14:29

ZZP-ers zijn de nieuwe armoede in Nederland. Je hoort ze niet, maar ze zijn er straks ook niet meer.
Juist ZZP-ers helpen de overheid door alleen maar diensten in te kopen wanneer ze nodig zijn. Ik ben 10 jaar ZZP-er en heb nog nooit 1 cent uitkering gehad. Geen enkele subsidie en geen enkele steun van de bank. Alles betaal ik zelf. En nu mag ik doodvallen. In zo'n land leven we nu. Ik heb maar 1 reactie weg met de PVDA en de VVD die ondernemers bestraft en mensen die het moeilijk hebben nog eens extra pakt. Keihard en asociaal. Dit kabinet moet weg en wel zo snel mogelijk. Weg met de vicieuze cirkel en het kapotsnijden van ons land.

Gast

#631 Re:

2013-08-29 14:36

#4: herman van der helm -

Ik deel je rooster. Ik voeg er nog aan toe dat de werkzaamheden meerdere dagen in de week tot in de nacht doorgaan.

Zelfstandige en gelukkige Boekhoudster

#632

2013-08-29 14:37

Ik heb al jaren een administratiekantoor en zie de laatste jaren gevestigde ZZP met hun inkomen onder bijstandsniveau duikelen, niet omdat ze niet hard willen werken, niet omdat ze geen opdrachten krijgen maar "gewoon" een geval van crisis en de opdrachtgevers die tegen "Poolse" tarieven hun opdracht uitgevoerd willen hebben. Als de zelfstandigen aftrek wordt afgeschaft denk ik dat er een run op de bijstand komt omdat er dan echt niet meer rond te komen is van de opbrengsten van de onderneming
ZZP-er sinds 2010

#633 Afstraffing

2013-08-29 14:42

Zelfstandige worden is voor sommigen een manier om te overleven, bijvoorbeeld na een gedwongen ontslag. Dat zou in een land als Nederland, met z'n aanpakkers- en handelsmentaliteit, moeten worden gestimuleerd; niet afgestraft.
MKT

#634 ZZP'er

2013-08-29 14:53

Als ZZP'er kan ik zelf mijn centen verdienen,hoewel de laatste tijd moeilijk. Mijn gewone werk in de bouw is een stuk minder geworden,dus heb ik andere werkzaamheden erbij genomen. Zo kan ik mijn hoofd weer wat ruimer boven water houden. Maar...als de heren het zo willen,mogen ze mijn "salaris " wel betalen,want helaas ben ik dan geneigd/genoodzaakt om te stoppen.

Anonymous

#635

2013-08-29 14:59

Wij ZZPers willen overleven! dus dit is een zeer
goede actie.
Radka

#636 Een werknemer heeft recht op WW-uitkering, ZZP-er niet

2013-08-29 15:03

Een werknemer, als hij ontslagen word, heeft recht op een WW-uitkering, ZZP'er, als deze niet meer nodig is bij een opdrachtgever, kan zo eruit gegooid worden maar geen backup heeft bij de overheid, moet zelf voor reserves zorgen die ook weer belast worden. En als deze ZZP'er toevallig snel het werk niet vind dan moet hij eerst zijn huis opeten, wil hij overleven. Dit is niet eerlijk, een ZZP'er is zo flexibel, bespaart het geld voor de WW-uitkering en word nog gestraft d.m.v. het afschaffen van het enige belastingvoordeel, dat hij in feite gebruikt om zijn buffer op te bouwen voor slechtere tijden. Foei, politiek!!!!

Gast

#637 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-29 15:12

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Zeker een BVtje opgericht en laten ploffen...????

Anoniem

#638 Reactie VVD / Eric ZIengs

2013-08-29 15:24

Reactie VVD / Eric ZIengs (e.ziengs@tweedekamer.nl) naar aanleiding van een email hierover,

Geachte heer

Hartelijk dank voor uw bericht aan Erik Ziengs.

Hieronder deel ik graag de reactie van Helma Neppérus en Erik Ziengs op de kabinetsplannen met u:

Ruimte voor de ZZP'er

Nederland telt steeds meer mensen die werkzaam zijn onder de noemer ‘zelfstandige zonder personeel’ (zzp). Deze groep ondernemers zijn van onschatbare waarde voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Zij nemen zelf verantwoordelijkheid voor hun inkomen en durven risico te nemen met de wil om uit te groeien tot een succesvolle onderneming. Het aantal zzp’ers is in tien jaar tijd gegroeid met 200.000, waarmee de groep ondernemers er nu bijna 800.000 telt.

Ondernemerschap is het fundament van de Nederlandse economie. Om zelfstandig ondernemerschap te stimuleren zijn er regelingen ingevoerd die ondernemen moet stimuleren en faciliteren. Die faciliteiten zijn in de loop der jaren ook steeds meer verruimd. Zo dragen ondernemers en dus ook zzp’ers vaak enkele duizenden euro minder belasting af dan een werknemer en komen ze, omdat hun inkomen door de aftrekposten lager is dan bij een werknemer, sneller in aanmerking voor huur-en zorgtoeslag.

In het regeerakkoord is afgesproken om met ingang van 2015 de toegenomen verschillen tussen ondernemers en zzp’ers aan de ene kant en werknemers aan de andere kant te verkleinen. Daarnaast moet ook meer worden opgetreden tegen schijnconstructies, waar het bij een zzp'er feitelijk om een verkapt werknemerschap gaat. De schijnconstructies gaan ten koste van de échte zzp'er.

Bij monde van Kamerleden Helma Neppérus en Erik Ziengs heeft de VVD in een vroegtijdig stadium aandacht gevraagd voor de genoemde passage uit het regeerakkoord. De VVD heeft daarom gevraagd om komende Prinsjesdag al duidelijkheid te krijgen over welke richting het Kabinet op wil. Dan kan een evenwichtige discussie plaatsvinden over de regelgeving die voor 2015 moet gaan gelden.

De VVD heeft ondernemerschap sinds jaar en dag hoog in het vaandel staan en beschouwt zzp’ers dan ook als ondernemers. Ondernemers die bewust kiezen om te ondernemen met bijkomende vrijheden en risico’s. Het geeft hen de mogelijkheid en zelfstandigheid om zelf tarieven te bepalen en winst te maken. Maar, in het regeerakkoord is afgesproken om beperkingen aan te brengen. Daarnaast past het niet om allerlei schijnconstructies op te tuigen waarbij het zijn van een zzp’er een verkapt dienstverband behelst, om zo de fiscale lusten te krijgen, maar niet de lasten te dragen.

Ik hoop dat u hiermee uit de voeten kunt.
-----------------------------------------------------------------------------------
Mijn reactie daarop:

Ik heb hier opmerkingen bij:
Wij, mijn vrouw en ik, hebben ons bedrijf (Reclame fotografie - VOF) in 1993 opgericht (komend uit een WW uitkering) en jaar in jaar uit groeiende omzet- en winstcijfers laten noteren. Laat onverlet dat de positie van de ZZP-er (of eenmanszaak of VOF) slecht was (en is) in geval van ziekte, arbeidsongeschiktheid, zwangerschap en pensioenopbouw.

Mijn opmerkingen in deze:
- Door het accent te leggen op het voorkomen van schijnconstructies en fraude bestrijding loop je kans dat de ZZP-er (of eenmanszaak of VOF) gestigmatiseerd wordt.

- ZZP-ers zijn slecht georganiseerd zodat ze een 'makkelijke' groep zijn om maatregelen aan op te leggen. Naar het Malieveld? Kost tijd en omzet.

- Voor ondernemers die al langer bestaan in 1 keer deze regeling aanpassen zou, zeker in deze tijd, zeer ongewenste effecten hebben. Toename van de werkloosheid lijkt voor de hand liggend.

- De zelfstandigheid om eigen tarieven aan houden is schijn, wij leveren diensten aan bijvoorbeeld Sanoma en Albert Heijn. Zij bepalen de prijs waarvoor geleverd wordt. Ook dicteren deze partijen eigen leveringsvoorwaarden die inbreuk maken op het auteursrecht van de maker. Is dit een probleem? Wordt je niet meer gevraagd. Heeft weinig met zelfstandigheid te maken.

Het zou de VVD sieren als zij deze effecten meeweegt.
-----------------------------------------------------------------

Leon JJ Buijs

#639 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-29 15:28

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

OK, stel dat het zo simpel is: De prijs van ZZP-ers gaat omhoog, ter compensatie van de gestegen belastingen. Wat schieten we er dan mee op als Nederlanders? Allerlei diensten en producten worden duurder dus de koopkracht daalt. Moet de overheid bij de volgende ronde NOG meer belastingen gaan heffen of voorzieningen schrappen.

Intussen houden bedrijven met veel werknemers gewoon wél hun aftrekposten en dus hun financiele voorsprong. Meer macht voor het 'grote' bedrijfsleven. Nog meer monopolie-gedrag, grote winsten naar grote investeerders en banken, etc en uiteindelijk een nog groter verschil tussen heel veel steeds armere mensen en een klein groepje bonus-vangers die zijn geld niet op kan.


Gast

#640 oplossing

2013-08-29 15:31

frauderen.....

Gast

#641 Re:

2013-08-29 15:35

#6: Dagtaak -

De link werkt niet


Gast

#642 Re:

2013-08-29 15:59

#4: herman van der helm -

Vakantie??, welke vakantie?

@lf

#643

2013-08-29 16:01

Lastenverzwaringen doorvoeren voor hen die nu al de grootste klappen hebben moeten opvangen van de crisis is zeer onterecht. Als ZZP'er heb ik geen enkel beroep gedaan op aanvulling op het moment dat ik te weinig opdrachten had. Ik heb alle bezuinigingen zelf met mijn gezin gedragen. Dat is ook ondernemerschap. Maar blijf dan ook af van de zelfstandigenaftrek. Ik ben zelfstandig en wil dat blijven. Ik heb wel suggesties voor bezuiniging. Deze is gelegen in HANDHAVING van de huidige regels. Investeer in handhaving en haal hiermee het geld op waar u als regering recht op hebt. Onderzoek en de praktijk heeft al aangetoond dat dit veel geld oplevert.
@lf

#644 Re: ZZP'er

2013-08-29 16:04

#634: MKT - ZZP'er

Helemaal mee een. Wij zijn ondernemers die zelf kijken naar kansen en mogelijkheden in de markt en passen ons daar op aan. De zelfstandigenaftrek is een compensatie voor alle zaken die niet door opdrachtgevers worden betaald maar wel op ons inkomen drukken.

Een praktijkman

#645 Visie

2013-08-29 16:26

Hoe kort door de bocht kun je zijn. Weer een mogelijkheid om geld ergens vandaan te halen. Korte termijn visie noem ik dat. Ik als zzp'er moet ook nadenken over de toekomst, plannen bedenken, bijstellen als iets even niet lukt, flexibel zijn, kosten beheersen en weten waar de centjes heen gaan en het niet hebben van een 8 tot 5 mentaliteit. Van dit alles mis ik toch het een en ander bij het huidige kabinet. Terwijl de VVD toch een partij voor de ondernemers is. Toch?
Geef eens aan welke richting je met het land wilt gaan. Waar staan we of willen we staan over bijvoorbeeld 5 jaar. Maak gebruik van elkaars kennis en zie de kansen en mogelijkheden van het zelfstandig ondernemerschap.

Gast

#646 Handhavingsprobleem?

2013-08-29 16:36

Volgens mij heeft de Belastingdienst een handhavingsprobleem wat nu gewoon op de hardwerkende ondernemer wordt afgewenteld. Dan maar lekker "overzichtelijk" als ondernemer of ZZP'er in de bijstand! Is dat nu wat ze willen?? Blijkbaar wel!
plaffonnekke

#647 Re:

2013-08-29 16:59

#12: -

hier hetzelfde

ben het helemaal met u eens

kan tegenwoordig beter liegen en bedriegen

dus crimineel worden,daar kom je schijnbaar verder mee

EricFlyingDutchman

#648

2013-08-29 17:02

Het Midden- en Kleinbedrijf, voornamelijk bestaande uit Zelfstandigen is de motor van de economie.

Wij zitten in Nederland met de economie in een crisis. De zelfstandigen (ZZP-er) worden door deze crisis extra getroffen, omdat de ZZP-er´s steeds minder werk en daardoor nog minder inkomsten hebben.

Wanneer men de zelfstandigenaftrek zou afschaffen dan zullen er veel zelfstandigen het hoofd niet meer boven water kunnen houden. Nog meer ZZP-er´s komen onder de zg. armoedegrens en gooien het bijltje er bij neer. Hierdoor wordt er dan door meer mensen een beroep op de bijstand gedaan. In plaats van geld bezuinigen gaat het de overheid dan per saldo meer geld kosten.

Als de motor van de economie echt stil valt, dan zal dit de economie nog meer schaden. Er moet door de overheid juist geïnvesteerd worden om mensen aan het werk te krijgen om de economie aan te zwengelen!

Gast

#649

2013-08-29 17:03

Laat het kabinet dit probleem bij de kern aanpakken (goedkoop en flexibel inlenen van dagelijks benodigde arbeidskrachten) en niet alle zzp'ers over een kam scheren.

Gast

#650

2013-08-29 17:08

Bijzonder kortzichtig van deze regering om de ZZPers ook nog naar de donder te helpen
net als de rest van de economie wat voor leiders hebben we gekozen